Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 17:51 Der er 93 kommentarer og
1 løsning

polske tegn sammen med danske tegn på hjemmeside og i mails

Hej, jeg har brug for hjælp.
Jeg har en hjemmeside som jeg har fået oversat til polsk. Men siden vises ikke korrekt. specielle polske tegn bliver forandret. Nogen der kan forklare fænomenet lidt for mig.

Her kan det ses:
http://www.mekanikernet.dk/

På forhånd tak :o)

Desuden får jeg brug for at skrive både dansk og polsk på samme side senere. Og i emails skal jeg også skrive både polsk og dansk.

(Jeg benytter gettext() og Poedit)
Avatar billede dont Nybegynder
18. september 2005 - 18:26 #1
som eks kan du i din internet explorer vælge "view - encoding" (oversæt selv til dansk). Der ser du et hav af forskellige tegnsætninger. Dette kan du sætte specifikt for din webside i meta-tags'ne.
Prøv på skift at indsætte nedenstående meta-tags mellem dine <head> og </head> og se om én af disse løser dit problem:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8 (Unicode )">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=win-1250">
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 18:28 #2
Har du sat HTML-charset til ISO-8859-1?
Avatar billede dont Nybegynder
18. september 2005 - 18:30 #3
Jeg vil tro at du kan bruge noget fra disse to sider om bl.a. tegnsætning ved slaviske hhv. polsk sprog:
http://en.wikipedia.org/wiki/Slavic_languages
http://en.wikipedia.org/wiki/Polish_language
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 18:30 #4
For som dont er inde på er polsk ISO-8859-2 ;)
Avatar billede dont Nybegynder
18. september 2005 - 18:31 #5
Polish =  (SIL code: pol; ISO 639-1 code, pl; ISO 639-2 code, pol)
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 18:31 #6
Har du sat HTML-charset til ISO-8859-1?
Jeps :o) og det er jo i sig selv selvmodsigende er det ik? for polsk er ISO-8859-2
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 18:32 #7
Tror i det er muligt både at vise danske tegn og polske tegn på samme side?
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 18:33 #8
Du kan også bare bruge UTF-8 ;P
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 18:33 #9
learner, Ja, med UTF-8 :P
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 18:34 #10
Har du sat HTML-charset til ISO-8859-1?
Nej forresten det har jeg fjernet igen. Ups sorry
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 18:34 #11
Ok, hvodan sætter jeg den til at bruge UTF-8 så?
Avatar billede dont Nybegynder
18. september 2005 - 18:35 #12
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 18:35 #13
Er UTF-8 sådan en universal-ting :o) som kan alle tegn?
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 18:37 #14
Kender i poedit og gettext?
For jeg skal jo vælge en iso kode når jeg danner sprogfilen. Skal jeg så vælge UTF-8 der os?
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 18:42 #15
Jeg har lige prøvet at gøre som i anbefaler :o)
Det har ændret sig, men det er ikke korrekt endnnu. Se her:
http://www.mekanikernet.dk/pgs/faq.php

Jeg har gjort:
-Ændret sprogfilen til UTF-8 i headeren og uploaded den
-indsat <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">

Er der andet jeg skal gøre?
Avatar billede dont Nybegynder
18. september 2005 - 18:42 #16
Den ægte "universal-ting" er unicode som indeholder 65536 mulige tegn, men da den fylder alt for meget benytter man utf-8, som er en komprimeret version af unicode. Man kan altså godt sige at utf-8 er en universal-ting...
Kender desværre ikke noget til poedit eller gettext. Kan ikke hjælpe dér.
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 18:44 #17
:o) tak begge to, alt hjælp er skønt. Jeg aner næsten 0 om det her. :o)
Avatar billede dont Nybegynder
18. september 2005 - 18:45 #18
Jeg kan godt se firkanterne....Bare for tilfældets skyld (jeg ved godt det ikke løser problemet). Når jeg nu ændrer min "view-encoding" til "baltic (iso)", ser jeg så teksten korrekt? Det ser det nemlig ud til, men jeg ved det jo ikke, da jeg ikke kender de polske tegn.
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 18:46 #19
Hey, jeg lavede en fejl. Har to gange <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8"> med forskellige værdier. retter det lige og kommer igen
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 18:46 #20
Du har glemt noget: <meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 18:46 #21
ehheh :)
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 18:50 #22
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 18:54 #23
Nej det har jeg ikke gjort.
Jeg har kun:
bindtextdomain ("messages", $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/translations");
textdomain ("messages");
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 18:56 #24
Jeg fik polske tegn til at virke ved at sætte:
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-2">

