Avatar billede n1ghtmr Nybegynder
12. september 2005 - 16:54 Der er 6 kommentarer

Billedgenkendelse af 2 bitmaps

Hej alle.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken kategori jeg skulle poste det her i, men da det meste af koden er i c# poster jeg det her.

Kort sagt har jeg 2 billeder. Billed 1 er et bitmap 30x30 pixels og Billed 2 er et bitmap 100x100 pixels. Begge bitmaps er meget farverige. Hvad jeg gerne vil lave er en metode (funktion) der tager begge billeder ind og ser om det lille billed er i det store.

Grunden til at dette ikke bare kan klares med pixel matching er at det store billed kan være i forskellige opløsninger, så selvom det lille billed matcher nogenlunde kan det være rykket en smule eller nogle af farverne kan være en lille smule mørkere etc.

Jeg ber ikke om direkte kode, men snarere om der er nogen der ligger inde med information om emnet. Billedsammenlignings teori, bøger der kunne være værd at læse, tutorials. Stort set alt der kunne give mig inspiration :)

Mvh.
N1ghtmR
Det er ligemeget hvilket programmering sprog det er i.
Avatar billede udvikler Nybegynder
12. september 2005 - 16:59 #1
Forstod ikke meget at din problem formulering, men jeg gør et forsøg :)

<?php
if ([] == []) {
echo "";
else {
echo "";
}
?>
Avatar billede udvikler Nybegynder
12. september 2005 - 17:01 #2
Sorry, kom til at poste det på en eller andet måde et forkert Sted ! :S

Hmm - underligt
Avatar billede driis Nybegynder
12. september 2005 - 17:13 #3
Bogen her er anerkendt som en af de bedste om billedbehandling:
http://www.imageprocessingplace.com/

Med hensyn til dit specifikke problem er der lidt forskellige løsninger, og hvilken der er bedst. Det kommer bl.a. an på hvad billederne forestiller og om der er skarpe kanter at detektere på, etc. Desuden er det vigtigt at vide om der er krav til realtime eksekvering etc. (Nogle metoder er meget beregningskostbare, og kan derfor tage lang tid at eksekvere).

En approach kunne være at dele det store billede op i 8x8 makroblokke og beregne krydskorrelation mellem tilsvarende makroblokke i det lille billede. Noget lignende bliver brugt i MPEG til bevægelsesdetektion.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. september 2005 - 19:25 #4
det er ihvertfald ikke simpelt at lave god billed genkendelse !
Avatar billede n1ghtmr Nybegynder
12. september 2005 - 19:42 #5
Nej, det må man sige :)
Mange tak for linket til bogen, der dog ser mere ud til at handle om billed behandling end egentlig sammenligning. Jeg tror jeg vil prøve mig frem med en slags farve difference.

Hvis der er flere der har information vil jeg værdsætte det :)
Avatar billede driis Nybegynder
12. september 2005 - 20:44 #6
Som arne nævner, er det langt fra simpelt. Alt efter billedernes natur kan det være du har held med en farve-difference metode, det vil sikkert vise sig.

Udover det kan jeg nævne at bogen giver en god introduktion til billedbehandling basics, som du sikkert kan bruge til at udvikle en fornuftig algoritme. Der er desuden kapitler der omhandler segmentering, kantdetektion og billedsammenligning. Bogen er dog ikke billig, så det kan sikkert godt betale sig at prøve først om du kan finde en løsning uden.