Avatar billede dytti Novice
12. september 2005 - 08:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

gennemsigtig iframe

Jeg har en side med blå baggrund, som indeholder en tabel.

I en af cellerne i tabellen, bruger jeg "iframe" Nu bliver den pågældende celle hvid.

Kan jeg gøre noget for at gøre denne celle gennemsigtig eller blå?
Har prøvet forskellige tacks, men intet syntes at virke.
Avatar billede jokkejensen Novice
12. september 2005 - 11:10 #1
<style type="text/css">
body {background-color: transparent}
</style>

<IFRAME NAME="Something" SRC="fileName.html" allowtransparency="true" background-color="transparent" >
</IFRAME>
Avatar billede miss-g Seniormester
12. september 2005 - 12:45 #2
Se evt. yderligere vejledning her, men jokkejensen har ret *S*
http://www.nicolin.dk/multimedia/dream-iframes.htm
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2005 - 14:12 #3
<ole>

Nej, det har han nu ikke  :)
Denne property eksisterer ikke på et iframe-element:
    background-color="transparent"

Den bør heller ikke sættes med styles på iframe'en - men bør sættes med styles på body-elementet i det dokument, der bliver loaded i iframe'en. Altså skal dokumentet 'fileName.html' have sat:

<style type="text/css">
body {
  background-color: transparent
}
</style>

- og så virker det i øvrigt ikke en standardiseret property. Den fungerer kun i IE  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede jokkejensen Novice
12. september 2005 - 14:24 #4
hvordan opnår han så den effekt han efterspørger ?
Avatar billede miss-g Seniormester
12. september 2005 - 14:33 #5
Du har ret Olebole - kan se der er forskel når jeg kigger ordentlig efter.

Vidste ikke at det kun virker i IE. Det bør jeg nok nævne på min side. Gad vide hvordan koden skal se ud, hvis det skal virke i flere browsere...
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2005 - 22:02 #6
Ja, det med baggrunden skriver du nemlig helt korrekt i din tut ... ellers havde ham den sure zq nok også gryntet fælt  ;D

I Opera kan du ikke gøre noget, men i Moz kan du skrive:
    <iframe src="http://www.google.dk" style="-moz-opacity:0.2"></iframe>

- og for endnu bedre understøttelse kan du sikkert skrive:
    <iframe src="http://www.google.dk" style="-moz-opacity:0.2;opacity:0.2"></iframe>

'-moz-opacity' er Mozilla's proprietære property, mens 'opacity' er den af W3C standardiserede - og den, der vil blive understøttet på længere sigt  :)

En anden ting, du så skal vide, er, at ALLOWTRANSPARENCY ikke er del af nogen HTML-standard, hvorfor den ikke validerer i en validator
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2005 - 22:06 #7
... men når du sætter transparents på hele iframe'en, gør du det naturligvis også på indholdet. Det svarer derfor ikke til at bruge ALLOWTRANSPARENCY - men nærmere til:
    <iframe src="http://www.google.dk" style="filter:alpha(opacity=20)"></iframe>

ALLOWTRANSPARENCY kan ikke efterlignes helt i andre browsere  :o|
Avatar billede olebole Juniormester
12. september 2005 - 22:14 #8
- og gu' ka' man da så! Jeg har faktisk lige testet og i Moz er det nok at sætte 'background-color: transparent' på body'en i dokumentet i iframe'en  :)
Avatar billede miss-g Seniormester
12. september 2005 - 22:34 #9
Så må du vist lige forenkle svaret lidt (til os langsomme)*G*

Så den her virker både i IE og Mozilla?
http://www.nicolin.dk/multimedia/dream-iframes.htm
Avatar billede dytti Novice
13. september 2005 - 10:53 #10
I har alle 3 været lige gode om det.
Dog fik jeg det først til at virke, da jeg som ole sagde - satte styles på den side som iframe peger på.

Læg et svar, så deler jeg point mellem jer.
Avatar billede miss-g Seniormester
13. september 2005 - 13:57 #11
Dejligt det virkede - og vi andre blev klogere *S*
Avatar billede dytti Novice
15. september 2005 - 08:05 #12
ser ikke ud til at de 2 andre vil være med, så du får hele baduljen din rappe rapand *S*

Takker for hjælp
Avatar billede olebole Juniormester
15. september 2005 - 14:08 #13
Ja, folkene bag Eksperten har endnu engang lovet os en julegave ... et fungerende mailsystem på E!
- der er nu et eller andet trygt ved gensynet med gode, gamle, velafprøvede løfter  *LooL*

Anyway, så er det ikke pointene, der driver værket ... bare vi alle bliver lidt klogere en gang imellem. I den forbindelse må I undskylde, jeg lige skulle igennem en mindre diskusion med mig selv ... så er det zq godt, du kan skære pædagogisk og konkluderende igennem med en tut, miss-g  ;o)