Avatar billede kennedk Nybegynder
13. september 2005 - 22:35 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

mysql DELETE funktion

Det her er et simpelt spørgsmål for dem der ved det !:D
hvad skal man skrive hvis man kun vil slette en bestemt række i sin database. lad os sige det skal være den der her id = 1.
håber der kommer svar hurtigt :)
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2005 - 22:38 #1
DELETE FROM tabel WHERE id=1
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2005 - 22:39 #2
og det er selvfølgelig en mysql_querY("DELETE FROM tabel WHERE id=1")
Avatar billede kennedk Nybegynder
13. september 2005 - 22:42 #3
nu kommer min kode, der er en felj, men kan satme ikke finde den :

<html><head><title>Admin</title></head>
<body>
<?
include "connect.php";

if ($_GET['admin'] == "reset"){
mysql_query("DELETE FROM gb") or die(mysql_error());}
?>
<a href="<? PHP_SELF; ?>?admin=reset">reset GB</a><hr><br><br>
<?

$svar = mysql_query("SELECT * FROM gb ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());

while ($row = mysql_fetch_array($svar))
{
$id = $row['id'];
echo "<table border=0 width=\"600\" bordercolor=\"#000000\" bordercolorlight=\"#000000\" bordercolordark=\"#000000\" bgcolor=\"#FFFFFF\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\">";
echo "<tr><td width=\"10%\"><table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\"><tr><td>Navn:</td></tr></table></td><td width=\"90%\">";
echo "<table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\">";
echo "<tr><td>&nbsp;";
echo $row["navn"];
echo "&nbsp;</td></tr>";
echo "</table>";
echo "</td><td><a href=\"admin.php?id=" . $row["id"] . "\">slet</a></td></tr>";
echo "<tr><td width=\"10\"><table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\"><tr><td>Besked:</td></tr></table></td><td width=\"90%\">";
echo "<table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\">";
echo "<tr><td>";
echo nl2br($row["tekst"]);
echo "&nbsp;</td></tr>";
echo "</table>";
echo "</td></tr>";
echo "</table>";
echo "<hr size=\"1\" width=\"600\" align=\"left\" color=\"#C0C0C0\" noshade>";
if ($_GET['id'] == "$row['id']") {
mysql_query("DELETE FROM gb WHERE id='$id'") or die (mysql_error()); }
}

?>
</body>
</html>
Avatar billede kennedk Nybegynder
13. september 2005 - 22:43 #4
den skriver at den er i linie 35.
Avatar billede yezbarh Nybegynder
13. september 2005 - 22:46 #5
<html><head><title>Admin</title></head>
<body>
<?
include "connect.php";

if ($_GET['admin'] == "reset"){
mysql_query("DELETE FROM gb") or die(mysql_error());}
?>
<a href="<? PHP_SELF; ?>?admin=reset">reset GB</a><hr><br><br>
<?

$svar = mysql_query("SELECT * FROM gb ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());

while ($row = mysql_fetch_array($svar))
{
$id = $row['id'];
echo "<table border=0 width=\"600\" bordercolor=\"#000000\" bordercolorlight=\"#000000\" bordercolordark=\"#000000\" bgcolor=\"#FFFFFF\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\">";
echo "<tr><td width=\"10%\"><table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\"><tr><td>Navn:</td></tr></table></td><td width=\"90%\">";
echo "<table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\">";
echo "<tr><td>&nbsp;";
echo $row["navn"];
echo "&nbsp;</td></tr>";
echo "</table>";
echo "</td><td><a href=\"admin.php?slet=ok&id=".$row[id]."\">slet</a></td></tr>";
echo "<tr><td width=\"10\"><table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\"><tr><td>Besked:</td></tr></table></td><td width=\"90%\">";
echo "<table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\">";
echo "<tr><td>";
echo nl2br($row["tekst"]);
echo "&nbsp;</td></tr>";
echo "</table>";
echo "</td></tr>";
echo "</table>";
echo "<hr size=\"1\" width=\"600\" align=\"left\" color=\"#C0C0C0\" noshade>";
if ($_GET[slet] == "ok") {
mysql_query("DELETE FROM gb WHERE id='$id'") or die (mysql_error()); }
}

