Avatar billede eraserhead Nybegynder
21. september 2005 - 23:52 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Hjemmeside for blues/rockband

Hej.

Jeg har påtaget mig opgaven at lave en hjemmeside for et blues/rockband af den gamle skole. 60-70 rock. Rolling Stones, Beefeaters o.lign.

Jeg har ingen anelse om hvad jeg skal gribe og gøre i og har bare klampet nogen sammen i en fart.

Kom med idéer/forslag/kritik.

På forhånd tak.

Siden kan pt. ses på http://zappy.dk
Avatar billede strych9 Praktikant
22. september 2005 - 01:45 #1
nej nej nej, som gammel heavy rocker må jeg sige at det holder slet ikke.
Den der intro passer mere til New Age ligegyldighed. Sorry =)

Du skal tænke i sved, læder, testosteron, skægstubbe, sex, roskilde festival mudder, stank og loud fucking rock'n'roll. Det må ikke være fimset når det skal være råt.
Avatar billede strych9 Praktikant
22. september 2005 - 01:48 #2
og forresten, brug noget lorem ipsum på de her mock-up's i stedet for bla bla

http://www.lipsum.com/
Avatar billede brianandersen Nybegynder
22. september 2005 - 13:10 #3
For satan det er dårligt. Man kan godt se at det er en amatør-hjemmeside. Under alle omstændigheder, hvis vi endelig skulle snakke om en reel hjemmeside til et blues/rockband, så skal vi jo snakke mørke farver, ingen crappy flash (den er virkelig meningsløs), og så nogle sort/hvid billeder, ikke fucking mac-knapper og dårligt alignet tekst.

Jesus kristus.
Avatar billede eraserhead Nybegynder
22. september 2005 - 14:14 #4
I du milde!!!! Det var da en kritik der vil noget. Tak skæbne. Jeg bad om en kritik ikke om at blive jordet totalt.
Avatar billede strych9 Praktikant
22. september 2005 - 14:56 #5
Her får man det råt for uforsødet. Husk at det ikke er personligt overhovedet. Når noget er godt så får du det også at vide på samme direkte måde.
Avatar billede macmops Nybegynder
22. september 2005 - 21:02 #6
smid nogle flere farver på! det vil gøre det mere livligt! drop flash det er ikke altid en god idé. Opdel gerne forsiden i kasser....Det kan være svært at overskue en body med massiv tekst...
Avatar billede domaz.dk Novice
23. september 2005 - 12:19 #7
en go hjælp ville nok være at kigge rundt på gamle hevy bands hjemmesider og få lidt inspiration... :)
Avatar billede bjoarn Nybegynder
25. september 2005 - 12:43 #8
- jeg foreslår: korte inspirende tekster, på 8-10 linier og med max 72 tegn per linie. Det gør det nemmere og mere spiseligt at læse teksten. Det er cool med verdana, selvom den sans-serif, så er den forholdsvis let at læse på længere tekster, jeg tror dog jeg ville sætte størrelsen lidt ned. Og så ville jeg bruge en anden skrifttype til overskrifter o.a. Det ku' være georgia, helvetica eller whatever.
- jeg synes siden mangler nogle større linier, så man nemmere kan adskille sidens elementer. Man kunne sætte menuen ind i box eller give den en border-bottom. Også øjnenes flugt ned over siden, repræsenterer ikke vigtigheden af infos. Det første der falder i øjnene "© Allan Simonsen", hvilket nærmere burde være en note i bunden af siden (eller det er måske helt overlagt, for reklamens skyld?).
Designere plejer at sige at øjnene bevæger sig i et kryds fra øverste venstre hjørne nedtil højre nederste hjørne, og dernæst fra øverste højre hjørne til venstre nederste hjørne. Udfra den tankegang burde man placerer det vigtigste i øverste venstre hjørne, hvilket jo må være band-navnet "The Yardless"´.
- en ide kunne være at inddrage guitararmen til højre i menuen. Så der udfra hver hvid dot er et menupunkt, og så lade dotten (og teksten) skifte farve ved mouseover.
- jeg synes dit floatede image til højre bør lægge sig til brødteksten, så overlinien flugter med brødtekstens overlinie (og ikke nu hvor den flugter med overskriften). Og så give billedet lidt mere plads med noget margin, samt måske en slags border. Det ku være 1-pixel border med en anelse padding, så den ikke ligger helt ind til billedet.
- dit fleksible design, har desværre nogle problemer, når man resizer vinduet. I de to øverste horizontale frames, forsvinder noget af grafikken når vinduet bliver småt. Brug hellere fast størrelse på dem og så nøjes med lade indholds-framen være fleksibel.
-du kan også variere designet med nogle farver. Fx tage udgangspunkt i den røde fender telecaster du bruger i designet og lade farverne spænde over nuancer af rød, ahorn-gul og rosentræ-brun. Overskrifter og menutekst kunne farvelægges. Du kunne også lave gradiente baggrunde på menupunkter eller indramme visse informationer i farvelagte kasser.
-jeg må nog indrømme at den gennemgående hvide baggrund ikke rigtig får mig til at tænke på musik, det signalere mere "praktisk information". Musik er jo kunst, så det synes jeg også bør afspejle sig i grafiske elementer man præsenterer.
-Jeg lader mig tit inspirerer ved at kigge igennem de forskellige design på http://csszengarden.com/.
Avatar billede eraserhead Nybegynder
25. september 2005 - 13:20 #9
Allerede en masse gode idéer og forslag. Tak for det - ikke mindst til bjoarn for maange gode råd.

