Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 17:26 Der er 33 kommentarer

Udsendelse af mails - lovligt eller ej?

Jeg har for kort tid siden modtaget et nyhedsbrev fra DotGEIL.
DotGEIL har for nylig overtaget Armsved.dk, hvor jeg var tilmeldt. På Armsved var jeg ikke tilmeldt noget nyhedsbrev, men de havde dog fået min e-mail adresse.

Mit spørgsmål dertil er så, om det overhovedet er lovligt, når man ikke har tilmeldt sig et nyhedsbrev?

Med venlig hilsen
Martin Haugaard
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. september 2005 - 17:31 #1
Der burde da ikke være noget ulovligt i det, tror bare de ikke har haft tid til at ordne sådan nogle "småting" hvis du forstår ? :)

Der er jo mange andre ting man skal ordne først. Men skriv en mail og spørg dem ?
Det kan ikke skade :)
Avatar billede strych9 Praktikant
07. september 2005 - 17:35 #2
hehe enig.. Før du springer ind i et vredes-tantrum så skriv lige en besked og bare forespørg hvordan du bliver afmeldt fra deres mailing liste. =)

Hvis der ikke kommer svar eller en negativ tilbagemelding så er det på tide at slå om sig. =)
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 17:36 #3
Synes bare, det virker underligt. Det kan jo opfattes som spam, hvilket ikke er lovligt. Spam i den forstand at denne mail er blevet sendt til over 10.000 forskellige personer, der aldrig har tilmeldt sig noget nyhedsbrev.

Kan ikke lide DotGEIL's overtag af Armsved. Bare så der ikke er nogen misforståelser.
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 17:38 #4
Strych9 > Man kan godt afmelde sig nyhedsbrevet, men føj hvor synes jeg, det er et fejt reklametrick at sende en mail rundt til folk, der ikke har bedt om det.

Der er kæmpe konkurrence indenfor det fag.
Avatar billede strych9 Praktikant
07. september 2005 - 17:38 #5
Det er svært at udtale sig konkret om. Der har vel været nogle betingelser som man accepterede da man tilmeldte sig den oprindelige liste.
Men unsubscribe funktion bør de da tilbyde.. bestemt.
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 17:39 #6
... for ikke at tale om penge. Derfor vil mit umiddelbare gæt være, at det ikke er lovligt?!
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 17:40 #7
Strych9 > Man kan godt afmelde sig :)
Jeg afkrydsede "Modtag nyhedsbrev," da jeg indmeldte mig på Armsved. Derfor jeg er lidt forvirret nu..
Avatar billede pallas Nybegynder
07. september 2005 - 17:44 #8
Hvis du ikke har tilmeldt dig:

Markedsføringsloven/Uanmodet henvendelse til bestemte aftagere

§ 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Kort og præcist - måske :)
Avatar billede pallas Nybegynder
07. september 2005 - 17:44 #9
PS !! "afsætning af varer" i nyhedsbrev = reklamer
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 17:46 #10
Pallas > Super tak.
Men hvor har du det fra? :)
Avatar billede strych9 Praktikant
07. september 2005 - 17:47 #11
Der skete vel mere eller mindre det samme for mig da jeg have afmeldt mig wannasave.dk og de blev overtaget. Der kom mails igen... afmeld og så igen... og så pludselig også fra wannasave.com.

Jeg ved ikke helt om overtagelse så kommer ind som en af undtagelserne i markedsføringsloven.

Markedsføringsloven ligger vel på nettet..
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. september 2005 - 17:47 #12
Jamen, forstår stadig ikke hvad du er sur over mhau.
Har du prøvet at lave et site før ?
Det er nemlig ikke så lige til som du tror (efter hvad jeg kan læse)
Der er altså mange ting at ordne. Som sagt skriv en mail og spørg.
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 17:48 #13
-aco- > Jeg har skrevet til dem :)

Jeg er sur over, at jeg modtager en mail, jeg i virkeligheden slet ikke er berettiget.
Ja, jeg har prøvet at lave et site før. Men ikke på ulovlig og uetisk vis. Kunne være, man skulle prøve det en dag..
Avatar billede pallas Nybegynder
07. september 2005 - 17:50 #14
Her er en artikel af Helle fra Ejour:
http://www.djh.dk/ejour/0402/14UlovligeNyhedsbreve.html
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 17:51 #15
Armsved var et konkurrende site til Connery/DotGEIL. DotGEIL tilbyder Armsved en masse penge for at de må overtage Armsved. Armsved går med til det. Ingen information til de, godt 15.000, brugere der er. Vi står nu uden en side at være på, fordi Connery altid har været mere eller mindre "hadet" på Armsved, fordi de altid stjal vores idéer.