?>
</body>
</html>
Avatar billede kennedk Nybegynder
13. september 2005 - 22:47 #6
nu kan den jo ikke slette den besked.:S
Avatar billede yezbarh Nybegynder
13. september 2005 - 22:48 #7
Hvad mener du? Hos mig virker det fint.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2005 - 22:50 #8
jeg tror der mangler en

$id = $_GET['id'];
Avatar billede yezbarh Nybegynder
13. september 2005 - 22:51 #9
Hov ups.
<html><head><title>Admin</title></head>
<body>
<?
include "connect.php";

if ($_GET['admin'] == "reset"){
mysql_query("DELETE FROM gb") or die(mysql_error());}
?>
<a href="<? PHP_SELF; ?>?admin=reset">reset GB</a><hr><br><br>
<?

$svar = mysql_query("SELECT * FROM gb ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());

while ($row = mysql_fetch_array($svar))
{
$id = $row['id'];
echo "<table border=0 width=\"600\" bordercolor=\"#000000\" bordercolorlight=\"#000000\" bordercolordark=\"#000000\" bgcolor=\"#FFFFFF\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\">";
echo "<tr><td width=\"10%\"><table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\"><tr><td>Navn:</td></tr></table></td><td width=\"90%\">";
echo "<table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\">";
echo "<tr><td>&nbsp;";
echo $row["navn"];
echo "&nbsp;</td></tr>";
echo "</table>";
echo "</td><td><a href=\"admin.php?slet=ok&id=".$row[id]."\">slet</a></td></tr>";
echo "<tr><td width=\"10\"><table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\"><tr><td>Besked:</td></tr></table></td><td width=\"90%\">";
echo "<table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\">";
echo "<tr><td>";
echo nl2br($row["tekst"]);
echo "&nbsp;</td></tr>";
echo "</table>";
echo "</td></tr>";
echo "</table>";
echo "<hr size=\"1\" width=\"600\" align=\"left\" color=\"#C0C0C0\" noshade>";
if ($_GET[slet] == "ok") {
mysql_query("DELETE FROM gb WHERE id='$_GET[id]'") or die (mysql_error()); }
}

?>
</body>
</html>
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2005 - 22:51 #10
du behøver iøvrigt ikke have en query og en while - du kan bare fyre en enkelt
DELETE af
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2005 - 22:54 #11
<html><head><title>Admin</title></head>
<body>
<?
include "connect.php";

if ($_GET['admin'] == "reset"){
mysql_query("DELETE FROM gb") or die(mysql_error());}
?>
<a href="<? PHP_SELF; ?>?admin=reset">reset GB</a><hr><br><br>
<?

$svar = mysql_query("SELECT * FROM gb ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());

$row = mysql_fetch_array($svar);

$id = $row['id'];
echo "<table border=0 width=\"600\" bordercolor=\"#000000\" bordercolorlight=\"#000000\" bordercolordark=\"#000000\" bgcolor=\"#FFFFFF\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\">";
echo "<tr><td width=\"10%\"><table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\"><tr><td>Navn:</td></tr></table></td><td width=\"90%\">";
echo "<table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\">";
echo "<tr><td>&nbsp;";
echo $row["navn"];
echo "&nbsp;</td></tr>";
echo "</table>";
echo "</td><td><a href=\"admin.php?slet=ok&id=".$row[id]."\">slet</a></td></tr>";
echo "<tr><td width=\"10\"><table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\"><tr><td>Besked:</td></tr></table></td><td width=\"90%\">";
echo "<table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\">";
echo "<tr><td>";
echo nl2br($row["tekst"]);
echo "&nbsp;</td></tr>";
echo "</table>";
echo "</td></tr>";
echo "</table>";
echo "<hr size=\"1\" width=\"600\" align=\"left\" color=\"#C0C0C0\" noshade>";
}

if ($_GET[slet] == "ok") {
mysql_query("DELETE FROM gb WHERE id='$_GET[id]'") or die (mysql_error()); }

