Avatar billede harryv Nybegynder
30. august 2005 - 18:42 Der er 5 kommentarer

MySQL modul og/eller tutorial.

Hej!
Efter at have søgt lidt på det, har jeg fudnet et par tutorials der forklarer hvordan man gør. Men de er ikke særlig godt skrevet. Så jeg leder efter to ting:

a) Findes der ikke et Flash modul/extension der gør at MySQL bliver lettere at bruge, så man ikke selv behøver kalde de forskellige PHP-filer, men kan nøjes med at bruge nogle funktioner i Flash.

b) En god tutorial der forklarer hvordan jeg henter data i en MySQL database - queries, inserts etc.
Avatar billede mat Nybegynder
30. august 2005 - 19:20 #1
a) Nej, flash er client side.

b) Lidt om SQL generelt: http://www.w3schools.com/sql/sql_intro.asp og lidt om MySQL specifikt: http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/tutorial.html - men spørg evt i "databaser" > "MySQL", det kan være de kender nogle bedre?

At arbejde med databaser og flash er i virkeligheden mest at arbejde med et serverside sprog og et databasesprog. At spytte noget ud og få det ind i flash er ret nemt (det komplicerede kan så opstå i, hvordan denne data skal præsenteres i flash).

mvh mat
Avatar billede harryv Nybegynder
30. august 2005 - 19:22 #2
a) Jaja, men. Derfor kunne det godt være nogen havde lavet nogle extensions så man kunne håndtere PHP filerne fra MySQL med simplere kald. Hvis du er med? Tror jeg ikke.:).

b) Har arbejdet meget med MySQL (og PHP). Men. Flash m. MySQL. Ikke MySQL tutorial.
Avatar billede mat Nybegynder
30. august 2005 - 19:50 #3
Hvis du kan finde ud af php (og MySQL) så mangler du vel bare at finde ud af hvordan php og flash snakker sammen? Sådan:
http://actionscripts.org/tutorials/intermediate/Introduction_to_Flash_and_PHP/index.shtml
Avatar billede harryv Nybegynder
31. august 2005 - 15:42 #4
"a) Nej, flash er client side."

Nu jeg tænker over det; Ja og hvad så? Du kan jo godt forbinde til en MySQL server der ligger på en anden server i PHP. Så hvorfor skulle Flash ikke kunne oprette forbindelse direkte til en MySQL server, via sockets?. Sådant burde findes.
Avatar billede mat Nybegynder
31. august 2005 - 18:09 #5
Flash kan godt oprette forbindelse til en socketserver, objektet du bruger i flash hedder XMLSocket. Fra hjælpen:

"To use the XMLSocket object, the server computer must run a daemon that understands the protocol used by the XMLSocket object."

Du kan selv læse yderligere i hjælpen.

Google "Moock Unity" eller "Oregano Socket Server" for nogle eksempler på serverapplikationer lavet specifikt med henblik på flash.