Men så virker de danske ikke.

Kommer lige tilbage.
Skal over og spise.
Jeg tror du er på rette vejcoderdk

Tror du at det er muligt at skrive både polsk og danske tegn på samme side / i samme email ???

Tak alle :o)
Sætter lige lidt flere point af til jer :o)
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 18:58 #25
Jeg tror godt du kan kombinere danske/polske tegn med utf-8...
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 22:18 #26
Jeg har lige prøvet med UTF-8 og nu virker hverken dansk eller polsk, men engelsk virker fint. Kan det være at jeg skal sætte bind_textdomain_codeset for at det virker.
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 22:32 #27
Prøv... (Du har stadig ISO-8859-1 i headeren - men det virker så ikke med UTF-8 kan jeg se).

Er du sikker på at teksten i .po-filerne er utf8?
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 22:35 #28
Nu har jeg prøvet at sætte bind_textdomain_codeset og ændre setlocale til da_DK.UTF-8 istedet for da_DK og nu ser det ud til at det hele virker. Jeg skal lige teste lidt :o)
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 22:59 #29
Fremgang der vil noget :o)

Polsk: http://www.mekanikernet.dk/new_user/
Dansk: http://www.rejseagenten.dk/new_user/

Men der er stadig fejl i alt der bliver hentet i mysql db.
Hvordan kan det være? Det forstå jeg ik
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 23:05 #30
Og så er der sket noget meget underligt :o)
Hele siden er rykket en lille smule nedad i browseren(IE)
ses her: http://www.rejseagenten.dk/new_user/
Det er da underligt.
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 23:08 #31
Prøv at bruge utf8_encode() til det du henter fra databasen...

Det med IE kan jeg ikke lige se hvad skulle være...
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 23:13 #32
:o) jeg vil prøve.
Har aldrig hørt om utf8_encode() før, men jeg tror jeg kan finde det.

Jeg fatter det heller ik :o)
Underligt. Med vis kilde kan jeg se dette i IE:
<head>
<meta
hvordan er  kommet derind?  :o)
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 23:19 #33
Aaah, jeg tror det er en UTF-8 headertingest... Ligger <meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=utf-8"> osv i en separat fil? Prøv at gemme den som ISO-8859-1 eller gem den som UTF-8 uden headertingesten (UltraEdit kan gemme UTF-8 med og uden denne)
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 23:21 #34
btw hvis det med databasen ikke bliver løst, kan det være du er nødt til at oprette en ny database til polsk, med iso-8859-2 eller opgradere mysql til min. 4.1 for at få unicode/utf-8 support...
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 23:24 #35
ah BOM hedder det: http://www.unicode.org/faq/utf_bom.html#BOM
Det er garanteret din editor der har gemt dem ;) Jeg har prøvet det før da jeg brugte UltraEdit ;)
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 23:38 #36
:o) tak for din hjælp :o)

Jeg fatter ik rigtigt utf8_encode() endnu. Sidder og læser på det nu.

Forstår heller ik hvad du mener med:
UTF-8 headertingest... Ligger <meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=utf-8"> osv i en separat fil? Prøv at gemme den som ISO-8859-1 eller gem den som UTF-8 uden headertingesten

uden headertingesten ???
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 23:41 #37
hehe ja det lyder lidt forvirrende.

