Avatar billede hello2all Nybegynder
21. september 2005 - 19:06 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

minimums krav til Windows vista (longhorn)

Hej

Da min pc er helt smadret vil jeg investere i en bærbar. Har overvejet at købe en lille let ting med en pentium M ULV(Ultra Low Voltage) 1,1 processor. (Zepto 120sl)
http://www.zepto.dk/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&notebookid=UhGpvCfDVBg

Men jeg kunne jo godt tænke mig at den måske engang i fremtiden kunne køre Windows vista. Hvad er minimumskravne til det nye windows? vil en 1,1 processor kunne køre det og samtidig et par andre almindelige programmer(word eller IE)?

Er der forresten nogen som har erfaringer men ULV-processorerne og kan give en lille anbefaling? (Pc'en skal kun bruges til almindelig universitets brug)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. september 2005 - 19:17 #1
tja, der kommer vist et hav af versioner: http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=6347
Windows Vista Starter Edition: Den mindste og billigste version tillader kun, at man kører tre programmer af gangen. Der er internetadgang men derudover ingen understøttelse for indgående netværkstrafik og styresystemet vil kun kunne fås i en 32-bit udgave. Denne version er henvendt til udviklingslande.

Windows Vista Home Basic Edition: Svarer nogenlunde til den nuværende XP Home og er beregnet til hjem med kun en pc. Det indeholder Windows Firewall, Windows Sikkerhedcenter, forældrekontrol, anti-spam/anti-virus/anti-spyware funktionalitet, Movie Maker, Photo Library, Windows Media Player, Outlook Express med RSS understøttelse samt Messenger med mere.

Windows Vista Home Premium Edition: Svarer cirka til XP Media Center Edition og indeholder desuden alt fra Vista Home Basic Edition. Mulighed for at lave sine egne dvd'er, rippe dvd-film, understøttelse af HDTV, forældrekontrol over alle hjemmets pc'er, understøttelse af Tablet PC-funktionalitet, internet fildeling, backup via netværk samt muligheden for at synkronisere mellem to pc'er.

Windows Vista Professional Edition: Rettet mod virksomheder i alle størrelser. Indeholder muligheder for at logge sig på domæner og håndtere dem, kompatibel med ikke-Microsoft netværksprotokoller (Netware, SNMP osv.), Fjernstyring, IIS Web server og EFS Encrypted File System.

Windows Vista Small Business Edition: Beregnet til mindre virksomheder uden egne IT-folk. Indeholder Shadow Copy understøttelse, PC fax og samt et scanningsprogram. Man vil desuden kunne opgardere sin Windows Vista Small Business Edition til enten Windows Vista Enterprise Edition eller Windows Vista Ultimate Edition til en nedsat pris.

Windows Vista Enterprise Edition: Optimeret til store virksomheder. Indeholder Virtual PC, fler-sprogs brugerinterface og den sikre disk-krypteringsteknologi Cornerstone.

Windows Vista Ultimate Edition: Er beregnet til den seriøse gamer eller highend-bruger og indeholder alt hvad der findes i Vista Home Premium og Vista Pro Edition. Det indeholder muligheden for at justere på ydelsen i spil, muligheden for at lave egne Podcasts (er dog stadig kun under overvejelse) samt et online "klub-medlemsskab" med eksklusiv adgang til blandt andet musik og film. Desuden overvejer Microsoft at give adgang til forbedrede support-muligheder, underholdningssoftware og nye temaer.

Så du skal vide hvilken version du vil køre......

Men dette er nok et rimeligt hint om at vente til de ved hvor meget der er nok:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=6337

Nigel Page, som arbejder for Microsoft i Australien fortalte på konferencen, at Microsoft anbefaler at pc'er blandt andet har et grafikkort med minimum 256 megabyte ram.

- En af de ting i kommer til mærke med Vista Beta 1 er, at det er væsentligt hurtigere end Windows XP. Grunden til det er, at grafikprocessoren gør meget af det arbejde som processoren tidligere måtte døje med, sagde Nigel Page.

Desuden mener Page at AGP-grafikkort ikke vil være et godt alternativ, det skal helst være PCI Express-baseret.

Samtidig skal harddisken være at SATA-typen og understøtte NCQ (Native Command Queing).

