Avatar billede guddo Nybegynder
20. september 2005 - 15:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mac OSX på en bærbar PC!

Efter lige at have installeret Mac OSX 10.4 her på min Zepto Znote 4200 bærbare PC, er jeg stødt ind i et problem.

Hvergang jeg starter computeren og den er igang med at loade i det grå, går den pludselig i gul Mac 'fejlmeddelse' - Og der står jeg skal genstarte min computer?

Den eneste måde jeg kan benytte systemet PT., er ved at skrive -x hvilket jo er SafeMode.
Hvad skyldes det?

Mit Realtek ALC250 virker forresten heller ikke, kan det være det?

På forhånd tak
- Martin Cording
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. september 2005 - 15:47 #1
Du kan ikke køre OSX på en PC! OSX er til MAC hardware, der er store forskelle i hardwaren som gør at det ikke skal kunne virke!

Hvis du ved bedre, så henvis mig til en side på nettet hvor dette er bekræftiget!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. september 2005 - 15:54 #2
OK, det kan lade sig gøre: http://www.uneasysilence.com/os-x-proven-hacked-and-running-on-an-ordinary-pc/ men det er et hack, og det er ikke meningen at det skal kunne gøres. Det kan være hvad som helst i din hardware der gør at det ikke virker optimalt.
Avatar billede guddo Nybegynder
21. september 2005 - 12:07 #3
Nu er det sådan at den nye OSX 10.4 er udviklet både til MAC og PC, og det fungerer okay. Så mht. at det ikke kan køre på en PC er du fejlinformeret.

Det er meget muligt det ikke kører optimalt, men det kører!
Avatar billede beorn Nybegynder
21. september 2005 - 12:12 #4
er det ikke kun meningen at det skal kører på de maskiner som de selv sælger, mener at huske noget om at der skal være en bestemt chip på boardet før at det kører. kan godt være det er blevet omgået, men tvivler på at de tilbyder alle de nødvendige drivere for at det kan kører på alm. pc'er.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. september 2005 - 13:20 #5
guddo>> jeg er enig i beorn's betragtning, men kan du ikke lige smide et link?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. september 2005 - 13:23 #6
OSX 10.4 Requirements:
- Macintosh computer with a PowerPC G3, G4 or G5 processor
- Built-in FireWire
- DVD drive for installation
- 256MB of RAM
- 3GB of available hard disk space (4GB if you install the developer tools)

Hvor har du købt din OSX, Apple sælger ikke en version der understøtter PC hardware.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2005 - 17:13 #7
Så vidt jeg husker blev der skrevet en del om det for nogen tid siden. I forbindelse med at MAC vil gå fra PowerPC til "almindelige" pc-processorer (intel), blev der lavet en version der altså ikke krævede PowerPC-processor for at kunne køre. Men den har aldrig været solgt på legale marked. Som allerede nævnt ovenfor, så kan OSX kun køre med et meget, meget begrænset udvalg af hardware, hvilket er smart fordi det tvinger folk til at købe en MAC for at kunne anvende softwaren
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. september 2005 - 19:13 #8
palau>> Det læste jeg godt, men jeg læste det som om at selve motherboardet der omgav processoren ville indeholde en kode der gjorde at OSX kunne køre på det.

Men hvis guddo ikke har købt software (eller fået den på anden beviselig lovlig vis) kan han jo ikke få hjælp her på eksperten. Selv om at det lyder som et spændende projekt.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2005 - 19:29 #9
Uden at gå yderligere ind på de juridiske aspekter, er her et link der kan kaste lidt mere lys over sagen: http://www.newz.dk/articles/view/22/
Avatar billede guddo Nybegynder
22. september 2005 - 23:16 #10
Det er en x86 udgave jeg har.
Avatar billede guddo Nybegynder
22. september 2005 - 23:22 #11
Jeg forsøgte alle mulige måder at starte op på, men alt i Safe Mode :(
Udover det var alle drivere til min bærbar ikke tilgængelige til Mac, så lyden fungerede ikke.

Det skal lige siges at computeren kørte forbløffende stabilt!

Er hoppet tilbage til XP igen, her imorges :)
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2005 - 10:26 #12
Ja, jeg ved godt det er ved at være længe siden denne tråd blev oprettet, men jeg faldt lige over dette: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1886910,00.asp
Avatar billede guddo Nybegynder
08. august 2006 - 13:18 #13
Gammel ubesvaret tråd.