Avatar billede kreativmedie Nybegynder
18. september 2005 - 21:11 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Undgå genstart af Flash-film ved ny HTML-side

Godaften!

Jeg har en række HTML-filer, der linkes imellem via standard HTML-links i en menu. I toppen af hver HTML-side er et indsat Flash-objekt med en animation, der varer omkring et halvt minut. Det indsatte Flash-objekt er det samme på alle sider.

Når man som bruger klikker sig rundt mellem HTML-siderne, starter Flash-filmen forfra, da der jo loades en helt ny side hver gang. Kan dette undgås uden at skulle sætte sitet op i frames?
Avatar billede heeris Nybegynder
18. september 2005 - 21:37 #1
Kan iframes accepteres?

Sådan som jeg ser det, så kalder du flash filmen hver gang du kalder en ny html side, og derved beder du den om at starte forfra.

Jeg har selv lavet noget ligende et par gange, og løste det med enten frames eller iframes.

Er der noget der gør at frames ikke må bruges?
Avatar billede kreativmedie Nybegynder
18. september 2005 - 21:46 #2
Jeg arbejder på et projekt, hvor jeg ikke er herre over den overordnede opbygning af sitet, men blot sætter hver enkelt side op. Desuden er jeg generelt ikke den store tilhænger af hverken iframes eller frames.

Ja, Flash-filmen loades på ny hver gang en ny side kaldes. Jeg tænkte det på en eller anden måde var muligt at registrere hvor mange frames eller hvor lang tid af filmen der er afviklet, og derved overføre dette til næste side via en variabel el. lign. Hermed kunne filmen startes fra dette punkt på den senest loadede side.
Avatar billede heeris Nybegynder
18. september 2005 - 22:00 #3
Det er muligt at sende fra flash, en string (f.eks. hvilken frame du er på) til javascript på den samme HTML side som hvor filmen er embedded. Den kan du så bruge i evt. asp eller php og sende til den næste side, der så sender det som variable til flash når den loades.

Du skal over i en anden kategori og ha fat i nogle der er gode til den slags hvis du vil forfølge den løsning, men hvorfor ikke bare bruge frames eller iframes? på den måde vil du undgå at sende mere information frem og tilbage end højst nødvendigt og gør siden hurtigere på den måde, samtidig vil du undgå at filmen "blinker" hvergang den starter igen.

Hvis du vil undgå frames/iframes pga. en holdning, så spænder du måske ben for dig selv. De har hjulpet mig mange gange.
Se onbjektivt på det, hvilke browsere forventes at blive brugt til at vise siden, og hvordan sikre du bedst nem opdatering af koden både senere og under udvikling.

Det cføli bare en tanke :)
Avatar billede kreativmedie Nybegynder
18. september 2005 - 22:25 #4
Hvad angår frames, mener jeg at denne løsning vil skabe flere problemer end det løser, f.eks. vindue-i-vindue konceptet og dertilhørende bookmarking-problemer, jeg ud fra et usability-synspunkt ikke bryder mig om. En anden faktor er browserkompatibilitet, hvor jeg går meget op i, at et website - uanset størrelse og målgruppe - fungerer i alle browsere. Det er svært at sige hvilke browsere der er in om et år, se f.eks. på Firefox der i løbet af forholdsvis kort tid har nappet en pæn del af brugerne fra IE. Og så sover jeg desuden bedre om natten ved at vide, at kunden ikke sidder på sin 486 i IE4 med et site der ikke fungerer!

Hvorvidt ovennævnte problemstillinger også gør sig gældende ved brug af iframes skal jeg blankt erkende, at jeg ikke er 100% inde i, men hvis det er noget du har erfaring med, må du meget gerne øse ud af denne :)

Tak for din hjælp og dine synspunkter so far!
Avatar billede heeris Nybegynder
18. september 2005 - 23:11 #5
velbekommen :)

Her kan du se en tabel over browserunderstøttelse, go lille ting :)

http://www.3wave.dk/browserforskelle.htm

på bagrund af den kan du beslutte om du vil bruge frames eller ej, i forhold til dine interesser i understøttelse.

Med hensyn til usability, eller nærmere betegnet bookmarking i dette tilfælge, så kan man godt komme uden om problemet hvis man bruger et serverside sprog, php, asp ect..
Men idet du vil undgå at en flashfilm starter forfra eller blinker når der klikkes påå et link, så ser jeg ingen løsning.

Held og lykke :)
Avatar billede kreativmedie Nybegynder
18. september 2005 - 23:29 #6
OK, nu er jeg desværre låst til ikke at kunne benytte nogle serverside-sprog på dette projekt, men til andre projekter kunne det godt være en løsning.

Indholdet på linket er vist rimelig forældet, i hvert fald er der kun nævnt op til Opera 3.6, og jeg sidder med 8.0 :)
Anyway, så søgte jeg lidt på Google, og nåede frem til at IE 4+, Netscape 6+, Firefox, Mozilla og Opera alle understøtter iframes, så helt tosset er det nok alligevel ikke!

Men i hvert fald tak for hjælpen, og så må du hellere smide et svar så du kan få pointene :)
Avatar billede heeris Nybegynder
18. september 2005 - 23:50 #7
hov, det er det forkerte link. øv så har jeg smidt det andet væk, øv øv.  :(

ved nu ik rigtig om jeg hjalp dig, eller bare understregede at man ikke kan %-)
Avatar billede kreativmedie Nybegynder
18. september 2005 - 23:57 #8
Det var skam udmærket hjælp, om det så var løsningen eller ej, så var det nogle fine løsningsforslag. Om ikke andet er det mange gange godt bare at tale om det og få en andens input og erfaringer :)