Avatar billede jbb007 Nybegynder
12. september 2005 - 23:15 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Utydelig skrift på skærmen.. What to do??

Jeg bøvler med at få tekst til at stå skarpt på min skærm.. Den 'dubblerer' nærmest de enkelte bogstaver - nogle værre end andre hen over skærmen..

Jeg har lige købt og sammensat PC'en.

Jeg har en Difusion 17" fladskærm + Asus Geforce 7800GTX PCI-Express i dyret.

Jeg har prøvet at bruge 'Cleartype' og 'Standard'.

Jeg har prøvet at ændre på 'Fase' på selve skærmen.

Jeg har downloadet - og bruger - den nyeste grafikkort-driver fra asus.com.

Windows XP Pro dk er helt opdateret via Microsoft Update.

Grafikkortet er ikke på på Win XP's 'kompatibilitetsliste.

Synes jeg er ved at løbe tør for gode ideer, så please help...
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2005 - 23:16 #1
Prøv at give skærmen den opløsning der er lavet til, for hvis du anvender andre opløsninger, så er den nødt til at interpolere, og det giver en gnidret og ulden skrift.
Avatar billede fromsej Praktikant
12. september 2005 - 23:17 #2
Prøv at indstille skærmens opdateringshastighed.
Højreklik på Skrivebord->Egenskaber, fanebladet Indstillinger, klik på Avanceret.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2005 - 23:18 #3
Så er det en 1280*1024 skærm, så giver du den denne opløsning !"
Avatar billede hexya Nybegynder
12. september 2005 - 23:21 #4
Jeg går ud fra at skærmen er en TFT-skærm altså ikke bare en "flad" CRT-skærm (billedrørsskærm). Nu det er på plads, så tjek lige din skærmopløsning:
Skrivebord> Egenskaber> Indstillinger og stil den på 1280x1024.
Hvis det ikke hjalp, så prøv et par andre opløsninger i nærheden. Fortæl mig evt. hvilken opløsning den står på, når den er uskarp.
Avatar billede hexya Nybegynder
12. september 2005 - 23:22 #5
Nå da, her er trængsel *lol*
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2005 - 23:25 #6
:-)
Avatar billede jbb007 Nybegynder
13. september 2005 - 00:22 #7
Jep, det er en tft.

Jeg kører med 72 hz opdat., men teksten er også uklar v andre hz.

Jeg har godt nok kørt lidt lavere end 1280 x 1024, men skriften er stadig uklar ved den opløsning (og meget meget lille)...

Dog er den mindre uklar end ved de lavere opløsninger, men der er altså stadig noget uldent ved det... :)

hmm...
Avatar billede hexya Nybegynder
13. september 2005 - 01:50 #8
I følge
http://www.di-fusion.com/products/index.html
...laver de kun 17" skærme med opløsningen 1280x1024.
Så hvis din skærm er en af dem, betyder det, at den bør være langt skarpest i den opløsning.

I modsætning til CRT-skærme skal TFT-skærme interpolere for at lave opløsninger, der ikke kan divideres med 2 i forhold til deres native opløsning (medfødte måde de er opbygget på). Og interpolering giver altid et uskarpt billede.

Men hvis skærmen stadig er uskarp i 1280x1024, så ved jeg ikke rigtigt. Måske du kunne prøve at af og geninstallere driveren til skærmen (windows standard driver) - hvis den overhovedet fremgår i din enhedshåndtering. Men skærmen kunne måske også lyde som en bytter.

Hvis du vil have skriften større, så må du enten købe en større skærm fx 19" (med samme opløsning), eller manuelt forøge skriftstørrelsen i de programmer som kan (men det bliver stort set en gang udueligt rod bortset fra i officeprgs).
Avatar billede jbb007 Nybegynder
13. september 2005 - 09:10 #9
Njaee, det er nok nærmest mig, der klovner rundt med nogle drivere, for skærmen er det eneste, der er tilbage fra det gamle system - hvor den var skarp nok... også ved opløsninger lavere end 1280x1024..

Henter man windows standard driveren på microsoft.com? Eller ligger den på bare Win XP cd'en?

Iøvrigt så er der på mit grafikkort et specialstik, med en tilhørende lille ledning, hvor den ene ende sættes fast på gfx, og i den anden ende er der TO molex-stik til strøm. Jeg har dog kun tilsluttet ET strømstik (af bar skræk for at futte mit herredyre nye kort af). Jeg synes jo, at ET molex-stik måtte kunne levere strøm nok?? Men måske skal det have strøm fra to strømstik, for at køre optimalt??

Jeg tror dog ikke helt selv på det, for jeg testede det i 3dmark2001 og fik godt over 20000 i score..

Tror jeg må rode lidt rundt med nogle drivere, når jeg kommer hjem fra job idag....
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 10:34 #10
Hvis den har virket upåklageligt før, men i et andet system, hvor det ikke var Asus Geforce 7800GTX der drev skærmen, så kunne det jo også have noget at gøre med driveren til grafikkortet.
Du må ind på producentens hjemmeside, og se efter en nyere driver til grafikkortet.
Avatar billede hexya Nybegynder
13. september 2005 - 13:03 #11
Standarddriver ligger på Win-cd'en - meen det skulle alligevel undre mig, om det var den, men det skader jo ikke ;^)

Hvad med at finde ud af hvorfor der sidder to molex? Måske skal den have sin egen gruppe på eltavlen :^) Hvad siger manualen - som tilsyneladende ikke findes på deres elendige supportsite.
Avatar billede jbb007 Nybegynder
13. september 2005 - 14:16 #12
Efter en del afinstalleren og geninstalleren af forskellige driverversioner er det lykkedes mig at få teksten nogenlunde skarp - til gengæld skal jeg nu ha' investeret i en stjernekikkert, da skriften er meget bette ved de 1280x1024, som skærmen åbenbart bedst kan lide nu... Damn it!