Det ser ud som om at du har <meta headers osv i en separat fil?
Hvis du gør, så gemmer din texteditor måske UTF-8 BOM sammen med filen (UltraEdit gør vist dette). Prøv at slå dette fra i editoren og gem den som ISO-8859-1 eller som UTF-8 uden BOM-headeren...

Lyder stadig forvirrende, men blev det klarere?
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 23:42 #38
echo utf8_encode("Denne tekst er ISO-8859-1, den vil blive skrevet ud som UTF-8");

Den er ret simpel :)
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 23:46 #39
Nåh, jeg troede at jeg skulle lave mysql_query(SELECT * FROM XXX AS utf8_encode() WHERE) eller sådan noget. Jeg prøver det lige.

Det er korrekt at jeg har meta headers i en seperat fil.
Har jeg fattet det korrekt at jeg skal ændre min editor's(dreamweaver) indstillinger så den ikke gemmer BOM
Avatar billede coderdk Praktikant
18. september 2005 - 23:49 #40
Yeps, det skal du slå fra :)
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 23:51 #42
utf8_encode() er i vinkel nu :o)
Håber også den kan bruges når jeg skal have kinesisk :o)
Avatar billede learner Praktikant
18. september 2005 - 23:54 #43
Hvis jeg så slår den BOM eller hvad den nu hedder fra i dreamweaver, skal jeg så ikke have en linie med header(etellerandet_charset,UTF-8)
Avatar billede learner Praktikant
19. september 2005 - 00:22 #44
Kommer ik rigtig videre. Er for træt :o)
Mangler blot at fjerne den BOM men kan ik rigtigt finde ud af det.
Tusind tak fro hjælpen her i aften.
Avatar billede learner Praktikant
19. september 2005 - 00:52 #45
sidste besked i aften :o)
Har leget lidt mere med det og det vil ikke rigtig lykkes.
nu er der kommet en lille firkant(tegn) istedet for
Avatar billede learner Praktikant
19. september 2005 - 00:54 #46
og når jeg ændrer til UTF i dreamweaver, så indsætter dreamweaver dette allerførst i dokumentet:
<?php echo "<?xml version=\"1.0\" encoding=\"utf-8\"?".">"; ?>
Avatar billede coderdk Praktikant
19. september 2005 - 03:21 #47
Sorry, jeg bruger ikke dreamweaver...
Avatar billede learner Praktikant
19. september 2005 - 06:59 #48
Okay, jeg tror jeg har fundet ud af hvad jeg ikke forstår :o)
Hvilke(n) fil(er) skal jeg fjerne BOM fra og lave til UTF? Er det allesammen eller blot den fil meta ligger i?
Avatar billede learner Praktikant
19. september 2005 - 07:17 #49
Heh :o)
det virker ok nu selvom jeg fjerner: bind_textdomain_codeset("messages", "UTF-8");

Nåh men nu mangler jeg blot svar på dette:
Hvad skal pakkes ind i utf8_encode()?
Jeg har nemlig problemer med bla cookies.
Har prøvet: echo utf8_encode($_COOKIE['password'])
men det virker ik rigtig
Avatar billede coderdk Praktikant
19. september 2005 - 11:11 #50
utf8_encode laver en iso-8859-1 streng om til utf8... Jeg tror du er nødt til at bruge to forskellige databaser med to forskellige tegnsæt...
Avatar billede learner Praktikant
19. september 2005 - 11:39 #51
det lyder rigtig giftigt. Hvis du har ret, så er jeg på den. Så kan min plan ikke lykkes

Det er nemlig fordi på hjemmesiden, der kan rejseselskaberne se kunder fra polen, danmark, usa, kina og andre lande. Og der skal kundens besked(skrevet med kundens unikke tegn) gerne vises. Altså på en side kan der forekomme mange forskellige tegnsæt.

Tror du ik man kan lave en funktion, der utf8_encoder både fra iso-8859-1 og iso-8859-2 og andre - til utf-8.

Håber jeg er til at forstå.
Ellers kan du danne dig et indtryk af systemet ved at logge ind på rejseagenten.dk med email/passw 'test' og 'test' - kig på kundelisten og forestil dig at der er kunder fra mange lande med forskellige tegnsæt.

