Avatar billede cmolesen Nybegynder
05. september 2005 - 11:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ny CPU + Bundkort

Hej alle

Jeg skal have opgraderet min PC med en ny CPU og nyt bundkort (ATX). PC'en anvendes primært til office programmer, Internet, og børnespil, dvs. ikke særligt grafikintensivt. Jeg vil derfor gerne have et bundkort med integreret grafik, men ikke den mest primitive integrerede grafik.

Jeg er ikke helt klar over, om jeg vil have en Intel eller en AMD, men jeg hælder mest til Intel. Max pris 2000 kr.

Nogle ideer?

vh.

Carsten
Avatar billede msknives Nybegynder
06. september 2005 - 09:04 #1
Ja smag og behag er forskellig, men her er et muligt bundkort med interegreret grafik:  http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123340 og hvis du så køber en AMD Athlon 64 3000+ in a box (med køler) der ligger omkring 1.200kr. er du tæt på målet,
husk at tjekke de nuværende ram om de passer og at harddiske kan køre på dette kort.
Avatar billede cmolesen Nybegynder
06. september 2005 - 11:53 #2
Ingen Intel forslag?

vh.

Carsten
Avatar billede msknives Nybegynder
06. september 2005 - 13:07 #3
Jo fx. bundkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?Bedom=true&ID=94821 og CPU: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123142 men kontroller stadig din egen hardware om det passer til de pågældende bundkort for at undgå sorger. Både AMD og Intel skulle være 64bit.
Avatar billede cmolesen Nybegynder
06. september 2005 - 15:04 #4
Ny harddisk (Hitachi), Plextor CD-rom brænder og Asus DC-rom drev bør vel ikke give problemer?

vh.

Carsten
Avatar billede msknives Nybegynder
07. september 2005 - 07:49 #5
Det bør det ikke, ASUS bundkort understøtter begge harddisktyper ATA og SATA kræver dog sikkert XP SP2 hvis du kun har ATA, men det var mere rammene jeg tænkte på.
Avatar billede cmolesen Nybegynder
07. september 2005 - 13:05 #6
msknives: kom med et svar, så får du point (jeg hopper på AMD forslaget.

vh.

Carsten
Avatar billede msknives Nybegynder
08. september 2005 - 13:14 #7
OK, håber du får bygget en god pc, jeg har selv gode erfaringer med MSI og ASUS bundkort der har gode manualer, der er til at forstå.
Avatar billede mrrius Nybegynder
09. september 2005 - 12:59 #8
de ram du iforvejen har , hvilken type er de , kan de overhovedet bruges til din opgradering?
Du skal sådan set også lige tænke på , at når du vælger en integreret grafikkort , så bruger den f.eks 128 mb af dine system ram, hvor , hvis grafikkortet var løst, så ville du have 128 mb ram extra.
Nu skriver du at du ikke spiller , så derfor er der en chance for at den boxed køler der følger med cpu'en klarer at køle din cpu nok ned. den boxed cpu-køler er ikke helt støjsvag.
amd64 3ghz :          http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116575 ca 1050 kr
ASRock 939Dual-SATA2:  http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=151598 ca 700 kr
Bundkortet , understøtter både agpx8 og pci-e x 16
north q cpu køler 12 db: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=114473 ca 300 kr
x600pro grafikkort: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=114473 ca 500 kr.
Denne løsning , giver dig 128 mb mere ram...
den er krafitig nok til alm spil og okntor brug. cpu køleren er enorm effectiv og samtidig støjsvag. du får i hele taget en kraftigere configuration. men eller så vil jeg tage msknives forslag og montere den køler jeg har foreslået , så slipper du for en del støj
Avatar billede msknives Nybegynder
09. september 2005 - 20:49 #9
Ja en stille køler som mrrius er inde på er man hurtig glad for, har selv erfaret det med P4 boxed version, men omvendt kan man ikke få alt under 2.000 kr. Ang. integreret graikkort er det rigtig det sluger op til 64-128MB afhængig af det man begrænser det til i BIOS, men igen tjek dine ram passer med budnkortet, man kan gå ind på bundkort producentens hjemmeside og tjekke alle specifikationer og det er sundt. Men overvej stadig de tunge drenge i bundkort, ASROCk er godt nok ASUS diskountserie, men vælg alligevel et bedre kort, det er motoren i pc'en jo mere man ofre jo bedre kvalitet.