Avatar billede jonas_c Nybegynder
13. september 2005 - 12:37 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Fjern menuen!

Hey jeg har et lille problem. Laver en side for en fotograf som gerne vil have at man overhovedet ikke kan tage hendes billeder dvs, ingen højre musseklik. men problemet er at når man holder musen over et billed lidt tid popper der en lille menu op hvor der står nogle valgmuligheder eks: gem billed som, åben billed mappe. osv.

Er der en mulig hed til at fjerne denneting? har hørt en snakke om noget med "no gallery" et eller andet...?

på forånd tak.
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. september 2005 - 12:46 #1
Der er to muligheder:

1)
Du kan gøre sådan at hvis man højre klikker (lige meget om det er på et billede eller ej) kommer der en box frem med noget tekst:

<script language="Javascript1.2"> var alnadeem = "DIN TEKST HER";function rtclickcheck(keyp){ if (navigator.appName == "Netscape" && keyp.which == 3) { alert(alnadeem); return false; } if (navigator.appVersion.indexOf("MSIE") != -1 && event.button == 2) { alert(alnadeem); return false; }}document.onmousedown = rtclickcheck//--></script>

2)

anden mulighed er at når man højre klikker kommer der intet frem.

<SCRIPT language=JavaScript1.2>
if (window.Event)
document.captureEvents(Event.MOUSEUP);
function nocontextmenu()
{
event.cancelBubble = true
event.returnValue = false;
return false;
}
function norightclick(e)
{
if (window.Event)
{
if (e.which == 2 || e.which == 3)
return false;
}
else
if (event.button == 2 || event.button == 3)
{
event.cancelBubble = true
event.returnValue = false;
return false;
}
document.oncontextmenu = nocontextmenu;
document.onmousedown = norightclick;
</SCRIPT>
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 12:49 #2
<ole>

Så skal hun ikke lægge sinde billeder på nettet. Hun har ingen muligheder for at holde sine billeder for sig selv, når de først ligger på WWW. Faktisk ligger de allerede på brugerens HD i det øjeblik, han kan se dem på sin skærm  :)

Forsøger du at bruge scripts (der alle er lige til at komme udenom), der skal forhindre højreklik, o.lign, udstiller du blot dig selv som håbløs newbie ... ingen andre kan finde på den slags.

Desuden regnes det for ekstrem dårlig netetikette at forsøge at fjerne brugerens kontekst-menu. Han har købt og betalt sin browser - derfor kan man ikke tillade sig at fjerne den  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede roenving Novice
13. september 2005 - 12:52 #3
-- men hun skal simpelthen lægge et vandmærke ind i billedet samt kun servere dem i lige præcis den opløsning, som er nødvendig, så de i praksis er ubrugelige for alvor !-)

-- samt indsætte følgende meta-tag for at undgå at præsentere billed-menuen:

<meta http-equiv="imagetoolbar" content="no">
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. september 2005 - 12:53 #4
Er fuldstændig enig med olebole :)
Kan heller ikke lide sites der fjerne div. browser funktioner.

Men du spurgte og jeg svarede :)

PS. olebole man kan jo også altid tage et screenshot af siden og kopiere alle billederne. Man kan aldrig beskytte sine billeder 100% :)
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 12:55 #5
Præcis - ikke engang 1% .... med mindre de denatureres, som roenving foreslår. Det er den eneste måde, man kan sikre sig, de ikke bliver brugt af andre  :)
Avatar billede jonas_c Nybegynder
13. september 2005 - 13:01 #6
Hehe.. har forklaret hende at det ikke kan lade sig gøre at sikre sine billeder.. der er mere fordi at det er irreterende at den kommer frem.. det her forum har intet at gøre med at vi ikke vil have folk nupper billederne. vi vil bare ikke have den kommer frem.
Avatar billede roenving Novice
13. september 2005 - 13:02 #7
-- meta-tagget !-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. september 2005 - 13:05 #8
Med dette script forsvinder menu'en helt:

<SCRIPT language=JavaScript1.2>
if (window.Event)
document.captureEvents(Event.MOUSEUP);
function nocontextmenu()
{
event.cancelBubble = true
event.returnValue = false;
return false;
}
function norightclick(e)
{
if (window.Event)
{
if (e.which == 2 || e.which == 3)
return false;
}
else
if (event.button == 2 || event.button == 3)
{
event.cancelBubble = true
event.returnValue = false;
return false;
}
document.oncontextmenu = nocontextmenu;
document.onmousedown = norightclick;
</SCRIPT>

Ved ikke meget om det meta tag roenvng skrev, men prøv det da. Kan være det er bedre end min javascript kode =)
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 13:10 #9
-aco- >> Nej - men som roenving skriver: meta-tagget  ;o)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. september 2005 - 13:11 #10
Hmm, har ellers lige forsøgt mig med mit script - virker fint her ? :)
Men som sagt, ved ikke meget om meta tags derfor kan det være roenvings er bedre.
Avatar billede jonas_c Nybegynder
13. september 2005 - 13:13 #11
Okay det viker 1000 gange tak min dag er reddet hehe...!!!
det ser bare bedre ud når den ikke dukker op og dækker billedet...
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 13:14 #12
-aco- >> Du kan slet ikke fjerne IE's billedmenu med det script. Det er kun til at fjerne højrekliks muligheden.
Dog er højrekliks-menuen hamrende let at genskabe - og så signallerer brugen af den slags stadig newbie ... og det er hamrende irriterende for brugeren  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 13:17 #13
-aco- >> Én måde at komme udenom scriptet er at skrive dette i adresselinjen og trykke 'Return':
    d=document;d.oncontextmenu=d.onmousedown=function(){};void(0)

- men der er flere andre  ;o)
Avatar billede roenving Novice
13. september 2005 - 13:20 #14
-- man skal vel lige gøre browseren opmærksom på, at man vil bruge noget java script:

java script:d=document;d.oncontextmenu=d.onmousedown=function(){};void(0) !-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. september 2005 - 13:20 #15
Jeps, men hun ville jo bare fjerne menu'en fordi den var irreterene ikke fordi man ikke måtte kopiere billeder! :)

Og tak for points :)
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 13:26 #16
-aco- >> Det er en anden menu, der irriterer. Det er IE's billedmenu, som du kun kan fjerne med den meta, roenving viste  ;o)

roenving >> Du har da så indelig ret  ;o)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. september 2005 - 13:30 #17
Jamen helt iorden..

Så kig her roenving og læg venligst et svar :)
http://www.eksperten.dk/spm/647642
Avatar billede olebole Juniormester
13. september 2005 - 13:35 #18
ehhhh ... tror jeg da nok. Men nu er jeg pludselig lidt i tvivl om, hvad det i virkeligheden var, der blev efterspurgt  :)
Avatar billede udvikler Nybegynder
13. september 2005 - 13:41 #19
Hehe, ved jeg egentlig heller ikke, men håber på at roenving lægger et svar i mit spørgsmål, så han kan få sine velfortjente point - hvis det vel og mærke var det der blev spurgt om.. hehe.. lige meget - læg et svar roenving :)
Avatar billede roenving Novice
13. september 2005 - 14:11 #20
Tjah, når jonas_c har hørt om noget med 'no gallery' er der nok ikke så meget tvivl om, at han mener imagetoolbar'en, som også kan fjernes på enkeltbilleder med et eller andet, som ikke er langt fra det (jeg kan forestille mig, at ideen er til brug i f.eks. navigationsbilleder !-)