Endelig får vi selv lavet et site (vel og mærke uden at gøre det på ulovlig og uetisk vis). Og nu modtager jeg denne mail. Dét er jeg bl.a. sur over!
Avatar billede udvikler Nybegynder
07. september 2005 - 17:52 #16
Hehe :)

Jamen, tror ikke de gjorde det med vilje, da de sikkert har skide travlt - undskyld sproget :)
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2005 - 17:53 #17
"Jeg afkrydsede "Modtag nyhedsbrev," da jeg indmeldte mig på Armsved. Derfor jeg er lidt forvirret nu.."

Ja det er jeg også tilmeldte du dig nyhedsbrev eller ej???

Og så vil jeg da gerne lige opfordre til at klappe hesten ligemeget om du har tilmeldt dig eller ej, kan jo nemt være at det er en fekl der er sket ved overtagelsen at de ikke har fået ført hvem der abonnerer eller ej med over i den nye database...

Og til sidst... hvad handlede nyhedsbrevet om?
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 17:58 #18
-aco- > Det er ikke en nystartet side, så de har højst sandsynligt ikke "skide travlt" :)

phunkypopcorn > Kan vi holde en sober tone? :)
Jeg afkrydsede "Modtag nyhedsbrev," da jeg indmeldte mig på Armsved. Det betyder, at jeg fravalgte at modtage et nyhedsbrev, da jeg indmeldte mig på Armsved.

Synes det er en halvstor fejl at smide et nyhedsbrev rundt til en hel del folk, der ikke havde tilmeldt sig nyhedsbrevet - og ja, jeg ved, der er en del, eftersom det er blevet diskuteret på vores site.

Det indeholdte bl.a. information vedrørende overtaget. Derudover var der en del reklamer. Velsagtens 1/5 del af nyhedsbrevet var reklamer.
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 18:00 #19
Rettelse: 4/5 dele ;)
Avatar billede pallas Nybegynder
07. september 2005 - 18:14 #20
Det er min opfattelse af sagen - at de godt må sende nyhedsbrev til "eksisterende kunder" med oplysning om overtagelsen og evt. tilmelding/frameldelse. MEN ! der må IKKE være reklamer i nyhedsbrevet - før man har givet son tilladelse til at modtage nyhedsbreve.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
07. september 2005 - 18:14 #21
Umiddelbart er det et grænsetilfælde.
Du har meldt dig ind i forummet. En anden udbyder har overtaget forummet. Det orienterer dig om at de har overtaget, således kan du vælge om du ønsker at "gøre forretning" med den nye partner.

Det er god markedsføringsskik - de sikrer at du kender din samhandelspartner.

Men reklamen - bob, bob, bob - der kan man diskutere om den er ok. Hvis du havde modtaget et alm. brev, hvor der været et eller andet tryk i bunden, havde man jo nok ikke været negativ over det. Men det er et grænsetilfælde.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2005 - 18:58 #22
var nu ikke min mening at lyde grov, hvis jeg lød sådan må du undskylde.

Hmm ka være der er noget jeg har misforstået hele mit liv, har altid opfattet afkrydse som at sætte et kryds f.eks. at man afkrydser et felt på en stemmeseddel o.lign. men ka da godt være det er forkert....
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. september 2005 - 21:05 #23
Mhau - nu er vi vidst derude hvor vi hænger i en tynd tråd, er vi ikke? du har fået en mail, du nemt kan afmelde? der har endda været informationer om en overtagelse, hvilket du vel kan være glad for at du fik at vide? At der så er nogle reklamer i  kan da være lidt ligemget, selvom det måske ligger til kant med en lov.

Ærlig talt tror jeg det er fordi du er sur over siden bliver lukket eller overtaget, og nu skal finde dig noget at kritisere og brokke dig over.

Jeg hverken kender armsved eller dotgeil. udover at have hørt om dem.