?>
</body>
</html>
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2005 - 22:55 #12
Men hvorfor vil du starte med at slette alle poster i gb?
Avatar billede yezbarh Nybegynder
13. september 2005 - 22:56 #13
Gør han jo hellere ikke?
Det jo en get-metode, som kun sletter alt, når man trykker "reset gb"
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2005 - 22:57 #14
ok.. Funktion virker overflødig i mine øjne.
Avatar billede kennedk Nybegynder
13. september 2005 - 22:58 #15
nu virker den , men hvorfor skal man trykke 2 gange?
Avatar billede kennedk Nybegynder
13. september 2005 - 23:00 #16
altså på linket.
Avatar billede kennedk Nybegynder
13. september 2005 - 23:05 #17
?
Avatar billede kennedk Nybegynder
13. september 2005 - 23:09 #18
den der sletter det hele er bare for sjov jeg lavede den.
Avatar billede yezbarh Nybegynder
13. september 2005 - 23:35 #19
Det jo ikke en fejl i php scriptet, det er dit internet.
Her kommer svar, eftersom det lyder som om du har lavet det.
Avatar billede kennedk Nybegynder
14. september 2005 - 13:02 #20
Jamen, den virker ikke som jeg vil, når jeg trykke på linket. så sletter den i databasen det den skal, men det opdatere først siden når jeg trykker to gange på samme link?
Avatar billede pr1nsen Nybegynder
14. september 2005 - 13:50 #21
smid det her ind;
if ($_GET[slet] == "ok") {
mysql_query("DELETE FROM gb WHERE id='$_GET[id]'") or die (mysql_error());
header("Location:?");
}
Avatar billede yezbarh Nybegynder
14. september 2005 - 13:51 #22
<html><head><title>Admin</title></head>
<body>
<?
include "connect.php";

if ($_GET['admin'] == "reset"){
mysql_query("DELETE FROM gb") or die(mysql_error());}
?>
<a href="<? PHP_SELF; ?>?admin=reset">reset GB</a><hr><br><br>
<?

$svar = mysql_query("SELECT * FROM gb ORDER BY id DESC") or die(mysql_error());

$row = mysql_fetch_array($svar);

$id = $row['id'];
echo "<table border=0 width=\"600\" bordercolor=\"#000000\" bordercolorlight=\"#000000\" bordercolordark=\"#000000\" bgcolor=\"#FFFFFF\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\">";
echo "<tr><td width=\"10%\"><table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\"><tr><td>Navn:</td></tr></table></td><td width=\"90%\">";
echo "<table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\">";
echo "<tr><td>&nbsp;";
echo $row["navn"];
echo "&nbsp;</td></tr>";
echo "</table>";
echo "</td><td><a href=\"admin.php?slet=ok&id=".$row[id]."\">slet</a></td></tr>";
echo "<tr><td width=\"10\"><table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\"><tr><td>Besked:</td></tr></table></td><td width=\"90%\">";
echo "<table border=\"1\" bordercolorlight=\"#c0c0c0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" bordercolordark=\"#c0c0c0\" bordercolor=\"#c0c0c0\">";
echo "<tr><td>";
echo nl2br($row["tekst"]);
echo "&nbsp;</td></tr>";
echo "</table>";
echo "</td></tr>";
echo "</table>";
echo "<hr size=\"1\" width=\"600\" align=\"left\" color=\"#C0C0C0\" noshade>";
}

if ($_GET[slet] == "ok") {
mysql_query("DELETE FROM gb WHERE id='$_GET[id]'") or die (mysql_error()); }
print "<script>location.href='admin.php';</script>";
?>
</body>
</html>
Avatar billede kennedk Nybegynder
14. september 2005 - 17:06 #23
yezbarh, jeg lavede lidt om på det. og nu virker det som jeg vil :)
mange tak, jeg acceptere dit svar:)