Avatar billede slott_hansen Nybegynder
12. september 2005 - 12:23 Der er 6 kommentarer

ATI driver fejler ved installation

Jeg har forgæves forsøgt at installere ATI's drivere. Prøver jeg med deres fine GUI, ser det ud til at alt forløber uden fejl - men gør jeg det igennem TEXT mode (init 3) så kommer der andre boller på suppen.

Jeg har fundet frem til følgende fejl fra install log'en:

[root@localhost fglrx]# more fglrx-install.log
[Message] Kernel Module : Trying to install a precompiled kernel module.
[Message] Kernel Module : Precompiled kernel module version mismatched.
[Message] Kernel Module : Found kernel module build environment, generating kernel module now.
ATI module generator V 2.0
==========================
initializing...
cleaning...
patching 'highmem.h'...
assuming new VMA API since we do have kernel 2.6.x...
doing Makefile based build for kernel 2.6.x and higher
make -C /lib/modules/2.6.12-1.1447_FC4smp/build SUBDIRS=/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/kernels/2.6.12-1.1447_FC4-smp-x86_64'
  CC [M]  /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/agp3.o
  CC [M]  /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/nvidia-agp.o
  CC [M]  /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/agpgart_be.o
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/agpgart_be.c: In function ‘__fgl_agp_init’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/agpgart_be.c:8166: warning: ‘pm_register’ is deprecated (declared at include/linux/pm.h:106)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/agpgart_be.c: In function ‘__fgl_agp_cleanup’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/agpgart_be.c:8176: warning: ‘pm_unregister_all’ is deprecated (declared at include/linux/pm.h:116)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/agpgart_be.c: At top level:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/agpgart_be.c:6070: warning: ‘ati_gart_base’ defined but not used
  CC [M]  /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/i7505-agp.o
  CC [M]  /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.o
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:124:25: error: asm/ioctl32.h: No such file or directory
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘firegl_stub_putminor’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:498: warning: ‘inter_module_put’ is deprecated (declared at include/linux/module.h:571)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:500: warning: ‘inter_module_unregister’ is deprecated (declared at include/linux/module.h:568)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘firegl_stub_register’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:520: warning: ‘inter_module_register’ is deprecated (declared at include/linux/module.h:567)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:551: warning: ‘inter_module_put’ is deprecated (declared at include/linux/module.h:571)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘firegl_get_user_ptr’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:1067: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘firegl_put_user_ptr’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:1099: warning: cast from pointer to integer of different size
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘__ke_verify_area’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:1428: warning: ‘verify_area’ is deprecated (declared at include/asm/uaccess.h:54)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘__ke_register_ioctl32_conversion’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:2177: warning: implicit declaration of function ‘register_ioctl32_conversion’
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘__ke_unregister_ioctl32_conversion’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:2182: warning: implicit declaration of function ‘unregister_ioctl32_conversion’
make[2]: *** [/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.o] Error 1
make[1]: *** [_module_/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/kernels/2.6.12-1.1447_FC4-smp-x86_64'
make: *** [kmod_build] Error 2
build failed with return value 2
[Error] Kernel Module : Failed to compile kernel module - please consult readme.

Hvem har et bud på hvad jeg gør galt - jeg har kernel-devel installeret !!!
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
12. september 2005 - 12:47 #1
Jeg kom lidt længere...
Installeren opretter et katalog i "/lib/modules/fglrx/build_mod" som mangler referencer til min source kernel. Lige ledes mangler der reference i /usr/src/ til den aktuelle kernel-devel - top sygt !!!
Så jeg lavede følgende to symlinks
ln -s /usr/src/kernels/2.6.12-1.1447_FC4-smp-x86_64/include/linux/ /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/asm
ln -s /usr/src/kernels/2.6.12-1.1447_FC4-x86_64/ /usr/src/linux/