Takker :o)
Avatar billede coderdk Praktikant
19. september 2005 - 12:09 #52
Du kan evt. lave nogle html entities, som f.eks. &#0532; og gemme disse i databasen...
Avatar billede learner Praktikant
19. september 2005 - 16:52 #53
Naaah, mon ik der findes en nemmere løsning... :o)
Har du ikke en anden kreativ ide?
Avatar billede coderdk Praktikant
19. september 2005 - 21:14 #54
hehhe jeg er lidt tom pt ;P
Avatar billede learner Praktikant
19. september 2005 - 21:18 #55
:o) ok
Måske kommer du på noget på et senere tidspunkt :o)
Men jeg synes nu du har fortjent en masse point for alt din hjælp hertil.
Dont skal os have nogen for hjælpen.

men skal vi ik lige tænke lidt videre inden vi slutter denne tråd?
Ok?
Avatar billede learner Praktikant
21. september 2005 - 09:23 #56
Hej igen.
Jeg har søgt at sætte mig lidt mere ind i det nu og har fundet dette indlæg:
http://us2.php.net/manual/da/function.mb-send-mail.php#25218

Jeg forsøger nemlig at få mail() til at virke med utf-8 tegnene
Kan bare ikke forstå helt hvorfor der i eksemplet bruges
chunk_split(base64_encode("International characters"));

Nogen der kan forklare det
Avatar billede coderdk Praktikant
21. september 2005 - 09:34 #57
Ved jeg ikke lige hvorfor, jeg ville tro at den selv gjorde det... Prøv om det virker uden og med, vælg den der virker :)
Avatar billede learner Praktikant
21. september 2005 - 10:21 #58
Ved du hvad
chunk_split()
og
base64_encode()
gør???
Avatar billede learner Praktikant
21. september 2005 - 12:00 #59
bare glem det sidste spm :o)

Håber dog at nogen kan hjælpe med at få mail() til at virke med utf-8 tegnsæt
Avatar billede learner Praktikant
21. september 2005 - 20:33 #60
hej, jeg har fundet dette:
\nContent-type: text/plain; charset=utf-8\nContent-Transfer-Encoding: 8bit
hvad sker der hvis jeg skriver det til sidst i mail() ?
Avatar billede coderdk Praktikant
21. september 2005 - 23:25 #61
No clue :) Prøv! Umiddelbar ville jeg sige at dette skulle virke:

<?php

    $subj = "Æbleøre Åge, hej med dig!";
    $text = "Hej med dig Æbleøre Åge!";
    mb_language( 'uni' );
    mb_send_mail( 'dig@example.dk', $subj, $text );

?>

Også med polsk... Min test (med PHP5) viste at den både sørgede for de korrekte headers, base64_encoding og chunk_splitting...
Avatar billede learner Praktikant
22. september 2005 - 12:36 #62
ok, det prøver jeg lige :O)
Avatar billede learner Praktikant
22. september 2005 - 12:54 #63
jo, det virker fint med de danske tegn. Jeg kan ikke skrive polske tegn i min browser, så jeg kan ikke teste det
Avatar billede learner Praktikant
22. september 2005 - 13:19 #64
browser=mit editor program(dreamveawer)
Avatar billede learner Praktikant
22. september 2005 - 13:20 #65
Ved du hvad mb betyder? (i mb_funktioner)
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2005 - 14:18 #66
multi byte :)
Avatar billede learner Praktikant
22. september 2005 - 14:19 #67
Og det er? :o)
Multi = mange ?
byte = tegn ?
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2005 - 14:43 #68
Multi = Mange
Byte = Byte :)

En byte er på 255, UTF-8 er multibyte, og her har du svjh 60000 tegn at gøre godt med ;-)
Normalt er én byte én char :-)
Avatar billede learner Praktikant
22. september 2005 - 15:14 #69
Jeg giver snart op.

