Avatar billede subcover Nybegynder
14. april 2001 - 01:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Monster bevægelse i et RPG game

Er der nogen der har gode eksempler på, hvordan man laver form for \'pathfinding\' for væsner i et spil. Jeg er igang med et RPG game, og her problemer med at få mine dyr og monstre til at bevæge sig ordentligt.
Avatar billede nico26 Nybegynder
14. april 2001 - 01:55 #1
mener du en algoritme der finder den korteste vej mellem to punkter
Avatar billede subcover Nybegynder
14. april 2001 - 02:02 #2
Nej, ikke helt. Mine figurer bevæger sig pænt rundt mellem hinanden, indtil jeg sætter et collisioncheck op. Og det er her problemet begynder. Jeg har lavet et retningcheck, så figurerne ikke længere kan gå igennem hinanden, men istedet begynder de at at gå frem og tilbage mellem to punkter fx mellem (45, 50) og (47, 50). De kommer simpelthen ikke videre.
Avatar billede subcover Nybegynder
14. april 2001 - 02:03 #3
Iøvrigt ville et hvert eksempel være velkomment, idet man storset aldrig har lavet den mest effektive kode alligevel.
Avatar billede nico26 Nybegynder
14. april 2001 - 02:04 #4
så er der vel en fejl i din kode
Avatar billede subcover Nybegynder
14. april 2001 - 02:07 #5
Jah (LOL) det kan man jo godt sige, men jeg vil nu nok sige, at det ikke er en fejl såmeget som en mangel
Avatar billede nico26 Nybegynder
14. april 2001 - 02:09 #6
hvad er et RPG game for øvrigt??
Avatar billede subcover Nybegynder
14. april 2001 - 02:16 #7
Role Playing Game
Avatar billede subcover Nybegynder
14. april 2001 - 02:17 #8
Diablo, Revenant o.lign.
Avatar billede pellelil Nybegynder
14. april 2001 - 09:32 #9
Du skal nok programmere din AI således at figurene kan på virke hinanden. Hvis en anden figur står i vejen så skal det være mulig at \"påvirke\" denne således at den flytter sig. Evt. kan du lade vær figur have en værdi der fortæller den \"rang-orden\" således at figure med lavere rang-orden vil flytte sig for den med størrer rang-orden !?
Avatar billede subcover Nybegynder
15. april 2001 - 15:08 #10
Den rangorden er allerede på plads, men selv bevægelsen virker tilstadighed ikke :-(
Avatar billede slepee Nybegynder
18. april 2001 - 08:23 #11
Check lige Q2/Q3 Src\'en der er både source til AI og PATH. ;)
Avatar billede subcover Nybegynder
18. april 2001 - 10:26 #12
-> Slepee: Hvor kan jeg finde den src?
Avatar billede slepee Nybegynder
19. april 2001 - 08:02 #13
Du kan finde GAME source\'en hos ID Software:
ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake2/source (Q2_320_src.exe eller sådan noget) Men husk at det er skrevet i C++ :)
Ellers kan du søge ved www.fileplanet.com efter Quake 2 source (eller 3) Du kan osse finde den fulde Quake 1 source dér.
Håber der er noget du kan bruge der.