Avatar billede atke Nybegynder
20. september 2005 - 10:19 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

2003 Web Server med SQL - hvilken ?

Hvad skal jeg købe ?

Vi har et system der kører på hotel, men er blevet så stort at vi vil hoste det selv.

Det er en ASP.NET baseret løsning med en MS-SQL database.

Umiddelbart ville vi købe en "Windows 2003 Web Edition", men man kan ikke køre MS-SQL Server på den (en MS begrænsning). Vi kan dog godt køre en MSDE database på Web Edition, men er i tvivl om performance.

Er der nogen der har erfaring med en MSDE til et website i production?  Vi kommer ikke op over 2 GB grænsen for database.

En sådanne løsning ville koste under 3000 kr for licenser til Microsoft

Alternativet er en fuld 2003 Server Standard (7000 kr) plus en SQL Server (7000 - 38000 kr ???).

Om det er 3.000 kr eller 14.000, er da en væsentlig forskel, så hvad gør man, og passer mine priser nogenlunde ?
Avatar billede screem_brille Novice
20. september 2005 - 11:06 #1
det vil nok være en dum ide at købe en web edition hvis du vil bruge en SQL, for de 2 ting spiller ikke sammen. (læs det skyldes de begrænsninger der er i web edition, der gør du ikke kan installere en SQL på en web edition)

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/overview/web.mspx
Avatar billede atke Nybegynder
20. september 2005 - 12:09 #2
Tak screem_brille, det er hvad jeg allerede har fundet ud af, og skrevet i spørgsmålet.

Hvad jeg gerne vil vide er, hvad jeg så skal gøre. Om MSDE kan klare det, eller jeg skal betale over 4-dobbelt pris for microsoft licenser.

Det virker mærkeligt at lave en Web Edition, når man stort set ikke kan lave nogen web-application uden SQL.
Avatar billede screem_brille Novice
20. september 2005 - 12:33 #3
enig i det virker mærkeligt, men umiddelbart nej der er så mange begrænsninger at du vil efter kort tid fidne ud af de ekstra penge til en std. ed. var givet bere ud (er jeg ret sikker på men har ingen erfaring med MSDE vil kunne gøre det for dig, men husk du har ingen manager med til den)
Avatar billede atke Nybegynder
20. september 2005 - 15:31 #4
> screem_brille

De begrænsninger du påstår jeg finder "efter kort tid", ville jeg gerne høre om før jeg vækker pungdyret.

De tests jeg har kunne køre (med SilkPerformer), har ikke afsløret nogen forskel på om jeg kører på MSDE, eller min MS-SQL Developer edition. Det undrer, og jeg håber stadig at høre fra nogen der har erfaring med MSDE til live websites.

Den manglende Enterprise Manager på webserveren er ikke noget problem, da jeg kan tilgå den fra min developer maskine med MS SQL developer edition, og derfor også Enterprise Manager.

4-dobbelt pris er ikke givet bedre ud, med mindre man ved hvorfor !
Avatar billede screem_brille Novice
20. september 2005 - 15:46 #5
Begrænsinger i MSDE:
# Only five concurrent batch workloads or 25 concurrent connections for websites
# No OLAP
# No English Query
# No Full or Bulk-Logged recovery model support (only simple)

så har du planer om mere end 25 brugere online på samme tid så for du problemer.
Avatar billede atke Nybegynder
22. september 2005 - 15:06 #6
> screem_brille

# De 25 connection kan i måske blive et problem
# OLAP kommer jeg ikke til at få brug for
# English Query - lyder meget mystisk. Jeg hilder mig til SQL
# Kun simpel recovery... Det klarer jeg mig vist med !

Jeg har nu lavet en test-side, der:
Opretter 500 connection
Åbner alle 500 connections
Eksekverer en simpel select, på alle 500 connections
Læser første linie af samtlige 500 ResultSet
Læser anden linie af, og lukker samtlige 500 ResultSet
Lukker alle 500 connections

Jeg har en connection-pool på 500, og hvis jeg åbner flere end dem, får jeg en timeout.

Testen er kørt på en MSDE og en SQL Dev edition. Jeg kan altså ikke finde den 25 connections begrænsning du nævner.

Forklaringen kan være:
- Da jeg installerede SQL Dev på samme maskine som MSDE, er MSDE'en engine blevet opgraderet til en fuld.
- Eller, 25 grænsen er kun licensmæssig, og ikke i koden.

Jeg håber stadig at høre fra nogen, med praktiske erfaringer !
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 15:09 #7
de 25 connections er en fysisk begrænsning i MSDE, og ja den må være opgraderet ved din installation af SQL dev. ed
Avatar billede atke Nybegynder
23. september 2005 - 14:03 #8
Jeg har lavet nogle flere test, og endelig fundet en afgørende forskel, på SQL Server og MSDE, som betyder at jeg bør vælge den fulde SQL Server.

Hvis jeg belaster min server fuldt ud (stress-test med SilkPerformer), kan den med MSDE levere 9 sider/sek, hvorimod den med den fulde SQL Server kan levere 15 sider/sek. Det er en væsentlig performance forskel.

Det er samme server, med begge db-servere installeret, som jeg kan skifte mellem ved bare at ændre min connectionString. Min MSDE engine er derfor åbenbart ikke opgraderet til en fuld version af at installere SQL Server Dev efterfølgende.

Jeg har desuden fået lidt interessante resultater med hensyn til HyperThreading:
MSDE uden HT:  9 sider / sek
MSDE med  HT:  7 sider / sek
SQL  uden HT:  15 sider / sek
SQL  med  HT:  19 sider / sek

Det ser ud til at MSDE ikke udnytter HyperThreading. Serveren vil heller ikke udnytte CPU en 100% med MSDE, selvom den ellers er den begrænsende faktor. Så MSDE må have nogle ekstra sleep() kald, når den bliver belastet hårdt, for at adskille den fra en fuld SQL. De max 25 connections må være en tommelfingerregel i forhold til det.

> screem_brille
Hvis du lige smider er svar igen, kan vi dele pointsne, som tak for diskussionen.
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 14:23 #9
svar, (og vil nødigt sige det,m men skrev jo du nok skulle opdage de begrænsningner ;) )
Avatar billede atke Nybegynder
23. september 2005 - 16:18 #10
> screem_brille

Den er god med dig. Du var ikke til meget hjælp med at identificere begrænsningerne.
Avatar billede screem_brille Novice
24. september 2005 - 14:15 #11