Avatar billede apitz Nybegynder
22. september 2005 - 21:59 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

CPU måske død?

Har mistanke om at min nyindkøbte CPU AMD Sempron 3000+ 64bit er død.

Når jeg tænder pc'en tændes skærmen ikke. Har testet ram, og bundkortet kan registrere hvis rammene pilles ud (system speaker).

regner derfor med at CPU har været deffekt da jeg har modtaget den. Har dog efterfølgende læst at man ikke må komme kølepasta på AMD processorer! Kan dette passe?

Hilsen Apitz
Avatar billede venturer Nybegynder
22. september 2005 - 22:01 #1
Hvis du kan starte maskinen op og konstatere om der er ram i eller ej, er der en stor chance for at din CPU ikke er brændt af. Det kan dog ikke udelukket 100%.

Det eneste jeg har hørt om kølepasta og AMD er på de ældre modeller hvor der var små loddebroer på oversiden af CPUen man kunne komme til at kortslutte.
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 22:09 #2
det er faktisk korrekt, er også til at finde på AMD hjemmeside, det er pga silver (nu kan jeg ikek komme på det navn, men det der er lavet af sølv) kortslutter ved for stor dosering, og derved bortfaldet garantien.
Avatar billede apitz Nybegynder
22. september 2005 - 22:10 #3
Er sikker på at der er noget galt med endten cpu eller bundkort, da jeg har testet rammene. Hvis man piller cpu'en ud af sit bundkort, burde bundkortet reagere på dette (systemspeaker/eller på skærm)?

Bundkort er i øvrigt ASRock K8Upgrade-NF3
Avatar billede venturer Nybegynder
22. september 2005 - 22:21 #4
Hvis du piller CPU'en helt ud vil du sandsynligvis ikke se noget på skærmen. Den plejer blot at kvittere med en bip så du ikke er i tvivl om at der mangler noget.
Avatar billede apitz Nybegynder
22. september 2005 - 22:40 #5
Har prøvet at pille cpu'en ud, men uden at bundkprtet reagererpå nogen måde, er derfor staidg i tvivl om det er cpu eller bundkort den er gal med?
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2005 - 00:10 #6
Det er da underligt at skærmen er helt død. Når jeg slukker min PC viser skærmen
"No signal"  Har du tjekket kablerne?
Avatar billede mrrius Nybegynder
23. september 2005 - 09:37 #7
Der skal altid kølepasta på cpu'er...
det er amd-xp som havde blottet cache, hvor folk brugte sølv kølepasta , og når de smurte det på , kom det til lidt p´å den blottede cache ram, og lavede dermed en kortslutning. Dette er den største grund til at mange folk fraråder at købe amd. men de folk , har åbenbart ikke fundet ud af at amd64 , ikke har blottede cache ram. De er lukkede på samme måde som intel cpu'er. Amd xp cpu'er havde det med at blive varme , det var også en af grundede til at folk frarådede amd, men nu er det intel som bliver bruger mest strøm , og dermed bliver varmest.

Hvis du pille cpu'en ud , så sker der intet. Det er trods alt den som det hele drejer sig om. Det at du har sort skærm , kan vel være fordi grafikkortet ikke sidder helt nede i soklen, eller at skærmstikket er proppet forkert i stikket. Tænder computeren overhovedet? Kan du ikke bare havde vendt nogle stik forkert .f.eks harddisk stik eller ...
Kommer der overhovedet skæm billed , ved opstart. f.eks bios?
Avatar billede zoone Nybegynder
23. september 2005 - 09:53 #8
Jeg plejer at bruge "husmandsmetoden". Den virker, men den er ikke uden risici...

Hvis du vil teste din CPU effektivt kan du hive blæseren af. Tænd så systemet mens du holder en finger på oversiden af processoren (på kernen). Hvis den ikke bliver _meget_ varm, på 1-3 sekunder, så er der noget galt med den. Når du har fundet ud af om den bliver varm eller ej, så riv _straks_ strømmen igen (ud med powerkablet!), da CPU'en kan tage alvorlig skade i løbet af ganske få sekunder, når der ikke er køler på.

Husk at denne manøvre er på ejet ansvar, og at den teoretisk set ikke er ufarlig. :)
Avatar billede mrrius Nybegynder
23. september 2005 - 10:07 #9
den kan tage alvorlig skade på 1/100 del sekund. så hvis jeg skulle lave dødsmands testen , så vil jeg da bare mærke på cpu'køleren om den er blevet varmere.
Men en varm cpu behøver ikke at betyde at den virker.

Du skriver at du har en amd sempron 64 bit. Det viste jeg ikke , at sempron var 64 bit. Jeg er klar over at den skriver 64 bit til ram , men jeg troede at den kun regnede i 32 bit?

Hvor stor en strømforsyning har du egentlig, du kan regne ud hvor stor en strømforsyning du mindst behøver :
http://www.extreme.outervision.com/index.jsp
Avatar billede apitz Nybegynder
23. september 2005 - 10:10 #10
Hmm lyder noget risikabelt. Til svar på de andre indlæg kan jeg tilføje jeg har testet med to forskellige skærme, to forskellige skærmkort (PCI og AGP). Har haft alle ide kabler inkl. diskkettedrev fra ved opstart med samme resultat.

Der er intet skærmbillede, normalt skifter indikatordioden på skærmen fra gul til grøn ved opstart, men det gør den overhovedet ikke her.

Er der ikke nogle klare indikationer der hvorved man kan se om det er bundkort eller cpu den er gal med? Helst uden at risikere at brænde CPU'en, Så er der jo slet ingen garanti.
Avatar billede apitz Nybegynder
23. september 2005 - 10:11 #11
min strømforsyning er på 350W, den er også helt ny.
Avatar billede apitz Nybegynder
23. september 2005 - 10:19 #12
Avatar billede zoone Nybegynder
23. september 2005 - 10:29 #13
Har du sat både 20 pins ATX power og 4 pins ATX power i bundkortet? Hvis dette ikke er sat i, kan det nemt være grunden til at systemet ikke starter. Jeg har selv lige købt nyt, og mit failede da jeg glemte 4 pins strømstikket, og der var heller ingen form for skærmsync eller advarselsbip.
Avatar billede apitz Nybegynder
23. september 2005 - 10:48 #14
Ja har sat begge stik i bundkortet. Har også haft advarselsbib fra bundkortet da jeg prøvede at tage rammene ud og starte op uden ram, men er i tvivl om jeg ud fra dette kan konstatere at bundkortet virker.
Avatar billede zoone Nybegynder
23. september 2005 - 10:51 #15
Det vil jeg ikke mene du kan. Det bedste er jo enten at teste CPU'en i et andet bundkort, eller bundkortet med andre dele. Har du ikke en ven der har et socket 754 system? :)

Jeg vil sætte mine penge på bundkortet, men ellers syns jeg du skal prøve og se om CPU'en bliver varm. Hvis den gør det, vil jeg sige at der er overvejende sandsynlighed for at det er bundkortet den er gal med.
Avatar billede apitz Nybegynder
02. oktober 2005 - 16:24 #16
Lavede en Bios reset på bundkortet og så startede den op:) Så det var altså hverken det ene eller andet der var i stykker.