Avatar billede grook Nybegynder
08. september 2005 - 19:49 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

C++ Program

Jeg vil til at lære C++. Har læst en masse tutorials om det. Men det er svært at finde et program til at kode med efter min mening, nogen der har et godt forslag? mener at have hørt at microsoft har udgivet noget eller måske borland? Hvilket program skal jeg anskaffe mig til min fremtid? :)
På forhånd tak!
Mvh. Kasper Pedersen
Avatar billede bertelbrander Novice
08. september 2005 - 19:56 #1
Avatar billede grook Nybegynder
08. september 2005 - 20:02 #2
primært programmer...
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2005 - 20:03 #3
du kan finde masser af gratis C/C++ compilere

der er ikke helt så mange gratis IDE'er

en pæn del af C/C++ programmørerne bruger slet ikke IDE, men skriver
deres kode en en god allround editor
Avatar billede grook Nybegynder
08. september 2005 - 20:06 #4
så det vil sige at du anbefaler at jeg bruger noget som notesblok etc.?
Avatar billede bertelbrander Novice
08. september 2005 - 20:07 #5
De tre links er til gratis IDE'er

Den første er Microsofts store forkromede løsning med .net osv

Den næste er Borlands, den kan også meget, men det er ikke Borland Builder med VCL.

Den sidste er en lille simpel IDE der bruger MinGW varianten af GNU's gcc compiler.
Avatar billede bertelbrander Novice
08. september 2005 - 20:08 #6
Jeg selv bruger min egen hjemmelavede editor med diverse kommando linie kompilere (mest borlands).

Det er klart lettere at lave kode med f.ex. Code::Blocks end med notepad.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2005 - 20:10 #7
jeg ved ikke om jeg decideret anbefaler

men C/C++ har en forholdsvis stor andel editor brugere sammenlignet med mange andre sprog

og notepad er nok ikke en god allround editor - jeg tænker mere emacs, ultraedit etc.
(jeg bruger selv JEdit)
Avatar billede grook Nybegynder
08. september 2005 - 20:11 #8
aha.. så hva pokker skal jeg gøre? er lidt på bar bund lige pt.. :) skal jo lære det fra bunden..
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2005 - 20:14 #9
jeg bruger også selv 95% editor og command line build
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2005 - 20:14 #10
prøv de forskellige - det koster ikke så meget når de er gratis !
Avatar billede bertelbrander Novice
08. september 2005 - 20:15 #11
Prøv Code::Blocks: http://www.codeblocks.org/

Du skriver koden i editoren, trykker F9 for at kompilere og køre programmet; det kan ikke være lettere.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2005 - 20:15 #12
bertel>

du foreslår codeblock spm jeg ikke kender fremfor den klassiske dev-cpp - er
den bedre ?
Avatar billede grook Nybegynder
08. september 2005 - 20:16 #13
så jeg skal tage emacs og hvilken compiler så?
Avatar billede grook Nybegynder
08. september 2005 - 20:18 #14
evt. nogen der kan smide links til hvor jeg downloader programmerne? skriv som svar fra nu af.. så finder vi ud af om i må dele eller i kan slås om pointene :)
Avatar billede grook Nybegynder
08. september 2005 - 20:19 #15
jeg er forvirret :) codeblocks eller dev-cpp?
Avatar billede bertelbrander Novice
08. september 2005 - 20:20 #16
Jeg har ikke bruget den meget, men den virker mere overbevisende og går ikke så ofte ned.

Jeg har altid haft store problemer med .rc filer i dev-cpp. Hvis man endelig får lavet et project med en .rc fil, der virker på én PC virker det ikke på en anden PC.

Code::Blocks kan også bruges med andre kompilere end gcc.
Avatar billede bertelbrander Novice
08. september 2005 - 20:22 #17
dev-cpp er en meget brugt IDE, der også bruger mingw: http://www.bloodshed.net/

Den kan (mere eller mindre) det samme som Code::Blocks.
Avatar billede bertelbrander Novice
08. september 2005 - 20:23 #18
Du kan naturligvis også bruge emacs: http://www.gnu.org/software/emacs/emacs.html

Den kan MEGET, men det tager en del tid at lære at bruge den.
Avatar billede bertelbrander Novice
08. september 2005 - 20:27 #19
Hvis du vil bruge emacs kan du bruge denne kompiler: http://www.mingw.org/
Det er den samme som Dev-Cpp og Code::Blocks bruger.

Jeg samler ikke på point.
Avatar billede grook Nybegynder
08. september 2005 - 20:32 #20
anyways. nu har jeg taget både dev-cpp og blocks.. så må jeg bestemme mig senere :) men det var dejligt med jeres hjælp.. hvem der ellers samler på mine points kan bare smide et svar :) tusind tak venner..
Mvh. Kasper Pedersen
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2005 - 21:16 #21
emacs er nok mest udbredt på Linux
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2005 - 21:18 #22
og jeg synes ikke at jeg har bidraget med så meget i denne tråd
Avatar billede krismort Nybegynder
08. september 2005 - 22:21 #23
arne_v: code::blocks virker fint og det er efter min mening det bedste opensource IDE til windows
Avatar billede krismort Nybegynder
08. september 2005 - 22:23 #24
Den fejler på produktiviteten og på opsætning af projekter men så igen, hvem kan konkurrerer mod msvc + visual assist + incredibuild :)
Avatar billede grook Nybegynder
04. april 2006 - 23:10 #25
hvis der er ingen, som vil have pointene er jeg vel nødt til at tage dem selv for at få lukket svaret... :(