Avatar billede pvtsommer Nybegynder
21. september 2005 - 13:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Klik på kort

Hey alle,

Jeg ønsker at lave noget lignende:
http://bin.capitex.se/html/msf/laen12.html

Dog skal det ikke være hvor man kan vælge flere, men bare hvor man klikker engang på kortet, og ryger ind under den valgte kommune.

Jeg kender udmærket til <map> elementet, men der er liiige lidt for mange og tror det må kunne gøres på en bedre måde. Jeg havde overvejet noget javascript, som valgte farven på den side, hvorpå den blev vist, og derefter sendte den videre til fx "choose.php?color=*den farve man nu engang klikker på i hex*", men samtidig også gerne hvor den når man har musen over den pågældende farve skriver fx "Maribo" hvis farven er grøn. Det skal være lavet, den grønne farve får tildelt Maribo via en database - så jeg altså selv opskriver dem vha. en løkke.

Det behøves ikke være som overstående med farver, bare princippet overholdes.

Altså:
- Når musen er over skal koden via database definerede farve skrive "Maribo" ved grøn, "Rødby" ved rød eller hvilke farver der nu har hvad.
- Når man klikker på den skal den indsende farven til "choose.php?color=*hexfarven*" uden # foran :)

SAgen er så den at jeg intet javascript kan, så vil høre om nogen af jer kan hjælpe mig?

Er der nogen der kan og har lyst til at hjælpe mig med det?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
21. september 2005 - 13:46 #1
Det med klikket kan jeg nok hjælpe med

<form>
<input type="image" src="kort.gif">
</form>

klik på kortet og bemærk hvad der sker; du sendes til en url med fx. ?x=16&y=18 tilføjet. Altså de koordinater hvor der blev klikket. Med lidt kreativitet kan man bruge det til at registrere hvilken kommune der er klikket på. Men det er ikke let ....

Du kan ikke få at vide hvilken farve der er klikket på (så vidt jeg ved)
Avatar billede pvtsommer Nybegynder
21. september 2005 - 13:50 #2
Uff... well... det er en begyndelse. Det der kan jeg bruge sammen med noget PHP der finder farven.

Så tak! Men lader den lige stå åben lidt, da jeg jo kan være heldig.
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2005 - 14:40 #3
<ole>

Langt den letteste måde at løse den slags opgaver på, er med et image-map.
PHP kan ikke finde farven, men du kan selvfølgelig sætte et billedbehandlings program som GDLib til at finde den ... men det ville da være at skyde bananfluer med brintvåben  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede pvtsommer Nybegynder
21. september 2005 - 15:49 #4
Nu er GDLib jo så næsten også standard tilbehør til PHP :P - I hvert fald i min verden.

Anyway... det er da ikke så slemt igen - skal bruge en del "kort" som skal klippes ud, og hver især har de jo en nuance forskel. Så det kunne da være en udemærket idé tror jeg.

Med image-maps skal jeg bruge de første 10 timer alene bare på at få skrevet dem :) - Anyway... tak til jer begge.

Idanielsen: Da det ikke var en komplet løsning, vil jeg smide dig 50% af pointene, så drop lige et svar :)
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2005 - 16:51 #5
Det er sådan set hele idéen med en koder. Der er primært ham, der bør lave arbejdet, så serveren får så meget overskud, som overhovedet muligt  :)

Dovne kodere er den pest, der driver overhead ned i sokkerne på de fleste web-hoteller og generer alle naboerne ved at lægge beslag på deres båndbredde, RAM og CPU-kraft.

... hvem har lyst til at være sådan én?  ;o)
Avatar billede pvtsommer Nybegynder
21. september 2005 - 16:54 #6
Siden har sin egen server, så det er ikke noget problem ;) - I øvrigt viser min erfaring mig, at det ikke er selve webserveren, men database serveren der bliver krænket ganske groft. Har selv været slet til SELECT * FROM blabla, hvor i der så lige er 55.000 rækker. Den er ikke god ;) - Så limit 1, og etiketter fremfor * har begrænset min loadtid på siden med over 55%. Det er ret utroligt ;-)

Men du har ganske ret, det er da irriterende, og af samme grund har jeg nu min server på en 100mbit linje... så det er bare brilliant.
Avatar billede olebole Juniormester
21. september 2005 - 17:40 #7
Der er ikke noget som at havne på et 'drengeværelse' med 5-10 chats, der opdaterer hvert 3. sekund og hvergang skriver en kæmpe røvfuld HTML ud - på basis af data, der er hentet med et utal af 'stjerner', uden limits og i uindekserede tabeller. Så er det _alt_, der hænger  ;o)
Jeg tror ikke, vi bliver mere enige i denne inkarnation  ;D
Avatar billede pvtsommer Nybegynder
21. september 2005 - 21:08 #8
Haha! Jeg vil tillade mig at citere dig for det der i fremtiden. Har på baggrund af min side tit diskutioner med folk der tilføjer min MSN, for at spørger mig om ting.

Og den der vil jeg kunne bruge meget i fremtiden :D
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
22. september 2005 - 09:00 #9
Ingen point til mig for det.

olebole > jeg er helt enig, der er en del spørgsmål her på eksperten der handler om hvordan man "lettest" kan gøre dit eller dat. Men oftest er det programmøren, ikke serveren, det skal være let for. Det som mange ikke forstår er, at serveren bestemt ikke bliver "forskrækket" over at få en sql-streng på fem A4-sider. Det er langt hårdere for den at skulle gennemsøge flere hundrede MB fordi der mangler indexer.