Som sagt er siden lavet i en ruf, men nu har jeg lidt at arbejde med.

Skriv et svar og jeg deler point ud.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. september 2005 - 13:27 #10
Kan se at der ikke rigtigt er sket noget med siden.
Lad nu ikke kritikken fuldstændig handlingslamme dig.

Måske noget inspiration her: http://www.rockhall.com/
Eller søg selv på google efter rock og oldies.
Avatar billede bjoarn Nybegynder
25. september 2005 - 13:50 #11
:-) håber du finder på noget godt med siden!

-> strych9
Alt kritik føles jo personlig. Kritik bør i mit verdensbillede forholde sig konstruktivt til modtageren. Dvs at man formulerer sig i en venlig tone, argumenterer for sin kritik og eventuelt komme med alternativer.
Og sarkasme bliver desværre tit misforstået, så det skal skæres ud i pap ;-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
26. september 2005 - 14:20 #12
kan kun bakke 100% op om bjoern's glimrende gennemgang.

det bedste du kan gøre er at kigge lidt på andr blues/rock sites og lade dig inspirere lidt at kommunikationsformen primært mht farvevalget, for ja, den emmer som skrevet ikke af rock 'n roll ;-) og når der er tale om en form for promo-site skal brugen MEGET hurtigt blive klar over hvad det handler om eller bliver der Alt+F4 meget hurtigt.

her er et par sites som jeg mener fungerer fint:
http://www.carparknorth.dk/
http://www.bonjovijam.dk/
osv..

...damn efter lidt surf på danske rockbands må det konstateres at det sgu ser ilde ud! kvaliteten er generelt extremt ringe, hvilket er besynderligt, nettet er jo netop det mest velegnede medie til at promovere ikke kapitalstærke kreative tiltag..?
Avatar billede macmops Nybegynder
26. september 2005 - 18:13 #14
svar
;o)
Avatar billede eraserhead Nybegynder
26. september 2005 - 18:51 #15
Mobius6> Ja, fandt blandt andet 10-9-TUS med slogan'et "En fest i sus og dus? Så er det 10-9-TUS"!!!!
Generelt synes jeg ikke de forskellige sider er særligt inspirerende. Dog er de to sider du foreslå langt over mine evner.

Jeg deler point ud i aften - så det er sidste chance for at svare ;-)
Avatar billede mobius6 Juniormester
26. september 2005 - 19:20 #16
10-9-TUS ja helt sikkert 2 af dem ellers tak ,-)
nej jeg vil egentlig ikke vurdere om det er over dine evner, fx er http://www.bonjovijam.dk/ ikke meget mere avanceret end din egen, den er heller ikke særlig fed MEN den får budskabet ud over kanten og det er det det handler om. (eksemplet er blot tilfældigt, jeg har absolut ingen tendens til bonjovi eller for den sagsskyld teenage ikon simulanter i jeans).

[så selvom stryck's sarkasme kan syntes bidende, tales der dog ganske sandt.]
Avatar billede strych9 Praktikant
26. september 2005 - 19:41 #17
hmm sarkasme ved jeg nu ikke...

Som en der har et hjerte der banker for rock'n'roll så må jeg jo være i målgruppen for den website.
Som et site til nogle amatørmusikere som forsøger at efterligne Kitaro er det nok fint, men ikke til et rock band.
Den der bonjovi jam band site kan jeg sjovt nok godt lide. Man kan næsten høre larmen på forsiden. Larm som på Gentofte stadion under en AC/DC eller whatever koncert.

Her er en ide til hvad du kan gøre: Find nogle billeder og pladecovers fra de bands som de efterligner. Lad dig inspirere af dem.
Det er rigtig nok lidt tyndt hvad de danske rock bands har af hjemmesider.
Avatar billede eraserhead Nybegynder
27. september 2005 - 00:08 #18
Så er der lavet lidt ændringer. Der mangler dog stadig et eller andet. Den er sgu kedelig. Kommentér gerne - selvom point'ene er delt ud :-(
Avatar billede strych9 Praktikant
27. september 2005 - 00:13 #19
Bedre ;)
Men det er rigtigt. Der mangler et eller andet til at gøre det mere dramatisk. Et topbanner med noget baggrund til det yardless logo måske.

Der skal vel være noget booking information på siden?
Avatar billede mobius6 Juniormester
27. september 2005 - 07:26 #20
enig, en forbedring klart, men der er et stykke vej endnu, og jep der mangler i høj gad et LOGO. anyway hvis jeg får 20 minutter engang i nat er jeg frink på at give et hurtigt bud på et look med udgangspunkt i hvad du har nu...
Avatar billede eraserhead Nybegynder
27. september 2005 - 08:31 #21
Tja. Det hele virker vel lidt fladt - der mangler noget dybde.
Jeg har nu en 80kb ani-gif på index. Er det for stort (antal kb)?
Avatar billede mobius6 Juniormester
27. september 2005 - 12:45 #22
som intro er lidt meget (i relation til hvad man får for Kb'sne)
hvorfor ikke bruge en flash ani i stedet (vil vel fylde 1/3 af giffen)
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2005 - 13:20 #23
ka ikk rigtig se formålet med den intro, altså okay man får gennemgået hvad bandet spiller, men kunne jo hurtigt klares med tekst på forsiden istedet... den er spild af tid efter min bedste overbevisning....

jeg kan ikke rigtig se formålet med de røde bogsatver rundt omkring... hva går det ud på? der er jo ikke nogen rød tråd i det...
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2005 - 13:24 #24
men hey musikken er da ikk helt tosset :)