Avatar billede yeager Nybegynder
01. september 2005 - 13:58 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Åbning af database via embedded view

Hej eksperter,

Jeg er igang med en database (r5) der bl.a. indeholder dokumenter der beskriver andre Notes databaser. I dokumentet med beskrivelse af databsen er der også et felt med replicaid for den database dokumenetet omhandler. I beskrivelses dokumentet er der så en knap der åbner den pågaældende db.

Til brug for vores brugere har jeg lavet en frameset løsning hvor en page med et embedded view skal vise de domuneter som useren skal se (single category på et afd.felt) og det virker top godt.

Nu kommer min udfordring;
Jeg vil gerne have at brugeren kan åbne den database som er beskrevet i det dokument han dobbelt klikker på i det embeddede view (p.t. åbner den jo bare det dokument der beskriver databasen og hvor man så skal hen og klikke på knappen for at åbne databasen). Det har jeg siddet og bøvlet 'lidt' med men kan ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg bedst løser dette.

Jeg har prøvet at rode med noget script men kan ikke få det til at virke. Jeg er også i tvivl om jeg skal kode i page'en med viewet, i selve viewet, i framen, i formen eller et helt andet sted.....

Jeg håber at nogle af jer kan komme med nogle gode råd, for det må da kunne lade sig gøre.

MvH
Avatar billede jogii Nybegynder
02. september 2005 - 22:39 #1
Jeg er lidt i tvivl om det kan lade sig gøre. Et embedded view vil normalt altid reagere med en dokumentåbning ved dobbelklik. Knappen du allerede har, hvilken oversigt åbner den? Er det til gene at den åbner dokumentet?
Avatar billede cdelicht Nybegynder
04. september 2005 - 19:00 #2
Lad dit embeddet view basere sig på et view med Form formular "OpenForm".
Sæt "Openform" formens autolaunc til "-URL-"
Lav et felt på formen "openForm" der hedder "URL"
URL skal indeholde værdien: ""Notes://"+ Server + "/" + File
Server og File er server og file navn på databsen
Avatar billede jogii Nybegynder
05. september 2005 - 09:20 #3
Det lyder som en prima workaround. Og Server og File kan selvfølgelig hentes med @DbName for at være portabel. God løsning.
Avatar billede cdelicht Nybegynder
05. september 2005 - 09:27 #4
>>jogii
Takker. Og i al beskedenhed: Ja, det er en ret god løsning! :-)
(de "gamle" kan endnu, selvom jeg ikke har haft tid til at lege med her i 1000 år - ca.)
Avatar billede jogii Nybegynder
05. september 2005 - 10:07 #5
Gammel?
Avatar billede yeager Nybegynder
05. september 2005 - 10:33 #6
Respekt for alderdommen.... ;o)
Jeg har lige siddet og kigget lidt på dette gode forslag - er du sikker på at den går i R5? Mine forsåg resulterede i at min klient crash'ede - lidt googling på URL tingen peger på at det er fra R6 og op den duer. Jeg vil dog arbejde videre med det, måske er det bare et par små justeringer der skal til før det spiller. Will keep you guys posted.
Avatar billede cdelicht Nybegynder
05. september 2005 - 10:47 #7
>> jogii
Ja - du er da ældre på Notes end jeg er :-)
>> yeager
Endnu et godt argument til at få opgraderet :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
05. september 2005 - 10:48 #8
Ellers kan man også kode noget LS eller @formler der gør noget lignende. Det har virket med R4.6 ...
Avatar billede jogii Nybegynder
05. september 2005 - 10:50 #9
cdelicht - står det for Christian?
Avatar billede cdelicht Nybegynder
05. september 2005 - 11:47 #10
>>jogii
Jeps, vi har mødes hos KMS :-)
>> yeager
Sorry vi lige bruger dit spm. til privat udveksling :-D
Avatar billede yeager Nybegynder
05. september 2005 - 12:02 #11
Helt fint - I kan bare hygge lidt, så bokser jeg videre med mit problem (i LS).
Er det korrekt forstået at jeg ikke kan bruge din løsning i R5? Og tak for rådet m.h.t. opgradering - det varer ikke længe før vi kaster os over R7 (tror jeg nok).
cedelicht må da stå for "see the light"
jogii, smid et svar - cdelicht skal vel ikke have alle points når det ikke virker ;D
Avatar billede cdelicht Nybegynder
05. september 2005 - 12:11 #12
:-))
Avatar billede jogii Nybegynder
05. september 2005 - 12:18 #13
Den er da helt fin i denne omgang. Det er den grundlæggende ide som Christian bidrog med.
Vedr. kodning af en QueryOpen-funktion, så kan du med fordel gøre det i @formel. Noget med @PostedCommands og @Commands blandet sammen.
Avatar billede cdelicht Nybegynder
05. september 2005 - 12:37 #14
Tjekkede lige - AutoLaunch URL på formen findes også i R5!?
To set the launch property for a page or form:
  1.    Click the Launch tab