- Hukommelsen skal også opgraderes. I en 64-bit Windows bør man minimum have to gigabyte at gøre godt med, sagde Nigel Page.
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 19:26 #2
LOL hvem sagde større var bedre ? er sq sindsygt at der skal være SÅ store krav til et OS
Avatar billede strych9 Praktikant
21. september 2005 - 19:39 #3
Det er den nye Aero brugerflade der gør det.
Men jeg kan sige at basalt set kommer Aero i to versioner: En der bare hedder Aero, og så den fancy Aero Glass som er den der kommer til at trække tænder af grafikkort fordi det er en 3d desktop. Jeg har ikke nogen forventning om at Aero vil have væsentligt større krav end WinXP til gfx.
Avatar billede hello2all Nybegynder
21. september 2005 - 19:40 #4
Hmm.. Det lyder som om at jeg bare skal glemme vista. XP er sgu også fint nok.
Er der nogen som kan svare på mit sp mhv erfaringer med ULV? I anmeldelsen på Notebookworld står der at men preformer som en pentium M 1,4 banias men ved ikke helt hvor man står med en sådan satan. Er det et problem at køre XP+EI+word+winamp+?
Avatar billede strych9 Praktikant
21. september 2005 - 19:54 #5
screem_brille -> Kravene er store ja, men husk at Vista er deres OS mellem 2007 og 2012. Kravene må være afstemt efter en forventning om Moores lov og hvordan et std gfx kort er spec'et i feks år 2010.

Microsoft vil snart begynde at lave nogle deals med producenter hvor producenterne får pålæg om at smække et "Windows Vista ready" klistermærke på maskinen for at signalere at denne maskine i fremtiden vil kunne køre Vista. Du kan forvente at der går 6-12 måneder før du ser dette klistermærke på en gængs laptop.
Desuden er der sådan ca. en snemands chance i helvede for at nutidens mærkevare laptops fra Dell, HP, Toshiba, Sony osv vil have Vista support fra producenternes side.

Med en Pentium M kommer du ikke til at køre Vista. Allerede nu kan du ikke køre XP x64 edition med Pentium M.

Dit spørgsmål til den foreslåede model "Er det et problem at køre XP+EI+word+winamp+?"
-Nej, det er ikke noget problem.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
21. september 2005 - 20:10 #6
Minimums-kravene til Windows Vista vil være ca. de samme som til Windows XP. Vista afpasser selv så noget af alt gejlet slås fra, og systemet vil altså sagtens kunne køre på en almindelig PC som din. Du går glip af sådan noget som transparens og andet øje-lir, men ydelsen ligner Windows XP's.
Det er i hvert fald Microsofts plan og jeg kan da i hvert fald sige at jeg fint kan køre Windows Vista beta 1 på min 3 år gamle bærbare med et bambus-grafikkort. Det virker ikke sløvere end Windows XP...

James_t_dk: Alle disse versioner vil ikke have forskellige systemkrav til at køre brugerfalden. Den vil være den samme. Forskellen er hvilke ekstra programmer der er med...

Har man en 64 bit computer skal man regne med at skulle bruge dobbelt så mange ram som på en 32 bit maskine da tallene der regnes på i princippet fylder det dobbelte...
Avatar billede hello2all Nybegynder
04. oktober 2005 - 23:46 #7
<strych9> hvis du laver et svar får du point for "ULV-spørgsmålet"

Kan ikke helt finde ud af det rigtige svar på vista-spørgsmålet.
I følge james_t_dk virker kravene meget store og i følge schwarz84 er de som xp.

Ved ikke helt hvad der er det rigtige så ved ikke helt hvem som skal have point.
Er kravene store eller som xp??
Avatar billede strych9 Praktikant
05. oktober 2005 - 09:23 #8
Kravene vil være begge dele, alt efter hvilken Vista version du kører. Flere detaljer er der nok ingen der har ligenu. Det kan ændre iøvrigt sig flere gange mellem nu og launch dato. =)
Avatar billede rebecca Novice
17. juni 2006 - 10:16 #9
Du kan hente et lille program her til at tjekke om din pc er god nok til vista (Beta1)

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/upgradeadvisor/default.mspx