Avatar billede enetonline_dk Nybegynder
15. september 2005 - 23:56 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Kun X antal ord ud af MySQL

Hvordan gør man sådan, at man kun hiver en lille stump tekst ud fra en mysql tabel..

f.eks
hvor den kun hiver en lille stump ud, af en stor tekstklods..

mysql_query(bla bla bla)

DER VAR ENGANG EN MAND...
Avatar billede expnet Seniormester
16. september 2005 - 01:30 #1
<?
$txt = "Dette er en nyhed der højest må vise 10 ord, og det er så det dette script gør";
$exp = explode(" ",$txt);
for ($a=0;$a<10;$a++)
{
    echo $exp[$a]." ";
}
echo "...<a href='link.php'>Læs mere</a>";
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
16. september 2005 - 07:49 #2
Hvis du lader MYSQL klare det hele,så:
mysql_query("SELECT SUBSTRING(dinLangeTekst,0,15) AS kortTekst FROM tabel");

Læs mere om substring her: http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/string-functions.html

SUBSTRING(str,pos)  , SUBSTRING(str FROM pos) , SUBSTRING(str,pos,len)  , SUBSTRING(str FROM pos FOR len)

The forms without a len argument return a substring from string str starting at position pos. The forms with a len argument return a substring len characters long from string str, starting at position pos. The forms that use FROM are standard SQL syntax. Beginning with MySQL 4.1, it is possible to use a negative value for pos. In this case, the beginning of the substring is pos characters from the end of the string, rather than the beginning. A negative value may be used for pos in any of the forms of this function.