Avatar billede kxh Nybegynder
21. september 2005 - 19:23 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Windows Service - hent data fra til form

Hej

Hvis man har programmeret en windows service, har man så mulighed for at lave et userinterface til den, forstået på den måde at man kan hente data eller sende data til servicen via en applikation på pc'en.
jeg har hørt at nogen kommunikere over en database, eller over en socket, men er der andre måder og hvilke er bedst.

mvh.

Kim Hansen
Avatar billede januskh Nybegynder
21. september 2005 - 22:58 #1
Det er korrekt at man kan hente og sende data via en "WebService". (En Windows service er blot en DLL eller en EXE fil, som kører i baggrunden uden et GUI.)

I princippet er det, som foregår et http post (pakket ind i SOAP) mod servicen og service kan så synkront svare tilbage med et eventuelt resultat.

Hvis du vil bygge et interface til en windows service, så vil jeg foreslå at du bygger servicen, så den (inden udfører det den skal) indlæser nogle indstillinger evt fra registreringsdatabasen, en fil (ini, xml etc.) eller lign.

Du KAN også bygge noget socket ind i din service, men du skal være lidt af en "haj" for at få det til at fungere til et 13-tal.

Personligt ville jeg indlæse nogle indstillinger inden den pågældende kørsel. Men igen, det afhænger 100% af, hvad den skal bruges til?

Med venlig hilsen

Janus Kamp Hansen
Avatar billede kxh Nybegynder
22. september 2005 - 07:54 #2
Hej Janus

Jeg har pt. lavet den således at den kommunikere ned rundt om min SQL database, men jeg fandt lige en anden mulighed i går aftes, hvor man via System.ServiceController kan sende en CustomCommand til sin service, men den kan desværre ikke retunere noget til din gui.

// Kim
Avatar billede arne_v Ekspert
22. september 2005 - 15:25 #3
jeg mener ikke at det burde være så svært at lade sin windows service fungere
som remoting server og så bruge en remoting client til management