Nu får jeg følgende make resultat:
[root@localhost build_mod]# ./make.sh
ATI module generator V 2.0
==========================
initializing...
cleaning...
patching 'highmem.h'...
assuming new VMA API since we do have kernel 2.6.x...
doing Makefile based build for kernel 2.6.x and higher
make -C /lib/modules/2.6.12-1.1447_FC4smp/build SUBDIRS=/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/kernels/2.6.12-1.1447_FC4-smp-x86_64'
  CC [M]  /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.o
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘firegl_stub_putminor’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:498: warning: ‘inter_module_put’ is deprecated (declared at include/linux/module.h:571)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:500: warning: ‘inter_module_unregister’ is deprecated (declared at include/linux/module.h:568)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘firegl_stub_register’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:520: warning: ‘inter_module_register’ is deprecated (declared at include/linux/module.h:567)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:551: warning: ‘inter_module_put’ is deprecated (declared at include/linux/module.h:571)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘firegl_get_user_ptr’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:1067: warning: assignment makes pointer from integer without a cast
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘firegl_put_user_ptr’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:1099: warning: cast from pointer to integer of different size
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘__ke_verify_area’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:1428: warning: ‘verify_area’ is deprecated (declared at include/asm/uaccess.h:54)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘__ke_register_ioctl32_conversion’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:2177: warning: ‘register_ioctl32_conversion’ is deprecated (declared at /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/asm/ioctl32.h:29)
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c: In function ‘__ke_unregister_ioctl32_conversion’:
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.c:2182: warning: ‘unregister_ioctl32_conversion’ is deprecated (declared at /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/asm/ioctl32.h:30)
  LD [M]  /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.o
  Building modules, stage 2.
  MODPOST
Warning: could not find /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/.libfglrx_ip.a.GCC4.cmd for /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/libfglrx_ip.a.GCC4
  CC      /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.mod.o
  LD [M]  /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.ko
make[1]: Leaving directory `/usr/src/kernels/2.6.12-1.1447_FC4-smp-x86_64'
build succeeded with return value 0
duplicating results into driver repository...
done.
==============================
You must change your working directory to /lib/modules/fglrx
and then call ./make_install.sh in order to install the built module.
==============================

Og det prøver jeg så hvilket giver følgende resultat:
[root@localhost fglrx]# ./make_install.sh
- creating symlink
- recreating module dependency list
- trying a sample load of the kernel module
done.

Men stadigvæk virker det ikke, når jeg i min xort.conf bruger fglrx frem for ati...
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
12. september 2005 - 13:18 #2
i min messages log står følgende når man afvikler make_install.sh:
Sep 12 13:17:40 localhost kernel: [fglrx] Maximum main memory to use for locked dma buffers: 918 MBytes.
Sep 12 13:17:40 localhost kernel: ACPI: PCI Interrupt 0000:01:00.0[A] -> GSI 16 (level, low) -> IRQ 169
Sep 12 13:17:40 localhost kernel: [fglrx] module loaded - fglrx 8.16.20 [Aug 16 2005] on minor 0
Sep 12 13:17:40 localhost kernel: [fglrx] module unloaded - fglrx 8.16.20 [Aug 16 2005] on minor 0
Sep 12 13:17:43 localhost pam_timestamp_check: pam_timestamp: `/' owner UID != 0
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. september 2005 - 21:14 #3
Sikker på modulet er loaded, se med lsmod..
hvis ikke så prøv "modprobe fglrx"

Hvis radeon modulet er der så fjern det med "rmmod radeon", da det konflikter..
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
16. september 2005 - 15:38 #4
med lsmod kan jeg se fglrx efter at havde kørt modprobe

Module                  Size  Used by
fglrx                303440  0
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. september 2005 - 15:39 #5
Og det virker stadig ikke når du prøver at starte x ?
Avatar billede slott_hansen Nybegynder
16. september 2005 - 15:42 #6
Rent faktsik er jeg nu kommet lidt længere - nu kan den ikke finde libglx.a når jeg prøver at loade GLX i min xorg.conf !!!