Ang. dobb. molex, så er manualen lidet informativ.. meeen jeg fandt denne beskrivelse:

"Like the GeForce 6800 Ultra, these new graphics cards still use dual 4-pin molex connectors to draw additional power. The graphics card itself features the 6-pin PCI Express power connector which requires the adapter for power supplies that do not feature PCIe connectors. This adapter is of course supplied with the graphics card and is designed to draw current from two 4-pin molex connectors just as the GeForce 6800 Ultra does."
Fra http://www.techspot.com/reviews/hardware/gigabyte_geforce7800gtx/7800gtx-2.shtml

Så jeg tror sq, at jeg smider i hvert fald selerne - og giver den noget mere 'juice' - damn, den er godt nok vild... og ja, den får egen gr. på på tavlen...

Der kan man bare se; PCI skal ha' to molex, hvis ikke der er et PCI-kabel direkte fra PSU'en... man lærer noget hver dag...
Avatar billede jbb007 Nybegynder
13. september 2005 - 14:23 #13
Men txt er stadig ikke helt skarp - fatter det ikke - men trial&error-processen med driverne fortsætter... zzz
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 14:28 #14
Egenskaber for skærm > Indstillinger > Advanceret > Under generelt kan du sætte DPI størrelsen. Prøv med 120 DPI først.
Avatar billede hexya Nybegynder
13. september 2005 - 14:33 #15
"...lidet informativ.." jamen det stemmer jo så godt overens med deres latterlige support. Men jeg kan godt se, at hvis de også skulle have en ordentlig support, så ville kortet jo komme til at koste mange penge *G*

Mener det gavaldige strømkrav primært er noget med, hvis der skrues op for kortet. Men kan det tåle strømmen der, så kan det vel også tåle strømmen uden OC. Og måske skal det altså bare fødes over begge stik, også når det kører normalt.

Synes dog det er lidt myst, at du har kunnet køre skærmen skarpt i mindre opløsninger, hmmm.
Avatar billede hexya Nybegynder
13. september 2005 - 18:08 #16
...nu er det selvfølgelig ikke myst mere, når dragonknight - med eller uden klapprende kokosnødder - kommer den fagre jbb007 til undsætning og svinger sit knivskarpe videnssværd, der med et trylleslag får skriftstørrelsen på skærmen sat op. Hans skinnende rustning blænder hexya, der skrigende i ærgerlse - men nu rigtig klog - flagrer bort i den vildtvoksnede, tætte skov af tråde.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. september 2005 - 21:44 #17
Mit navn medfører jo visse forpligtigelser, men når blot man har brede skuldre, så er det ikke noget problem.
Avatar billede jbb007 Nybegynder
14. september 2005 - 11:23 #18
desværre gæve hjælpere.. at sætte DPI til fx bare 105 medfører, at skriften bliver meget uskarp igen... hvorfor jeg nu sidder som en muldvarp og stirrer ind i min skærm... og hovedet kører hen over skærmen som en

Det må være driverne til grafikkortet, der ikke passer alt for godt sammen med skærmen: Den oprindelige gf driver, der fulgte med fra Asus, var ikke 'kompatibel' med Windows. Det var derimod den nyeste driver fra Nvidia, som jeg downloadede - og skærmen blev skarp ved 1280x1024... men med meget bette txt..

Så nu har jeg sådan set på det nærmeste opgivet indtil videre.. og har blot en naiv forhåbning tilbage om, at der kommer en driver, der igen gør det muligt for mig at køre en lavere opløsning - med skarp og større tekst... ligesom skærmen kunne med det gamle setup.
God damn it!!
Avatar billede jbb007 Nybegynder
14. september 2005 - 11:25 #19
update:  og hovedet kører hen over skærmen som en oldschool typewriter..
Avatar billede hexya Nybegynder
14. september 2005 - 14:49 #20
...som et IBM-kuglehoved? Det vil jeg gerne se, når det svinger 360gr. for at få alle bogstaverne med *lol*
Hvis du har mulighed for det, så prøv med en anden skærm. For hvis nissen flytter med så er det kortet eller driverne (eller driveropsætning, den gad jeg godt se).
Hvad var din gamle HW-konfiguration? Bare nysgerrig.
Avatar billede jbb007 Nybegynder
14. september 2005 - 16:14 #21
Må lige se mig om efter en nabo med en tft...

Tidligere sad der et GeForce3 Ti 200 m 64 mb ram på et skrammel ECS K7S5A Motherboard, 1600+ AMB processor, 256 kingston ddr ram...

Nu kører jeg Asus p5wd2/premium, p4 630 3,0 ghz+zalman 7700 cu, asus 7800gtx, 2 gb kingston ddr2, 74 gb wd raptor hd + 200 gb wd sata hd

Bortset fra tekst-problemet blæser det derudaf :)
Avatar billede jbb007 Nybegynder
14. september 2005 - 16:16 #22
amd..
Avatar billede jbb007 Nybegynder
14. september 2005 - 16:20 #23
i øvrigt bruger jeg, så længe det varer, driver-versionen 7.8.0.1 fra nvidia....
Avatar billede jbb007 Nybegynder
03. februar 2006 - 01:02 #24
ups - det ku være jeg sku lukke dette ? Fandt aldrig ud af at få teksten helt skarp, men har nogenlunde lært at leve med det..
Så hvis een eller anden vil tjene lidt points, så svar endelig...
Avatar billede jbb007 Nybegynder
23. februar 2006 - 10:05 #25
tjae