Avatar billede johandamgaard Nybegynder
13. april 2001 - 22:28 Der er 12 kommentarer

Skærmopløsning

Hvordan kan man gøre så en hjemmeside der er lavet i 1280x1024 kan vises i 800x600 uden at det ligner noget der er løgn. hvis man har lavet det med rammer.
Avatar billede nicebacon Nybegynder
13. april 2001 - 22:42 #1
Der er ikke så meget at gøre. 800x600 er den pt mest brugte skærmopløsning til websites, så du bliver nødt til at designe din side efter \"laveste fællesnævner\"
Avatar billede hvid Nybegynder
13. april 2001 - 22:58 #2
Det er en større opgave, som man bør tage højde fra fra start, men du kan forsøge at erstatte dine table-defineringer med \"%´er\" så den automatisk tilpasser sig skærmopløsningen.

Der vil do nok opstå nogle komplikationer undervejs så du skal til at flytte lidt rundt, men det er løsningen hvis du ikke vil ligge et lille script ind der der fører din bruger til forskellige sider alt efter skærmopløsning (skal lave 2 forskellige sider).

Der er dog masser af færdige scripts der er lige til at downloade på diverse javeressourcer hvis du vælger det sidste, eller folk her på siden, der har et liggende eller snakker flydende Java...

/kasper
Avatar billede hyperactive Nybegynder
13. april 2001 - 22:59 #3
I et browservindue på en skærm, der kører 800x600, har du 760x420 pixels til rådighed
Avatar billede hvid Nybegynder
13. april 2001 - 23:26 #4
fik du svar ?

ellers kan du uddybe spørgsmålet =)
Avatar billede johandamgaard Nybegynder
13. april 2001 - 23:28 #5
Hvordan gør man det med % eller det med lille script
Avatar billede johandamgaard Nybegynder
13. april 2001 - 23:31 #6
  Hvordan gør man det med % eller det med lille script
Avatar billede proboss Nybegynder
14. april 2001 - 00:01 #7
Du skal gøre din side skalerbar dette gøre ved at du skifter alle dine pixel ud med %
WIDTH=\"73\" ud med WIDTH=\"100%\" og kun i dine
WIDTH så gøres siden skalerbar også kan den se i andre skærmopløsninger
Avatar billede hvid Nybegynder
14. april 2001 - 01:27 #8
det lille script kan du finde rundt omkring på diverse javascriptressourcer (søg på altavista hvis du ikke kender nogen). Det lægges ind i <HEAD> tagget på din \"main\" side (forside eller hvad du nu kalder den), og eventuelt undersider - det er op til dig og din vudering af hvad behovet er...

Det er ren copy and paste, du skal blot skifte diverse URL specifikationer ud med dine egne...

Mht. til table-ombygningen, proboss har fortalt dig hvordan =)

/kasper
Avatar billede Trine Nybegynder
14. april 2001 - 11:57 #9
Hvis du har lavet lodrette rammer, f.eks. en menu og en main, så er der en mulighed for at rette det til. Du klikker en gang i din main-ramme, går op i menuen \'Frames\', og vælger \'Split frame\' og så dele du den i to, og du trykker på knappen New page\' i de knapper der dukker op i din nye ramme. Okay...du gemmer den nye ramme-side som \'kant.html\' eller et eller andet du synes. Nu skal du sørge for at den frame du har som menu og den du har som main er 780 px til sammen i bredden. Du højreklikker i hver frameside, vælger \'frame properties\' sætter bredden til den ønskede. Det den ekstra frame gør, er at den fylder resten af siden ud med ingenting, når det er en højere opløsning end 800*600, siden bliver set i.

Trine / Misskat
Avatar billede ezzuk Nybegynder
16. april 2001 - 21:30 #10
jeg troede at majoriteten af alle surfere brugte 1024*768
Avatar billede nordclc Nybegynder
26. april 2001 - 11:14 #11
Check denne side, for at se hvor mange pixels der er til rådighed ved 640x480 og 800x600, når man trækker adresselinie og startlinie m.m. fra.

Desværre står der ikke noget om 1024x768.

http://www.builder.dk/artikler/article.asp?AID=3

Mvh
Claus
Avatar billede jensb Nybegynder
28. april 2001 - 21:40 #12
nordclc.... Nej der står ikke noget om 1024x768, men du kan da bare trække 40 fra i bredden, og 205 i højden!!!

Bortset fra det så tak for linket, det sad jeg lige og manglede.