Avatar billede underpass Nybegynder
14. september 2005 - 18:02 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

fjernelse af tusch (sort spritmarker) fra TFT fladskærm

jeg har et kæmpe problem da min søn har tegnet m sprittusch på min 17" næsten nye Samsung SyncMaster 174t fladskærm!!
Spørgsmålet giver næsten sig selv: hvordan får jeg fjernet tuschen da en fladskærm jo er yderst følsom - og ikke bare kan tørres af med en spritklud!?
HJÆLP!!!
Avatar billede strych9 Praktikant
14. september 2005 - 18:04 #1
Er han forsikret?
Avatar billede underpass Nybegynder
14. september 2005 - 18:05 #2
hehe - han er vel sikkert dækket af vores indbo! Men jeg var nu mere ude efter en måde at få skidtet af!
Avatar billede strych9 Praktikant
14. september 2005 - 18:06 #3
For TFT skærme er de fleste producenters anbefaling at man kun afvasker dem med en hårdt opvredet klud med vand, eller hvis man endelig SKAL, så en meget mild opløsning af sæbe.
Det vil sige at siden disse ikke ligefrem tager sprittusch, så kan skærmen jo godt erklæres totalskadet. Derfor, bedst at gå til forsikringen istedet for at prøve ditten og datten og skade skærmen mere.
Avatar billede underpass Nybegynder
14. september 2005 - 18:12 #4
hm tja...der må da være andre der har haft samme problem el. et tilsvarende...
Avatar billede hexya Nybegynder
14. september 2005 - 18:28 #5
Nu ved jeg godt, at det her ikke hjælper dig denne gang, men jeg har fået skåret et stykke 1.5 eller 2mm refleksfrit "museumsglas" til at dække min. Det har mange navne og langt fra alle glaremestre har det. Men jeg kan pudse min tft-skærm lige så tosset som min gamle billedrrørsskærm, så den altid står som ny.

Var det i det mindste en pæn tegning han lavede til far - sikkert svært at forstå fars manglende begejstring for ens kreative evner :^)
Avatar billede strych9 Praktikant
14. september 2005 - 18:31 #6
Windows baggrunden var nok for kedelig. Manglede lidt kulør =)
Avatar billede underpass Nybegynder
14. september 2005 - 18:33 #7
hehe ja jeg regnede nok med at jeg ikke kunne undgå enkelte vittige indslag :-)
Avatar billede jokkejensen Novice
14. september 2005 - 19:18 #8
Nå ja, men hvis din selvrisko siger 2000kr så er der vel ikke andet for en ligeså stille at forsøge sig med kraftigere og krafigere sprit blanding..

lidt kan også gøre det. test eventuelt "blandingen" på et andet stykke glas..
Avatar billede jokkejensen Novice
14. september 2005 - 19:41 #9
eller mal den helt sort og skru op for brightness :)
Avatar billede underpass Nybegynder
14. september 2005 - 19:48 #10
> jokkejensen - haha - lige før du får pointene
Avatar billede jokkejensen Novice
14. september 2005 - 20:37 #11
ej, som sidste chance syntes jeg du skulle prøve dig ligeså stille frem med en lille smule sprit blandet med vand.. der skal ikke ren husholdningssprit til at tage lidt tusch
Avatar billede jokkejensen Novice
14. september 2005 - 20:39 #12
okay, nu sage jeg lidt.. har set det er lykkedes min niece at male noget der ligner 4-6 kvm væg med én tusch + en lillesøster..
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 01:09 #13
isopropyl alchohol, og en klud som ikke ridser fjerner det, ingen fare i det. (den største fare der er at plasticken opløses, men det tror jeg ikek er tilfældet, medmindre  din skærm er lavet af polystyren *G*)
Avatar billede olebole Juniormester
15. september 2005 - 01:24 #14
<ole>

*** NB - OBS - NB ***

Bemærk, hvad screem_brille lige skrev: isopropyl alkohol ... for Guds skyld (og din egen) _ikke_ alm. husholdningssprit ...!!!  ;o)

