Avatar billede svdelle Nybegynder
07. september 2005 - 11:21 Der er 6 kommentarer

Værdier fra 2 tabeller?

Jeg har 2 tabeller. En film-tabel (184 records) og en arkivtype-tabel (3 records).

Jeg bruger $row['Feltnavn'] til at printe data ud.

Jeg har et felt i film-tabellen med et nummer, som relaterer til arkivtype-tabellen (1=Aktuelle Film, 2=Kommende Film og 3=Arkiv).

Jeg trækker alle records ud fra tabel 1, men hvordan får jeg skrevet f.eks. »Kommende Film« i stedet for 2 ud for Arkiv Type?

Jeg looper gennem alle records fra tabel 1 med $row['Titel'], $row['Original Titel'], $row['Instruktør'] etc. Men når jeg så kommer til $row['ArkivType'], så printer den (selvfølgelig) et nummer. Men hvordan printer jeg den 'relative' værdi fra tabel 2?

Jeg leder efter en eller anden form for syntax, som gør, at jeg kan skrive $row['tabel2.arkivType'] ...
Avatar billede leif Seniormester
07. september 2005 - 11:25 #1
Hvordan laver du din select ?
Avatar billede svdelle Nybegynder
07. september 2005 - 11:28 #2
SELCT * FROM film, archive

Hvilket jo gi'r mig alt ...
Avatar billede svdelle Nybegynder
07. september 2005 - 11:29 #3
Uden typos, selvfølgelig!
Avatar billede kec2 Nybegynder
07. september 2005 - 11:31 #4
Prøv
select * from film inner join arkivtype using (arkivtype);
'*' Bør udskiftes med de kolonenave som du skal bruge.

hilsen klaus
Avatar billede svdelle Nybegynder
07. september 2005 - 11:36 #5
Gi'r mig absolut 0 records. Men jeg har måske ikke udtrykt mig klart nok.

Jeg SKAL bruge ALLE records fra tabel 1.

Men mit problem er: Hvordan får jeg skrevet f.eks. "Aktuelle Film" ud for en record, som har værdi 1 i $row['archiveType'], og ikke bare nummeret?
Avatar billede svdelle Nybegynder
07. september 2005 - 11:41 #6
Jeg kan sagtens lave et if/then loop i PHP, og på den måde skrive værdien udfra hvad $row['archiveType'] er, men hvad skal jeg så med min tabel nr. 2? Det virker bare som om det var noget SQL skulle kunne klare som noget af det simpleste i verden ...