Bor du i nærheden og vil du tjene lidt ved at hjælpe mig. jeg bor ved Sæby.

For at opsummere:
Jeg har fundet ud af at vise både polske tegn og danske tegn på samme side. jubii
Jeg har problemer med at hente/gemme i databasen.
Samt problemer med at sende mails med mail()
Samt problemer med at siden ryger et stykke ned i browseren
Samt problemer med at gemme filerne i den korrekte format
Jeg ved ik om der er mere i vejen :o)

Bare jeg kunne få lidt styr på det, så jeg kunne arbejde lidt mere skematisk frem. Så ville det være lettere. Jeg arbejder i blinde...
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2005 - 15:28 #70
Nope, bor i kbh ;)

Mht. databasen ved jeg ikke, har ikke andre forslag end at gemme med base64_encode...

Mht. mail burde du kunne bruge mb_language( 'uni' ); med mb_send_mail()

Mht. siden der ryger ned er det BOM-headeren, som vi fandt ud af...

Mht. gemme filer i korrekt format - Se forrige ;)
Avatar billede learner Praktikant
22. september 2005 - 21:17 #71
Æv, kbh er langt væk :o)

mht. at gemme uden BOM.
Jeg tror ikke det er muligt i min dreamweaver version (MX version 6.0) at slå BOM fra. Jeg er ved at undersøge lidt mere
Avatar billede learner Praktikant
22. september 2005 - 21:34 #72
Som du kan se her:
http://lastminute-sms.dk/properties.jpg
så har jeg ikke mulighed for at fjerne BOM'en
æv æv æv :o)
Så skal jeg nok have fat i en anden editor.
Hvilken bruger du?
Avatar billede coderdk Praktikant
23. september 2005 - 02:29 #73
Jeg bruger gvim og pspad alt efter hvor jeg er :)
http://www.vim.org/download.php http://www.pspad.com/en/download.php
ConTEXT er også god http://www.context.cx/ - Men jeg synes psPad er lækrere ;)
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 08:01 #74
Har lige hentet pspad. og har åbnet en php fil. Kan det passe at jeg skal åbne menupunktet FORMAT og vælge UTF-8 og gemme. Er det det?
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 11:09 #75
Jeg har installeret ultraedit nu og tror nok jeg har fundet ud af at jeg skal bruge 'gem som' og vælge 'UTF-8 NO BOM'
Korrekt?

Hvis ja, så er mit spm: Skal jeg så gøre dette ved alle mine filer?
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 11:21 #76
mails kommer frem, men de er uforståelige.
her er eksempel:
Hej med dig możesz zamówić wycieczkÄ™  Æbleøre Ã…ge!

skulle have været:
Hej med dig mo&#380;esz zamówi&#263; wycieczk&#281;  Æbleøre Åge!
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 11:22 #77
nåh, eksperten kunne heller ik :o)
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 11:24 #78
men som du kan se, så bliver Æbleøre Åge til Æbleøre Ã…ge
hvad skyldes det?

jeg får samme resultat hvis jeg sender med std mail() og når jeg sender med mb_language( 'uni' ); med mb_send_mail()
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 13:18 #79
Nu prøver jeg noget andet jeg har fundet:
jeg indsætter :
AddDefaultCharset utf-8
i .htaccess filen

Ved ik om det hjælper men prøver.
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 13:21 #80
Nej :o( virker heller ik
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 13:40 #81
se hvad W3C validatoren siger om siden:
Sorry, I am unable to validate this document because on line 158, 168, 228, 242, 257, 308 it contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8 (in other words, the bytes found are not valid values in the specified Character Encoding). Please check both the content of the file and the character encoding indication.
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 16:52 #82
Nu tror jeg det virker :o)
Jeg har siddet og prøvet altmuligt.
og det ser ud til at virke med:
mail( "mail@mail.dk", $subj, $text ,"From:name<name@mail.dk>\nMIME-Version: 1.0\nContent-Type: text/plain; charset=UTF-8")

dvs dette hjalp:
\nMIME-Version: 1.0\nContent-Type: text/plain; charset=UTF-8

Jeg skal lige teste lidt nu :o)
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 17:16 #83
Det kører sku bare nu med mail :o)
Avatar billede coderdk Praktikant
23. september 2005 - 17:34 #84
Kanon! :) Men weird, for det er netop de headere den sender med mb_send_mail og mb_language('uni')... Weird - Men fedt at det virker :)
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 17:38 #85
jeps :o)
Det er kanon :o)

