Avatar billede lordsaxo Nybegynder
23. september 2005 - 09:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Matematiske funktioner i C#

Hej alle eksperter.

Jeg har programmering på C-niveau, og har valgt C# istedet for Delphi. Dette gør at jeg laver noget lidt andet end de andre, men stadig skal løse samme opgaver. Og før jeg stiller mit spørgsmål, vil jeg gerne bede folk om at lade være med at skrive om at det er dumt at vælge delphi fra, bla bla bla... Jeg er ligeglad med om folk synes Delphi er et fint sprog, det hjælper mig ikke rigtigt.

Og nu til spørgsmålet. Jeg er igang med at lave en lommeregner. Men jeg mangler en god artikel som forklarer de matematiske begreber i C#. Det må også gerne bestå af flere artikler, men det jeg har brug for er en forklaring på hvordan de matematiske funktioner fungerer, helt nede fra hvilke typer der kan lægges sammen (double, int, osv.), hvordan de konverteres til f.eks. teksten i et tekstfelt, og til at forklare de mere avancerede funktioner som kvadratrod, potens, logaritmer og selvfølgelig cosinus, sinus og tangens.

Jeg håber der er nogle af jer som kender en eller flere artikler med forklaring på disse begreber.

På forhånd tak for svarene.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2005 - 10:11 #1
de matematiske funktioner ligger i Math klassen

Math.Sqrt(36)
Math.Cos(v)
etc.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2005 - 10:15 #2
beregninger er meget ligesom i Delphi - største forskel er nok at C# / er Delphi
DIV ikke /
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
23. september 2005 - 11:33 #3
www.functionx.com har rigtigt gode tutorials synes jeg

Her er nok noget af det du søger
http://www.functionx.com/csharp/Lesson02.htm
Der står lidt om hvordan man regner med de forskellige data typer

Og som arne skriver så er det math klassen, hvor alle de forskellige funktioner ligger i. Her er et link til Microsoft msdn library
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemmathclasstopic.asp

Håber det kan hjælpe dig lidt igang
Avatar billede innercitydk Nybegynder
25. september 2005 - 16:54 #4
her er et par forskellige eksempler:

int x=5;
string t=x.ToString();

Hvis du foreksempel har et input som skal bruges i videre beregning kan du konvertere ved at Parse.

double d=double.Parse(x.ToString());
Dette vil lave variablen x om til en double med værdien 1.00

Hvis du dividerer en double med en int foretages en heltalsdivision hvor det overskydende kasseres.

Du kan tilføje klassen Math ved at skrive using System.Math; i starten af sourcefilen.
Avatar billede innercitydk Nybegynder
25. november 2005 - 12:08 #5
jeg har forresten lavet en lommeregner i c# jeg kan sende den til dig hvis du er interesseret.. der kan du da se de grundlæggende funktioner..

//Nicki
Avatar billede simon-bax Nybegynder
24. februar 2009 - 10:13 #6
hej Nicki

jeg er selv igang med noget begynder c#, og kunne godt tænke mig at se det grundlæggende kodning.

jeg er meget interesseret i, om du kan sende det til mig? så jeg har et nemmere overblik. :)

håber du vil hjælpe.

ps. sorry "lordsaxo" for mit indlæg, der ikk kan hjælpe dig, men håber det er ok. :)

mange tak på forhånd.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2009 - 14:16 #7
En lidt gammel tråd .....