Jeg kunne forstå du brokkede dig hvis de gentagende gange havde sendt dig reklame mails selvom du havde afmeldt dig.
Avatar billede strych9 Praktikant
07. september 2005 - 21:27 #24
Efter at have tænkt lidt over det:
mhau -> jep, du er små-irriteret, og så er man netop i fare for at gøre en fejltagelse: Nemlig at læse loven som fanden læser biblen. Det er ikke i marketinglovens "ånd" at slå ned i så vidt omfang som den småforteelse her. En politianmeldelse ville næppe føre til end et bødeforlæg, hvis ikke ligefrem pure afvist.
Hvornår var sidste gang du selv brød politivedtægten? Der skal faktisk uhyrligt lidt til, så som feks at råbe udenfor efter et vist klokkeslæt. Hvis så alle tillige rendte rundt og var omhyggeligt emsige med at gå og banke hinanden oven i hovedet med politivedtægten, hvor frit og hyggeligt og tolerant ville dette land så føles at leve i?
Træk så en analog til Internet, og tænk på hvordan det ville være hvis alle opførte sig på den måde her. Skal vi tíl at give polititilhold til folk som bliver forstyrret og chikaneret af alle de random chattere på ICQ og Skype? Eller skal vi til at have gang i injurie lovgivningen fordi et tilfældigt fjols anonymt skriver i et næsten ubesøgt forum at Mogens Glistrup er en nar?
Pointen er: Hvis du læser loven som fanden læser biblen, så kan du såmænd godt få ovenstående ud af det. Men den holder bare ikke i retten vel?

Respektfuldt og ærbødigst
Strychnine
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 22:05 #25
triple-x > Beklager Freud - ikke helt den korrekt diagnose ;)

Strych9 > Super. Takker for et godt og konstruktivt indlæg :)
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. september 2005 - 22:09 #26
Mhau - mit navn er ikke freud ;) men hvis du nu skal være helt ærlig? hvor ville du så gerne hen med dette indlæg, den forseelse der er sket, er som strych skriver så lille bitte at den ikke ville føre til noget som helst.

Du skriver: Ingen information til de, godt 15.000, brugere der er

Og så skriver ud også at i mailen stod der netop informationer om denne overdragelse?

du skriver også :  Connery altid har været mere eller mindre "hadet" på Armsved, fordi de altid stjal vores idéer.

Igen lyder det som om du er utrolig sur og du bare vil have Connery ned med nakken.

Men fed være med det, du fandt ud af at der intet er at stille op, udover at afmelde dig nyhedsbrevet, og ligge sagen bag dig.
Avatar billede strych9 Praktikant
07. september 2005 - 22:13 #27
Kom nu mhau, hånden på hjertet ;)
Du virker ikke som en der ville fare i flint over det ellers.
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. september 2005 - 22:19 #28
haha må hellere rette mig selv så der ikke opstår misforståelser, der skulle stå fred være med det, og ikke fed være med det :)
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 22:26 #29
Triple-X > Jeg ville høre, om det var ulovligt som beskrevet øverst i tråden :)
Havde sådan set bare en debat igang inde på det andet forum, hvor netop dét blev diskuteret. Så ville høre, om jeg var helt gal på den ;)

Det er efterhånden 5-6 dage siden, at Armsved blev lukket. Vi fik ingen information om, at siden VILLE blive lukket... hvilket jeg syntes, var for dårligt.

Jeg vil, som skrevet, ikke have nogen ned med nakken. Vi havde en diskussion på det andet site. Derudover ville jeg høre, om min midlertidige arrigskab var begrundet. Hvilket viste sig, at den jo delvist var ;)

Strych9 > Tror lidt I / du har misforstået hensigten med mit indlæg. Jeg er 15 år - aldrig om jeg ville føre sag over sådan en bagatel. Dermed ikke sagt at bagateller ikke kan gå én på, tværtimod - altså tilfældet i denne sag :)

Håber jeg har gjort det klart nu.
Avatar billede triple-x Nybegynder
07. september 2005 - 22:30 #30
mhau - okay det er helt iorden :) troede bare du var sur på siden og skulle af med noget energi, det kender vi jo alle sammen
Avatar billede strych9 Praktikant
07. september 2005 - 22:34 #31
Jamen jeg er overhovedet heller ikke harm ligesom du ikke er. Det er nu engang sådan her i livet at når bagateller går en på, så må man tit også finde sig i at høre noget gas for det. ;)

Jeg er 31 nu, og livet.. det er kort... for kort til at være arrig over reklamemails. =)
Avatar billede mhau Nybegynder
07. september 2005 - 22:52 #32
Strych9 > Aaaah, ikke helt enig. Det er nu lækkert at komme af med lidt vrede engang imellem :P
Avatar billede roenving Novice
08. september 2005 - 20:46 #33
1. Man kan ikke klandre en, som overtager et firma, at det meddeles til firmaets kunder ...

2. Enhver udsendelse af kilometer-mails skal indeholde en mulighed for at framelde sig denne mail, medmindre man eksplicit har bedt om at få denne form for mails !-)

3. Gaab, man kan også blive for gammel -- eller være for ung -- til at det bekymrer en, men det betyder ikke, at man skal være ligeglad, hvis det faktisk betyder noget ofr andre !o]