Avatar billede peter_bille Nybegynder
14. september 2005 - 13:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sidetal i en celle

Kan det lade sig gøre at hente sidetal ned i en celle? Jeg ved at man kan benytte top-/bundtekst ifm sidetal, men ønsker i et konkret tilfælde at have et sidehoved, der er sat op i en tabel med en række forskellige oplysninger fra mit regneark.

Alternativt: Kan man henvise til celler i sit sidehoved?

Mvh. Peter
Avatar billede japping Nybegynder
14. september 2005 - 13:50 #1
Man kan altid skrive en maxro der indsætter sidetallet i en celle.
Avatar billede peter_bille Nybegynder
14. september 2005 - 13:59 #2
Har du et bud på hvordan sådan en kan se ud?
Avatar billede janvogt Praktikant
14. september 2005 - 16:33 #3
Umiddelbart tror jeg det bliver vanskeligt at hente sidetallet til en celle via en formel, da sidetallet først bliver genereret under udskriftsprocessen.

Dog vil jeg ikke udelukke, at det kan lade sig gøre via en makro, men jeg tror, at den minimum skal en tur over "vis udskrift" for at det kan lade sig gøre.
Avatar billede kabbak Professor
14. september 2005 - 18:15 #4
I ThisWorkbook modulet

Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)
p = 1
For Each Hp In ActiveSheet.HPageBreaks
p = p + 1
Next
ActiveSheet.Range("d3") = p & " Sider" ' ret D3 til den celle du vil have resultatat i
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
14. september 2005 - 18:16 #5
Virker ved vis udskrift og udprintning
Avatar billede bak Seniormester
14. september 2005 - 20:03 #6
er det sidetallet du vil have ind i mange enkeltceller eller er det bare sideantallet

Hvis det bare er sideantallet:
Gå til Indsæt / Navne /Definer
Skriv et navn fx. SideAntal
på linien Refererer til skriver du
=HENT.DOKUMENT(50)
tryk tilføj og luk

i den celle hvor du ønsker sideantallet skriver  du nu
=SideAntal

hvis du ændrer i layoutet skal du lige trykke F2 og enter på cellen
Avatar billede peter_bille Nybegynder
15. september 2005 - 14:01 #7
Tak for svar, men det er faktisk det individuelle sidetal på hver side jeg søger. Idéen er at nogle celler dedikeres til sidetal og hvis de er i udskriftområdet, så får de en værdi lig med det sidetal de har i udskriften. Jeg har forsøgt at ændre lidt i sub'en ovenfor men det er ikke lykkedes mig.

I øvrigt synes jeg =HENT.DOKUMENT(50) er sjov, men jeg fatter ikke hvad der sker. Hvordan ved man hvad tallet (altså 50) refererer til?
Avatar billede bak Seniormester
15. september 2005 - 16:44 #8
Det ved man også kun hvis man har en manual til excel 4.
En del af de gamle makroformler virker nemlig stadig i de nye excel-versioner.
50 vil give det antal sider udskriften vil fylde
Avatar billede bak Seniormester
15. september 2005 - 19:43 #9
Denne makro indsætter et sidetal i hver sides øverste række i kolonne F
Hvis variablen lOffSet ændres til 1 bliver det anden øverste række osv.

Sub SetPageNumber()
Dim vPageNo As Variant
Dim vTotalPages As Variant
Dim x As Long
Dim lOffSet As Long

  lOffSet = 0
  vTotalPages = ExecuteExcel4Macro("get.document(50)")
  For x = 0 To vTotalPages - 1
      vPageNo = ExecuteExcel4Macro("index(get.document(64)," & x & ")")
      Range("F" & vPageNo + lOffSet) = x + 1
  Next

End Sub
Avatar billede peter_bille Nybegynder
18. september 2005 - 19:20 #10
Ja, det er smart. Det er lige det jeg ledte efter. Hvis du svarer sender jeg dine points :)
Avatar billede bak Seniormester
18. september 2005 - 20:50 #11
Jamen det gør jeg da gerne :-)