Avatar billede fedtshit Nybegynder
03. september 2005 - 14:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm ved opstart

Jeg har et problem med min hjemmesamlede PC som kun vil boote til sort skærm. Det eneste der er sat til er RAM,CPU (+køler), og grafikkort.

Bundkort skulle være ok da jeg har tjekket det i en anden maskine. Grafikkort, PSU og RAM virker også i en anden PC og skærm er også ok..

Indtil videre har jeg forsøgt følgende:
Taget bundkort ud af kabinet for at sikre mig at det ikke rørte kabinet under opstart (kortslutning).
Clearet CMOS (vha. jumpers).
Opdateret BIOS
Skiftet motherboard batteri.

Kan det være CPU der er brændt af? (det skal lige siges at 1/10 af gangene kommer der et skærmbillede, men den fyser inden BIOS)
.....................................................
PC spec.:
PSU: NorthQ 400W
MoBo: Shuttle AN35/N Ultra
CPU: Athlon XP 2600+
RAM: Empaq 512MB DDR PC3200
Grafikkort: ASUS GeForce FX5700
Avatar billede gnuff Praktikant
03. september 2005 - 15:14 #1
Det kunne godt lyde til at der sidder forkerte ram i maskinen, har du prøvet med andre ram?
Avatar billede fedtshit Nybegynder
03. september 2005 - 15:25 #2
jeg har tre RAM-stænger: Empaq, Siemens og Elixir (512MB DDR PC3200) der alle har prøvet at sidde i de tre forskelige slots.. Jeg har også kørt med de samme RAM på bundkortet før, hvor de virkede. Hvis det er CPU'en det er galt med, kan den så godt få et skærmbillede frem en sjælden gang?
Avatar billede fedtshit Nybegynder
09. september 2005 - 13:21 #3
Det var min Athlon XP 2600+ CPU der var stået af efter 2 års virke (uden at jeg havde OC'et den eller noget). Med en ny Sempron 2600+ virker den igen som den skal...