Så nu skal jeg bare have databasen til at arbejde sammen med det hersens utf.
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 18:11 #86
Det er underligt, for alt ser ud til at virke som det skal. hvis jeg gemmer polske tegn i databasen, så vises de fint frem næste gang. Men når jeg kigger i databasen, så ligner feks æøå slet ikke sig selv.
Men i emails og på hjemmesiden, der ser alting ok ud.

Tror du at man kan bruge det som det er? nej vel?
eller skal jeg vælge en måde at gemme og hente i databasen på. en slags encode og decode
Avatar billede coderdk Praktikant
23. september 2005 - 18:36 #87
Well, hvis det virker som det skal, er der vel ingen ko på isen? ;) Får du de tegn der: Æbleøre ? For det er UTF-8 set i ISO-8859-1...
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 20:34 #88
ja, lige netop. det er sådan nogle tegn :o)

her er lidt flere :o)
ć róży i możesz zamówić ™ w osób. Moż‡ rać wkÄ™, órÄ… Å› Ã¥
Avatar billede learner Praktikant
23. september 2005 - 23:02 #89
Hej igen. Jeg har læst en masse rundtomkring bla på mysql dokumentationen på mysql.com. Men det er nyt for mig og jeg har lidt svært ved at finde rundt. Kan ikke finde ud af hvilken version der omtales hvorhenne osv.

Nåh, men jeg vil gerne tage den bedste beslutning så jeg ikke kommer til at lave en masse arbejde på et senere tidspunkt når databasen er fyldt godt op.

Hvordan ville du angribe den coderdk?
Avatar billede learner Praktikant
24. september 2005 - 10:13 #90
Lukker dette spm her

coderdk og dont
vil I smide svar, så får i velfortjente point :o)

Tusind tak for hjælpen.

Jeg fortsætter spm vedr unicode i mysql her:
http://www.eksperten.dk/spm/649728
Avatar billede coderdk Praktikant
24. september 2005 - 10:45 #91
Ok :)
Avatar billede learner Praktikant
24. september 2005 - 21:01 #92
coderdk fik alle point.

dont: skriv lige hvis du vil have nogen :o) - du hjalp også :o)
Avatar billede learner Praktikant
28. februar 2007 - 00:43 #93
Hej igen, det er længe siden :o)
Igen tak for hjælpen. Jeg har dog et enkelt lille tillægsspørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med.

Jeg har enkelte gange fået besked fra brugere at mails fra min finske side er ulæselige. Eller rettere sagt, så er specielle tegn såsom ä erstattet med underlige tegn. (fx er ä erstattet med ä)

Jeg har tested en del og kan ikke selv fremprovokere problemet direkte. Men men men
Jeg har en mistanke om at fejlen sker når brugerens mail automatisk bliver videresendt eller lignende. Kan det passe at videresendelsen forvansker tegnene? Kan jeg gøre noget for at sikre at mine mails altid kan læses? Jeg har jo valgt med vilje at sende simple mails uden html, netop for at alle skal kunne læse de mails :o)

Jeg gør stadig således:
mail( "mail@mail.dk", $subj, $text ,"From:name<name@mail.dk>\nMIME-Version: 1.0\nContent-Type: text/plain; charset=UTF-8");

På forhånd mange tak :o)
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
18. juni 2007 - 12:04 #94
Det kan sagtens ske at en automatisk videresendelse ikke for sat de rigtige headers, hvilket vil gøre mailen ulæselig.. Det tror jeg ikke du umiddelbart kan gøre noget ved