Avatar billede crapman Nybegynder
25. august 2005 - 14:17 Der er 12 kommentarer

Ingen style på table

Hejsa,
Jeg har et ret stort site, med et stort stylesheet, hvor der self. også er angivet både fonts, sizes osv. på TR og BODY... det kan jeg ikke ændre på...

Nu har jeg så en table på en af siderne, hvor indholdet ikke på nogen måde må være css formateret..

Hvordan gør man det?
Avatar billede roenving Novice
25. august 2005 - 14:24 #1
Der findes ingen 'ophæv alt'-ting i css, men du kan da lave en klasse til lige den tabel og sætte nogle andre regler på, så den har det udseende, du vil give den:

.minTabel{font-family:serif;font-size:medium;border-collapse:separate;}
.minTabel tr,.minTabel td{background:transparent;border:0;}
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2005 - 14:27 #2
Og det hjælper ikke dig, men det er altså ikke særlig smart at sætte styles ukritisk på alle <td>-er. Man skal bruge classes fra starten: <td class="hererjeg">
Avatar billede roenving Novice
25. august 2005 - 14:29 #3
>>erik

?-)

-- lyder det ikke netop som om crapman har style-reglerne i et stylesheet ...
Avatar billede crapman Nybegynder
25. august 2005 - 14:35 #4
Jo jeg har skam classes på det meste.. problemet er blot at jeg har en size på alle tr'er... og nu sidder jeg så med et nyhedssystem, som bruger en wusiwyg editor, som blot bruger almindelige html tags til at formatere teksten.. når man så putter indholdet ind i en table på siden, vil alle tekststørrelser som wysiwyg editoren blive overskrevet af style-sheet'et... crap!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2005 - 14:36 #5
Jo men

  td {whatever}

Ikke så klart at det er hvad jeg mener med: sætte styles ukritisk på alle <td>-er

;)
Avatar billede crapman Nybegynder
25. august 2005 - 14:38 #6
Ja den er jeg med på - men har aldrig haft brug for at gøre dette før - og da siden er (MEGET) stor, kan jeg ikke ændre det nu....
Avatar billede roenving Novice
25. august 2005 - 14:39 #7
Hvis du sætter noget, som jeg viser det ovenfor vil det have forrang for en style sat med tr{} ...
Avatar billede crapman Nybegynder
25. august 2005 - 14:40 #8
Ja, men jeg kan stadig ikke sætte denne td til ikke at have nogen standard font-size da det vil blive nedarvet fra tr'en så?
Avatar billede roenving Novice
25. august 2005 - 14:43 #9
Ja, du er nødt til at angive nogle andre, som kan overskrive, for ellers vil reglerne fra tr{} jo stadig gælde !-)

-- netop derfor angav jeg font-size:medium; som jo svarer til default-indstillingen !o]
Avatar billede crapman Nybegynder
25. august 2005 - 14:44 #10
Yups.. problemet er bare, at denne medium style stadig overskriver de html-tags som wysiwyg editoren skriver...

Eneste løsning jeg kan se lige pt, er at lave en iframe eller noget i den stil, som loader indholdet fra en side, som benytter et andet stylesheet uden text-størrelse?
Avatar billede roenving Novice
25. august 2005 - 14:48 #11
Overskriver html-tags ?-)

-- hvis wysiwyg-editoren f.eks. bruger font-tags, vil de da betyde, at det, som er inde i det, følger de regler frem for noget sat på containeren ...
Avatar billede olebole Juniormester
25. august 2005 - 19:16 #12
<ole>

Du kan vel bare bruge en editor, der bruger styles i stedet for font-tags  :)

/mvh
</bole>