Avatar billede sheine Nybegynder
19. september 2005 - 17:35 Der er 14 kommentarer

Formattere og installere uden a-drev

Hej...

Jeg sidder med en oldnordisk labtop som en af mine venner har købt til hans datter...
Problemet er, at der lige nu ligger XP på maskinen!! Det kan den overhovedet ikke trække, så ønsket er at få Win98SE ind istedet, men jeg har ikke noget fungerende a-drev til at starte formattering af c: og installation af Win98SE op fra...
Er lidt i tvivl om hvad jeg gør???
Avatar billede gratis Nybegynder
19. september 2005 - 17:57 #1
et forslag:
hent ultimatebootcd her www.ultimatebootcd.com start op fra den og formater disken med værktøj fra cd'en, efterfølgende boot fra windows cd og installer.
Avatar billede screem_brille Novice
19. september 2005 - 17:59 #2
kan den boote fra cd ? hvis ja, så ret det i bios, og indsæt din W98SE skive den er bootable.

Når den så er startet op via cd, så skriver du fdisk, og sletter alle partitioner, og derefter opretter du en ny. computeren skal nun genstartes og så formaterer du den nu oprettede partition og derefter skriver du setup.exe eller install.exe, så begynder installationen
Avatar billede screem_brille Novice
19. september 2005 - 18:10 #3
gratis fdisk er også på windows cdén og derfor er ubcd overflødig til dette ;)
Avatar billede gratis Nybegynder
19. september 2005 - 18:16 #4
jeps du har ret ;) snorkede vist... sorry :|
Avatar billede screem_brille Novice
19. september 2005 - 18:22 #5
hehe det går nok, men det sparer da spørger fra at hente ubcd for ingen verdens nytte *S*
Avatar billede collin Nybegynder
20. september 2005 - 00:27 #6
Kan den overhovedet starte op i XP? Og hvor mange partitioner er der på disken? Har den 1 eller flere FAT32 partitioner udover den partition XP er pt installeret på, kan det lade sig gøre, også selv om man ikke kan boote fra CDRom.
Avatar billede screem_brille Novice
20. september 2005 - 00:42 #7
collin hvor læser du at XP er installeret på en FAT32 partition ?
Avatar billede sheine Nybegynder
20. september 2005 - 17:20 #8
Hej igen...

Tak for svarene...

1. Den kan boote fra cd
2. Der er kun 1 partition (C:)
3. Det er FAT32
4. Den kan starte op med XP men så er CPU-forbruget 100% for at vise skrivebordet !!

Jeg prøver lige nogle af forslagene og vender tilbage ASAP
Avatar billede sheine Nybegynder
20. september 2005 - 17:34 #9
På trods af gentagne forsøg med CD-rom som førstevalg, overser systemet fuldstændig Win98SE-rommen og booter fra C: ??
Kan jeg evt. på en måde koble den sammen med min stationære (LAN) og den vej igennem gøre et eller andet ??
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2005 - 18:23 #10
Du skal huske at sætte cd-drev til "First boot device" i BIOS og vælge " boot fra cd" under opstart
Avatar billede sheine Nybegynder
20. september 2005 - 18:32 #11
Har sat CD til first boot device... der kommer ikke noget jeg kan vælge, den starter bare op i XP som vanligt
Avatar billede screem_brille Novice
20. september 2005 - 21:28 #12
hent ubcd, og formater din disk via den cd, (format c : /s ) så gøres disken bootable) kopier derefter windows cd over på C drevet. og genstart, nu kan du starte installationen ved at skrive install.exe eller setup.exe
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 12:41 #13
brug for mere hjælp ?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 00:36 #14
brug for mere hjælp ?