Avatar billede jonasbc Nybegynder
01. september 2005 - 12:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tung grafik med .NET

Jeg har et problem med gentegning af et billede i VB.NET, der bruger utroligt meget CPU-kraft.

For at illustrere, har jeg lavet et lille eksempel, hvor man kan åbne et billede i en Picturebox og derefter bevæge det rundt med musen - Hvorefter CPU'en straks kører på 100% i Windows jobliste.

Kan det ikke lade sig gøre at tegne et billede på en "lettere" måde?

Eksempel-kode:

Dim g, g2 As Graphics
    Dim bit As Bitmap 'bruges til "offscreen" tegning
    Public BgImageOffset As New PointF(0, 0)
    Dim BgImage As Image
    Dim LastMousePos As Point = New Point(0, 0)

    Private Sub Form1_Load(ByVal sender As Object, _
    ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
        bit = New Bitmap(PictureBox1.Width, PictureBox1.Height)
    End Sub

    Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, _
    ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        'åbn billede
        Dim Dialog As New OpenFileDialog
        Dialog.Filter = "Billedfiler (*.bmp, *.gif, *.jpg)" & _
            "|*.bmp;*.gif;*.jpg|Alle filer|*.*"
        If Dialog.ShowDialog() = DialogResult.OK Then
            BgImage = Image.FromFile(Dialog.FileName)
        End If
    End Sub

    Private Sub UpdateDoubleBuffer()
        'tegn til "offscreen" billede
        g = Graphics.FromImage(bit)
        g.Clear(Color.White)

        If Not Me.BgImage Is Nothing Then
            Dim x As Int64 = BgImageOffset.X - Me.BgImage.Width / 2
            Dim y As Int64 = BgImageOffset.Y - Me.BgImage.Height / 2
            Dim w As Int64 = BgImage.Width
            Dim h As Int64 = BgImage.Height
            g.DrawImage(BgImage, x, y, w, h)
        End If

        g.Dispose()

        'tegn til picturebox
        g2 = PictureBox1.CreateGraphics
        g2.DrawImageUnscaled(bit, 0, 0)
        g2.Dispose()
    End Sub

    Private Sub PictureBox1_MouseMove(ByVal sender As Object, _
    ByVal e As System.Windows.Forms.MouseEventArgs) Handles PictureBox1.MouseMove
        'centrer billede der hvor musen er
        If e.Button = MouseButtons.Left Then
            Me.BgImageOffset.X += (e.X - Me.LastMousePos.X)
            Me.BgImageOffset.Y += (e.Y - Me.LastMousePos.Y)

            Me.LastMousePos = New Point(e.X, e.Y)
        End If
        UpdateDoubleBuffer()
    End Sub
Avatar billede bigg Nybegynder
03. oktober 2005 - 17:38 #1
Hvor store er billedene?..
Avatar billede jonasbc Nybegynder
03. oktober 2005 - 19:34 #2
Op til et par MB eller der omkring... Men selv mindre billeder gi'r "hakker" i opdateringen.
Avatar billede jens_klinting Nybegynder
14. januar 2006 - 14:15 #3
En mulighed er at benytte DirectX istedet for ovenstående. Der findes et managed DirectX SDK, som gør det muligt at kode DirectX med .NET.

SDK'et (med eksempler) kan hentes her:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=7D29004E-7A8D-4F0A-B199-6A740D8F27BB&displaylang=en

Det kræver dog at du benytter .NET 2.0. Så vidt jeg ved, er de eksempler, der følger med skrevet i C# og C++.
Avatar billede jonasbc Nybegynder
27. april 2007 - 14:43 #4
Lukker...