Avatar billede flextor Nybegynder
26. august 2005 - 11:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ændring af en labels tekst i en form fra en anden form

Hej Eksperter

Jeg vil gerne ændre noget indhold i en form fra en anden form, f.eks. teksten på en label.

Mit projekt starter med form1 hvor jeg laver følgende:
Form2 form2 = new Form2();
form2.ShowDialog();

Fra Form2 laver jeg en referance til Form1:
Form1 form1 = new Form1();
form1.label1.Text = "test";

Jeg har defineret at min "label1" skal være public.
Der kommer ingen fejl når jeg kører projektet, men der
sker dog heller intet når jeg prøver at påvirke min label1 i form1.

Er der nogen som har nogle gode ide'er til hvorfor det ikke virker?
Avatar billede spif2001 Nybegynder
26. august 2005 - 11:08 #1
Det er ikke den samme Form1 du kalder på.

smid din Form1 med ind i form2:

Form2 form2 = new Form2(this);
form2.ShowDialog();

Form2:

private Form1 owner;
public Form2(Form1 form1)
{
  owner = form1;
}

når du så sætter labelen i Form1 så bruger du owner instansen:
oqner.label1.Text = "test";
Avatar billede spif2001 Nybegynder
26. august 2005 - 11:08 #2
owner.label1.Text = "test"; //stavefejl ^^
Avatar billede flextor Nybegynder
26. august 2005 - 11:20 #3
Tak for hjælpen Spif.

Nu virker det som det skal.. Hvis du smider et svar smider jeg nogle point til dig.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
26. august 2005 - 11:21 #4
svar :)
Avatar billede flvind Nybegynder
01. februar 2006 - 17:58 #5
Hej jeg har siddet og arbejdet lidt med det samme problem. men syntes ikke at kan få det til at virke.
jeg ved ikke helt hvor de forskellige ting skal sættes ind.
jeg har to forme hvor den ene skal vise designet og den anden skal opsætte designet. Jeg oprettet en række labels på designformen hvor jeg tilfører billeder således de ligner knapper, derefter laver jeg labelsene usynlige.
nu ønsker jeg så at når jeg skrive en tekst i en tekstboks på min settings form så skal knappen der svarer til tekstboksen vises og teksten fra tekstboksen skrives på den.
jeg kan få det til at virke ved at placere tekstboks og label på samme form, men ikke på to forskellige
er der nogen der kan hjælpe?
jeg kan sende min kode hvis de hjælper