Avatar billede sebast Nybegynder
19. september 2005 - 17:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Næste id

Hvis jeg ser id nummer 2 ved hjælp af ?id=2, hvordan kan jeg så få næste brugte id?

Så hvis jeg nu engang har slettet id 3, så viser den automatisk nummer 4 (da den findes).
Avatar billede jaw Nybegynder
19. september 2005 - 17:24 #1
F.eks.:
SELECT id FROM tabel WHERE id > ".$_GET['id']." LIMIT 1
...vil jeg tro.
Avatar billede jaw Nybegynder
19. september 2005 - 17:24 #2
Måske endda:
SELECT id FROM tabel WHERE id > ".$_GET['id']." ORDER BY id ASC LIMIT 1
Avatar billede sebast Nybegynder
19. september 2005 - 17:26 #3
Der er ikke en funktion hvor jeg kan skrive:

echo "<a href=\"fil.php?id=".mysql_blalba."\">navnet på den næste der kommer</a>";

?
Avatar billede jaw Nybegynder
19. september 2005 - 17:29 #4
Nah, ikke en direkte funktion, du skal jo lave en form for et udtræk, eksempelvis:

$q = mysql_query("SELECT id, navn FROM tabel WHERE id > ".$_GET['id']." ORDER BY id ASC LIMIT 1") or die(mysql_error());
$row = mysql_fetch_assoc($q);
echo "<a href=\"fil.php?id=".$row['id']."\">".$row['navn']."</a>";
Avatar billede sebast Nybegynder
19. september 2005 - 19:47 #5
Okay. tak!

Forresten. Hvordan ville du lave en både tilbage og frem funktion sådan dér?
Avatar billede sebast Nybegynder
19. september 2005 - 19:47 #6
og smid lige et svar
Avatar billede jaw Nybegynder
19. september 2005 - 19:51 #7
Selv tak.

Hvis du kun skal have et udtræk pr. side, så er det da en udemærket måde at lave det på...