  2.    Set the following auto-launch properties for when a user opens a page or document created with a form:
First Attachment
First Document Link
First OLE Object
URL
Avatar billede jogii Nybegynder
05. september 2005 - 13:35 #15
Kan det være at Notes:// protokollen ikke er ordentlig installeret på maskinen?
Yeager, har du prøvet at skrive
Notes:///names.nsf i en browser? Denne kommando skulle gerne starte din lokale adressebog.
Avatar billede yeager Nybegynder
05. september 2005 - 14:00 #16
Det skulle være helt OK - har også prøvet med Notes://'servername'/names.nsf og det virker også helt fint.
Jeg har lavet et felt der hedder URL - det udfyldes med strengen: "notes://'servernavn'/__'replicaid'.nsf?openDocument I form properties sættes autolaunch til -URL-.
Når jeg forsøger at åbne dokumentet får jeg en prompt der siger "field not found" hvorefter klienten brager ned :-/
Der er sikkert en eller anden lille ting jeg har overset.....
Avatar billede cdelicht Nybegynder
05. september 2005 - 14:38 #17
Du skal IKKE angive ?opendocument eller id for det er ikke en web-URL du fyrer af sted!
Og hvad er det for en "underscore" du sender med?
Strengen skal være: "Notes://ServerensNavn/StiOgDatabaseNavn" - that's it!
EX: Notes://MinServer/mail/yeager.nsf
Avatar billede yeager Nybegynder
05. september 2005 - 14:52 #18
Ja, det var en fejl - skulle ikke have været med.
Det hele virker fint når jeg står i en browser og skriver f.eks. notes://'servernavn'/'dbnavn'.nsf. Men det fungerer ikke fra notes klienten i min database over datebaser.
Jeg har allerede taget for meget af jeres tid.... det har jeg det skidt over.... jeg har prøvet at trykke accepter for dit svar et par gange - håber den er der nu.
Avatar billede cdelicht Nybegynder
05. september 2005 - 15:44 #19
Si - thanx :-)
Avatar billede yeager Nybegynder
06. september 2005 - 14:25 #20
Den er ellers død, men jeg synes lige at jeg sylder at fortælle hvordan jeg har løst problemet; Jeg opgav...

Men ikke mere end at jeg tænkte en anelse alternativt og konstruerede en løsning hvor én frame (fram1) viser page'en med det embeddede view og en anden frame (frame2) viser pre-view af dokumentet (fra frame1) - Dokumentet forklarer så burgeren, i få ord, hvad det er for en database og viser samtidig en action button for open database. Voilá

Dette er rimelig brugervenligt da nye kollegaer kan klikke sig frem til den database de skal bruge inden de åbner den.

Men det irreterer mig stadig at jeg ikke kunne lave den anden løsning 8^\

MvH
Avatar billede jogii Nybegynder
06. september 2005 - 14:51 #21
Det var trist, jeg har ellers lavet noget lignende i 4.6, hvor den åbnede et helt andet dokument end det man stod på. Virkede fortrinligt med @Kode