Avatar billede hejjegheddercasper Nybegynder
07. september 2005 - 15:02 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvad er brændt af Processor eller Bundkort ?

Hej allesammen, jeg har et kæmpe problem med min computer.. For nylig da jeg brugte den gik den pludselig ud og ville ikke tænde igen, jeg kunne konstatere at processoren var MEGET varm så jeg slukkede den og lod den køle af, hvorefter den startede igen. Men efter dette begyndte den at gøre det oftere og oftere så jeg skiftede kølepasta på den, så virkede den i en periode hvorefter den døde totalt...
Når jeg tænder den lyser diskdrevene som normalt, HDD LED og POWER LED lyser konstant (hvilket jo ik er normalt), den bipper ik fra PC speakeren som den plejer, og skærmen blinker bare som hvis den var i "POWER-OFF-MODE".. Jeg kan regne ud at der er noget der er brændt af men gider ikke investere i nyt hardware før jeg er 100% sikker på hvad der er brændt af...

Hvis nogen af jer kan hjælpe mig ud af denne kattepine :-) så takker jeg med kyshånd hehe...

På forhånd tak
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
07. september 2005 - 15:07 #1
Har du overvejet at købe en anden cpukøler ? (hvilken en bruger du nu ?)

Hvor amnge Watt. er din strømforsyning ?

Hvilken processor har du ?
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. september 2005 - 15:09 #2
Prøv at reesette bios, det gøres med jumper i nærheden af batt. eller cmos, jumper flyttes over på det næste sæt pinde, og flyttes tilbage igen, strømmen skal være tage imedens.
Avatar billede christoffero Nybegynder
07. september 2005 - 15:10 #3
Hmm prøv at tage rammene ud og start op nu skulle computeren gerne sige "duuuuuut dut dut" altså et langt og to korte, sæt dem herefter i en af gange og start op og se om den melder RAM fejl evt.. prøv at finde din manual frem og checke beep codes der i også prøve at fjerne CPUen og starte op også..
Avatar billede hejjegheddercasper Nybegynder
07. september 2005 - 15:17 #4
Jeg har en P4 2,4 Ghz Northwood med en box køler, min PSU er 340 watt og mit bundkort er et Soltek SL-85ERV jeg har kun én ramblok men prøver lige alligevel, har prøvet at resette bios hjælper ik 2 seks tester lige alle jeres forslag tilbage om 2 min
Avatar billede martin_shearer Nybegynder
07. september 2005 - 15:19 #5
hmmm. Mit forslag er at gå ned i til en computer"butik" der kan se hvad der er galt, hvis det evt. er cpu'en der er brændt af, så sig du gerne vil købe en ny ved dem, så plejer de fleste ikke et opkræve noget testgebyr
Avatar billede hejjegheddercasper Nybegynder
07. september 2005 - 15:28 #6
nu har jeg prøvet at starte den unde ram, med ram, unden processor med processor intet bider på... den vil ikke engang bippe så ku det evt være bundkortet?
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. september 2005 - 15:29 #7
Det kan også være din PSU
Avatar billede hejjegheddercasper Nybegynder
07. september 2005 - 15:29 #8
okay ved du hvilke butikker der ville kunne gøre dette?
Avatar billede hejjegheddercasper Nybegynder
07. september 2005 - 15:30 #9
tror det ik, for alle blæsere køre og HDD, og cd-rom drev starter
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. september 2005 - 15:31 #10
Det har intet, at sige, PSU behøver kun, at give for lidt på en af spændingerne, så starter skidtet ikke.
Avatar billede hejjegheddercasper Nybegynder
07. september 2005 - 15:32 #11
Hmm nogle forslag til hvordan jeg kan teste det ?
Avatar billede silvershadow Nybegynder
07. september 2005 - 15:43 #12
1. betingelse for at skidtet kan starte er at CPU er OK så den kan begynde at køre POST, dernæst skal Motherboardet være iorden, men det skal POST afsløre.

Noget kunne tyde på at CPU'en er stået af, måske er den blevet så varm, at den har taget motherboardet med. Gå ned til en butik og lad dem prøve at skifte CPU'en, og tag den derfra.
Avatar billede hejjegheddercasper Nybegynder
07. september 2005 - 16:54 #13
Hmm nu sender jeg den til IT specialist så må vi se hvad der sker...
Avatar billede hejjegheddercasper Nybegynder
07. september 2005 - 16:55 #14
luk
Avatar billede silvershadow Nybegynder
07. september 2005 - 17:38 #15
Fornuftigt nok
Avatar billede peet49 Nybegynder
09. september 2005 - 08:22 #16
Du kunne da have ventet med, at lukke til du havde fået krammet tilbage.
Avatar billede hejjegheddercasper Nybegynder
09. september 2005 - 12:48 #17
Nu har jeg fået det tilbage og de konstaterede at det var mit bundkort der var røget så det ku jo ik være bedre.. Tak for hjælpen alle sammen