Avatar billede bmdk Nybegynder
01. september 2005 - 01:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Siden "hopper"?

Hej eksperter

Jeg har et lille problem med, at designet til en hjemmeside "hopper" når man klikker på de forskellige links.

Jeg er kommet frem til at det er pga. nogle sider er der scrollbar(den i browseren) på og andre er der ikke, så når man klikker på et link hvor der ikke er scroll bar og derefter klikker på et hvor der er, hopper designet de 16 pixel som scrollbaren fylder.

Problemet opstår selvfølgelig kun i Mozilla efter der altid er scrollbar på i IE.

Så mit spørgsmål til jer: Er der nogen måde at forhindre det på? eventuelt om det på en eller anden måde er muligt at fortælle Mozilla der altid skal være scrollbar på, selvom det ikke er nødvendigt?

På forhånd mange tak.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2005 - 02:26 #1
...hvis du nøjes med at lave din webside på max. 760 px. i bredden, passer din webside til alle skærmstørrelser fra 800 px i bredden og opefter. Så undgår du nemlig scrollbaren, og at hele websiden "hopper". ;-)
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2005 - 02:27 #2
...og det er uanset hvilken browser og/eller hvilket Operativ System du bruger. ;-)
Avatar billede bmdk Nybegynder
01. september 2005 - 02:34 #3
Hejsa og tak for svaret :)

Har du ganske ret i, jeg fik bare ikke skrevet i mit spørgsmål at designet er lavet i fullscreen og det er den vertikale scrollbar jeg snakkede om hehe. Så hver gang der ikke er scrollbar på for den ikke er nødvendig og man så klikker på et link hvor den kommer frem, så rykker indholds-tabellen sig lige 16 pixel.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2005 - 02:44 #4
Den vertikale scrollbar? Det er den som ligger i bunden, ikke? Så er der også et eller andet galt i din opsætning, uanset om du bruger fullscren eller ej, mener jeg.
Er der et link til dit website, så jeg kan se?

Alternativt kan du tvinge den vertikale scrollbar væk via CSS, men det burde ikke være nødvendigt, og virker heller ikke i alle browsere/browser-versioner.
Avatar billede syltetoej Nybegynder
01. september 2005 - 06:47 #5
har du prøvet at rense din computer for spyware, det er måske derfor dneopfuører sig unlderligr
Avatar billede jokkejensen Novice
01. september 2005 - 09:15 #6
Nej.. jeg kender godt problemet.. og det tog mig vildt lang tid at lokaliserer fejlen, jeg kunnen heller ikke fatte at det hele rykkede de 8pixel ind når man benyttede centrering i firefox og siden blev for lang..

Jeg fattede overhovedet ikke hvor det hop kom fra, og havde ikke lagt mærke til den scrollbar :).. det kostede lige 8 timer..

Jeg fandt ikke et fix..
Avatar billede Six Nybegynder
01. september 2005 - 09:19 #7
syltetoej - det fremgår da tydeligt af spørgsmålet at det intet har med spyware at gøre.

Det der bliver efterspurgt er: Hvordan tvinger man mozilla til at beholde scrollbaren, ligegyldig indhold på den viste side.

Dette kan løse problemet - men fremkalder et andet:
html {
height:100%;
overflow:scroll;
}

Dette css tvinger scrollbars til at blive, desværre er det også den horizontale scrollbar der bliver tvunget frem. Hvilket jeg ikke går ud fra du skal bruge?

Eventuelt:

Hvordan tvinger man mozilla til at have den vertikale scrollbar på konstant, ligegyldig indhold på den viste side?
Avatar billede Six Nybegynder
01. september 2005 - 09:27 #8
Løsning:

html { min-height: 100.1%;
}

Det her ser faktisk ud til at fungere :D
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2005 - 11:55 #9
<ole>

Nuvel ... lidt 'panikagtig', når nu der findes midler, der er beregnet til den slags  :)

html, body {
  height: 100%;
  margin: 0;
  padding: 0;
}
html {
  overflow: -moz-scrollbars-vertical;
  oveflow-x: hidden;
  oveflow-y: scroll;
}

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2005 - 12:08 #10
Jepper Ole!

Løsningen var via CSS: oveflow-x: hidden; oveflow-y: scroll;
Og direkte rettet mod Mozilla:  overflow: -moz-scrollbars-vertical;

Olé for Ole!

...med mindre, at BMDK har lavet så meget kuk i den, at websiden virkelig ER over 800 px...  ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2005 - 13:16 #11
Faktisk har FF understøttet overflow-x og -y det seneste år, selvom det først kommer med i CSS3 - men ellers er der den anden til de lidt mere bedagede Moz'er  ;o)
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2005 - 13:49 #12
--> Olebole:
Vedr. CSS3:
- Hvor mange browsere og -versioner, understøtter egentligt CSS3?
- Og hvor meget er det egentligt relevant/hvor meget nyt er der egentligt, når nu vi alligevel har CSS2?
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2005 - 14:07 #13
ork ... IE understøtter ikke engang CSS2 ordentligt, så det varer noget tid. Standarden er ikke engang officiel endnu  :)
Avatar billede Six Nybegynder
01. september 2005 - 15:32 #14
olebole - tak for det: Så har vi endelig den rigtige løsning på problemet :D
Avatar billede bmdk Nybegynder
01. september 2005 - 15:40 #15
Jeg takker for svarene! Det spiller bare maks :)
Avatar billede olebole Juniormester
01. september 2005 - 16:34 #16
- og jeg takker for points. 'Den rigtige' løsning er måske lige at stramme den - for der er jo ikke noget principielt i vejen med at sætte en højde på 100,1% - eller en højde på 100% plus en margin-top på 1px.
Det er bare mere logisk med overflow - og logik er man overordentlig glad for, når man ser koden igen om et halvt år og skal debugge en fejl efter en lang arbejdsdag  ;o)