Avatar billede plaf Nybegynder
23. september 2005 - 09:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

visual studio.net connection to MySQL

Hej!

Er helt ny udi det her med ASP.Net, men har en del erfaring med ASP - hvilket jeg på det stadie, jeg er nu ikke rigtig har kunnet bruge til noget ;o/

Jeg ønsker en Connection-String lagt i en separat fil (så der kun skal ændres ét sted).

Jeg bruger Visual Studio.Net i udviklingen.

I Global.asax har jeg bl.a. skrevet:

Sub Application_Start(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs)
        ' Fires when the application is started
        Application("ConnString") = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver}; SERVER=ServerNavn; DATABASE=DBNavn; UID=Brugernavn; PASSWORD=Adgangskode; OPTION=3"
    End Sub

Visual Studio.Net danner 2 filer, når jeg laver en form til login.

login.aspx indeholder bl.a.:

<%@ import Namespace="System.Data" %>
<%@ import Namespace="Microsoft.Data.Odbc" %>
<%@ Page  Codebehind="login.aspx.vb" CompilerOptions='/R:"C:\Program Files\Microsoft.NET\Odbc.Net\Microsoft.data.odbc.dll"' Language="vb" AutoEventWireup="false" %>

login.aspx.vb indeholder bl.a.:

Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
        'Put user code to initialize the page here
        Dim oConnection As ODBCConnection = New ODBCConnection(Application("ConnString"))
        Dim sSQL As String = "SELECT * FROM adgang"
        Dim oDataAdapter As ODBCDataAdapter = New ODBCDataAdapter(sSQL, oConnection)
        Dim oDataSet As DataSet = New DataSet
        oDataAdapter.Fill(oDataSet)
        oDataGrid.DataSource = oDataSet
        oDataGrid.DataBind()
    End Sub

Ved Build får jeg følgende fejl:

Type ODBCConnection is not defined
Type ODBCDataAdapter is not defined

Nogen, der kan hjælpe mig videre?

/Plaf
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2005 - 18:41 #1
Du bruger Visual Studio 2002 og .NET 1.0 ?

(MS flyttede ODBC fra .NET 1.0 til .NET 1.1)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2005 - 18:42 #2
Jeg ville stærkt overveje at skifte til MySQL Connector for .NET (forudsat at den
virker med .NET 1.0)
Avatar billede awolffdk Nybegynder
24. september 2005 - 07:06 #3
import system.Data
import Microsoft.Data.Odbc

Sådan ser det ud i VB.net
Hvis du kun bruger dé ovenstående imports et par få gange, vil jeg anbefale at du skriver dem fuldt ud i koden, og ikke importerer dem
Avatar billede awolffdk Nybegynder
24. september 2005 - 15:40 #4
http://crlab.com/mysqlnet/

Prøv det her, og du får direkte adgang til din DB via visial studio
Avatar billede plaf Nybegynder
12. oktober 2005 - 12:12 #5
Skulle bruge:

Imports System.Data
Imports System.Data.Odbc

i aspx.vb

Altså uden <%@