*** NB - OBS - NB ***

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
15. september 2005 - 01:30 #15
- og efterfølgende kan junior godt hive bukserne ned og gøre klar til erfaringen af, hvad 17" tommer fladt plastik også kan bruges til!  ;D
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 01:35 #16
husholdningssprit er ikke egnet, da der er diverse midler i som kan gøre plastic mat, disse tilsætningsstoffer, findes ikek i isopropanyl alchohol som er 96% rent alchohol (er faktisk bare hospotialt sprit tilføjet kemikalie der gør man vil brække sig hvis man drikker det blandet op med noget andet.)
Avatar billede hexya Nybegynder
15. september 2005 - 02:42 #17
Ja uha - derfor drikker jeg det også rent *lol*
Spøg til side, isopropyl er alt for dyrt i større mængder. Så hvis man skal lave en ordentlig pullivyt, så lav den på husholdningsspirit. Det giver godt nok en blå tunge - men det dækker kirsebærvinen 8^P
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 03:18 #18
hexya, der havde du da vist lige nippet til flasken engang *GGG*
Avatar billede underpass Nybegynder
15. september 2005 - 12:32 #19
>screem_brille & jokkejensen - jeg prøver det I foreslår, der er jo ikke andet at gøre! I deler pointene så smid venligst et svar begge to :-)  - Også tak for alle de kreative forslag til jer andre :-)
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 12:38 #20
Du SKAL / MÅ IKKE bruge husholdningssprit, men isopropyl alchohol, der er en stor forskel! så vil du give jokkejensen point for det, vil jeg ingen have (for så vil jeg sidde med en skylds følelse bagefter når din skærm er falmet / gjort uklar i overfladen af skærmen)
Avatar billede hexya Nybegynder
15. september 2005 - 13:10 #21
Ake ja, ake ja. T a k er kun et f a ttigt o r d.. tra la la... *lol* Kun for sjov :^)
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 13:18 #22
hexya er ikke helt med på dine 2 indlæg i denne tråd ? :/
Avatar billede underpass Nybegynder
15. september 2005 - 13:19 #23
i øvrigt: skal isopropylen blandes op m vand el. kan den anvendes direkte (m fx.en vatpind)?
Avatar billede strych9 Praktikant
15. september 2005 - 14:14 #24
brille -> Jeg tror han citerer Livsens Ondskab
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 14:19 #25
strych9 hexya er ikke en mand (husk hexia de trix fra anders and, og der en en lighed mellem de 2 skal jeg dog ikek kunne sige *GGG*)
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 14:21 #26
underpass, start med en blanding af vand og isopropyl alchohol (lav en 50/50 blanding), hjælper det ikkw så prøv med rent isopropyl alchohol
Avatar billede underpass Nybegynder
15. september 2005 - 14:29 #27
>screem_brille & jokkejensen - I deler pointene (jeg har prøvet blanding m alm. hushold.sprit og det VIRKER uden at ødelægge noget - det er en meget svag blanding -  så smid venligst et svar begge to :-)  - Også tak for alle de kreative forslag til jer andre :-)
Avatar billede screem_brille Novice
15. september 2005 - 14:34 #28
svar (men godt det virkede, jeg ville dog ikke have gjort det)
Avatar billede hexya Nybegynder
15. september 2005 - 15:35 #29
screem> Hvilke to af mine begavede indlæg forstår du ikke? Det kan jo ikke være den med spritten, for den forstod du jo så glimrende ;) Men jeg skal med glæde forklare -hvis jeg så må få en lille bitte smule af dine point *g*. Nå nej, det må vi vist ikke - to spørgsmål i samme tråd og alt det der. Men du kunne måske oprette et spørgsmål til mig om det - vi må jo ikke glemme almenhedens interesser *lol*

strych> Har Livsens Ondskab virkelig sunget den - ja, der kan man bare se. Men han havde jo også ondt i livet ;) Jeg håbede ellers inderligt det ville blive opfattet, som et Poul Bundgaard "citat". Men jeg kan godt se, det passer godt til en mavesur kælling/mand *g*
Avatar billede screem_brille Novice
21. september 2005 - 02:04 #30
husk at lukke spørgsmålet ;)
Avatar billede underpass Nybegynder
21. september 2005 - 09:18 #31
jeg mangler stadig et svar fra jokkejensen så i kan dele!
Avatar billede underpass Nybegynder
06. december 2005 - 21:48 #32
rydde op tid:-)