Avatar billede rebsdorf Nybegynder
15. april 2001 - 23:35 Der er 13 kommentarer

Billed sammenkopiering

Hej!
Er der nogle som umiddelbart kan fortælle hvordan man laver den billed effekt, med at lægge en transperant GIF oven på et andet billede, sådan at der kommer et \"vandmærke\".
Ligesom der fx. er på billederne på www.dating.dk og www.danmarkbynight.dk.

Håber der er nogle som lige ved hvilke funktioner det er man skal hive fat i...

/Mads
Avatar billede rebsdorf Nybegynder
15. april 2001 - 23:38 #1
Har lige slået det lidt (xtra) op... ImageCopyMerge kunne vist godt være brugbar..
Avatar billede tupsy Nybegynder
15. april 2001 - 23:39 #2
Lytter lige med...

Tupsy!!
Avatar billede rebsdorf Nybegynder
15. april 2001 - 23:46 #3
sure... prøver lige at få den grejet... kræver 9 inputs... skal nok skrive når jeg har løst det...
Avatar billede bwinkel Nybegynder
16. april 2001 - 00:03 #4
I photoshop er der en funktion der hedder gem til web den indeholder en lille guide der hjælper med at lave en transperant GIF fil. Og derefter kan du hente det andet billede (baggrunden) ind og lægge din transperante tekst ovenpå og derefter gemme det som et samlet billede.
Avatar billede rebsdorf Nybegynder
16. april 2001 - 00:07 #5
ja ja... Det er bare ikke lige det der er pointen... Det hele skulle gerne foregå server-side...

Ellers tak for oplysningen...

/Mads
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
16. april 2001 - 11:15 #6
rebsdorf-> Hvis du vil bruge php og imglib til det, er du nok nødt til at gemme som png og ikke gif.
Nå, men man kan vel netop som du har foreslået, bruge imagecopymerge.

Bliver det mon så noget i denne her retning?
<?
    Header(\"Content-type: image/Png\");
$imgname=\"test.png\";
$srcfil=\"oveni.png\";
$id = @ImageCreateFromPNG ($imgname);
//$red = ImageColorAllocate($id, 255, 0, 0);
//$trans = imagecolortransparent($id, $red);

ImageCopyMerge ($id, $srcfil, int dst_x, int dst_y, int src_x, int src_y, int src_w, int src_h, int pct)

//du skal sætte dine int dst_x osv... efter hvor stort billedet skal være og hvor det skal placeres..

    ImagePng($im);
    ImageDestroy($im);

?>

http://www.php.net/manual/en/function.imagecopymerge.php

står der lidt om det... (det var sikekrt der du allerede havde fundet lidt, men bare for en sikkerheds skyld..)
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
16. april 2001 - 11:17 #7
- det der med ikke understøttelse af gif\'er gælder forresten kun for GDlib, men det er vistnok også det de fleste bruger.....

Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
16. april 2001 - 11:19 #8
- tør man forresten spørge hvorfor det skal genereres serverside? - hvad skal det bruges til, siden det ikke må være statisk...? - bare af ren nysgerrighed....
Avatar billede rebsdorf Nybegynder
16. april 2001 - 11:30 #9
yes yes... det må du skam gerne - det skal give brugerne mulighed for at uploade billeder, hvorpå sitets \"mærke\" så automatisk kommer på...

ellers kunne det jo bare fyres af automatisk i PS....

Forresten ville helst arbejde med jpeg og gif filer... png går ikke rigtig... Men det er vel bare at ændre det... prøver lige lidt...
Avatar billede rebsdorf Nybegynder
16. april 2001 - 11:40 #10
hmmm...

<?
Header(\"Content-type: image/jpeg\");

$im = ImageCreateFromJPEG(\"billed.jpg\");
$image_path = ImageCreateFromJPEG(\"ikon.jpg\");
ImageCopyMerge($im, $image_path, 5,5,5,5,20,20,20);

ImageJpeg($im);
ImageDestroy($im);

?>

gør ikke rigtig nogen forskel... any ideas??
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
17. april 2001 - 20:42 #11
Skal du ikke bare skrive stien til billedet - her \"ikon.jpg\" der hvor du har skrevet $image_path i din imagecopymerge kommando?
- det kan godt være du skal angive komplet sti ~ $HTTP_HOST.\"/dir/ikon.jpg\"

Det virker da list mystisk at skulle generere dit billedes størrelse og alt muligt ud fra to forskellige billeder..?

Om ikke andet kan du vel bare skrive ren TTF tekst på billedet i stedet? - det virker i hvert fald.....

Avatar billede rebsdorf Nybegynder
17. april 2001 - 21:34 #12
Nej, den fulde sti er ikke nødvendig - desværre er det ikke bare det...

Mht. TTF, så er det udelukket. Da der er et logo, som skal lægges oven på billedet... Nogen andre ideer?
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
18. april 2001 - 09:26 #13
Sikker på dine tal er ok?
20% størrelse af et måske i forvejen lille logo er måske ikke meget...

Du kan jo også prøve med almindelig ImageCopy...

ImageCopy ($im, $image_path, 1, 1, 1, 1, 50, 20)