Avatar billede karryen Nybegynder
21. september 2005 - 17:35 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Autorun html fil

Hej,

Var lidt i tvivl om hvor jeg skulle ligge den, men nu blev det her. Hvor laver jeg autorun på min cd, så den sutomatisk åbner en html-fil når den sættes i en computer?
Avatar billede kalp Novice
21. september 2005 - 17:38 #1
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. september 2005 - 17:38 #2
eller kan du  bruge dette .-> http://www.duckware.com/winopen/index.html
Avatar billede kalp Novice
21. september 2005 - 17:39 #3
filen autorun skal ligge som det først på cd'en.. altså ikke i nogen mapper eller noget
Avatar billede karryen Nybegynder
21. september 2005 - 17:39 #4
den vil ikke gå ind på /518, hvad hedder artiklen?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. september 2005 - 17:39 #5
Avatar billede kalp Novice
21. september 2005 - 17:41 #6
Er du en af dem, som brænder mange cd’er? Åbner du dine cd’er med stifinder og ligger det hele hulter til bulter? Eller har du bare ikke pengene til noget software, som kan lave autoplay menu til dine cd’er? Her har du et simpelt og gratis løsningsforslag til denne problemstilling!

-----------------------------------------------------------------

Du får brug for:
- Basalt kendskab til html eller du kan finde ud af, at anvende et værktøj til, at lave hjemmesider med.. evt. Dreamweaver eller FrontPage.
- Notepad eller et andet simpelt tekst editor program.
- En tom cd og en brænder samt filer, som skal brændes;)

-----------------------------------------------------------------

Først skridt er, at lave en mappe hvor ALLE filer skal ligge i. Dvs. de filer, som skal brændes og de filer vi skal lave sammen om lidt. Det mere for din egen skyld da det vil gøre det hele lettere for dig selv. Du kan altid senere fumle med hvordan du selv mener det bedst, at gøre tingene på:)

Når dette er gjort starter du dit hjemmeside værktøj op eller åbne Notepad afhængigt af hvad du bedst kan lide, at lave hjemmesider i.
Nu skal du lave en ”menu” i html! Du skal bare gøre, som var du i gang med, at lave en helt almindelig hjemmeside. Der er ingen begrænsninger! Anvend alle de billeder og sider du har lyst til! Bare du linker korrekt! Husk, at alle filer ligger i samme folder eller underfoldere… ikke noget med http:// !!
Hvis du fx. skal brænde en film cd med to film hvor den ene hedder Matrix.avi og den anden Blade.avi så skal dine links se sådan ud.

Blade
matrix

Du kan evt. lave en table til hver film hvor der står en beskrivelse af filmen og et billede. Det behøver jo ikke være et link man klikker på kan sagtens være et billede! Når du er færdig med din html side gemmer du den under et navn du selv bestemmer, som enten en .htm eller .html fil. Kør siden og se om dine links virker korrekt.

Da din cd helst også skal have sit eget icon bør du finde et passende icon, som du vil anvende til din cd. Du selv lave din iconer hvis du har det rigtige software. Søg efter "Icon" på Download.Com og du vil finde den nødvendige software. Gem iconet i sammen med dine andre filer.

Nu er det tid til, at lave vores Autorun fil! Åben Notepad eller et andet simpelt tekst editor program.

Skriv følgende i dokumentet

[autorun]
open=”Navnet på din html fil … fx start.html”
icon=”navnet på dit icon… fx mit.icon”

Gem herefter filen som

Autorun.inf

Så er du klar til at brænde!!

Bemærk, at venligst, at Autorun.inf og din html fil ikke må ligge i nogen underfoldere! De skal bare brændes direkte til cd’en..Dvs når du åbner din cd med stifinder så skal Autorun.inf og din html fil være synlige allerede der. Brænd din cd og du har nu en din egen autorun menu!!

Det vigtigste i, at lave sin egen autorun menu er dette

[autorun]
open=”Navnet på den fil cd’en skal køre”
icon=”navnet på dit den fil som cd’en skal anvende icon fra”
Og dette SKAL gemmes, som Autorun.inf

Du behøver ikke lave en menu! Hvis du vil kan du nøjes med, at lave en autorun.inf fil til fx bare, at få din cd til automatisk, at afspille eller køre en bestemt fil når den bliver sat i drevet.

Angående icon... hvis du har en exe fil eller en anden fil med et flot icon du gerne vil anvende så kan du sagtens bare skrive

Icon=minfil.exe

Koden finder automatisk ud af, at anvende filens icon, som din cd's icon.

Du behøver ikke lave din menu i html. Du kan lave den i Flash, Java, Delphi eller et andet programmeringssprog. Jeg valgte html, som eksempel fordi de fleste har en browser, som understøtter dette og så ved man menu’en kommer rigtigt frem: )
Avatar billede kalp Novice
21. september 2005 - 17:42 #7
copy & paste fra artiklen.. havde glemt at jeg har fjernet den fordi jeg hellere vil lave en bedre forklaring på det en anden dag:) men det virker og er sikkert præcis det du er ude efter
Avatar billede karryen Nybegynder
21. september 2005 - 17:44 #8
weha, det virker, mange tak. Når du der er så mange point igang kunne i så ikke også fortælle mig hvordan jeg får vinduet der kommer framt il at være 'maximize' ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. september 2005 - 17:51 #9
<script language="JavaScript">
<!--
self.moveTo(0,0)
self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight)
//-->
</script>

ved ikke om det vil virke, men det er da et forsøg værd..?.. brug evt. rw..O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. september 2005 - 17:52 #10
ps, vil mene at koden skal ligge i index ~ start.html.. el. hvad den nu skal hedde..O)
Avatar billede karryen Nybegynder
21. september 2005 - 18:25 #11
jep, det virker. Mange tak skal i hvave
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. september 2005 - 18:27 #12
selv tak.O)