Avatar billede snoresko Nybegynder
25. august 2005 - 13:42 Der er 6 kommentarer

Virtual Host

Jeg ved godt at det er en gammel traver, men nu har jeg i et par dage bakset med det her problem og det eer meget frustrerende.
Jeg har 2 domæner ritten.dk, og rungisekspressen.dk, begge peger på den samme ip adresse. Nu vil jeg jo gerne have at begge domæner skal ligge på den samme server, og derfor er virtual host lige sagen for mig. Men jeg kan ikke få det til at fungere, og inden i henviser til andre lignende spørgsmål herinde så kan jeg fortælle at jeg har undersøgt alle tilsvarende spørgsmål og alligevel kan jeg ikke får det til at fungere. Så hvis der er en venlig sjæl der vil guide mig igennem, så vil jeg blive rigtigt glad! Da det her er ved at blive temmeligt stressende.
Avatar billede showsource Seniormester
25. august 2005 - 15:53 #1
?
Man kan jo godt komme på begge navne, omend man får en forbidden, formodentlig fordi der ingen index fil er?
Avatar billede snoresko Nybegynder
25. august 2005 - 16:34 #2
indexfil og tilladelser er iorden.
Avatar billede showsource Seniormester
25. august 2005 - 19:29 #3
Næhh, ikke helt.
Lige meget hvad jeg prøver at tilgå, kommer der en forbidden.
Hvordan ser vhosts ud i conf?
Avatar billede showsource Seniormester
25. august 2005 - 19:32 #4
F.eks kan jeg komme på
http://ritten.dk/manual/
fordi der er lavet et alias i conf (default), og her er rettigheder og sat, så man kan se dir'et.
Kik efter
Alias /manual/
Avatar billede snoresko Nybegynder
26. august 2005 - 13:21 #5
Det er meget mærkeligt, eftersom manualmappen slet ikke ligger i ritten mappen.
Mine vhosts ser sådan her ud lige nu:

NameVirtualHost *

#
<VirtualHost *>
DocumentRoot /Library/WebServer/Documents/Ritten
ServerName www.ritten.dk
ServerAlias *.ritten.dk
</VirtualHost>

#

<VirtualHost *>
DocumentRoot /Library/WebServer/Documents/Rungisekspressen
ServerName www.rungisekspressen.dk
ServerAlias *.rungiseksspressen.dk
</VirtualHost>
men det er kun den seneste variant af de muligheder jeg har prøvet. Manual mappen ligger forresten i documents mappen, og jeg har tjekket mine tilladelser, de fejler ikke noget.
Avatar billede showsource Seniormester
26. august 2005 - 17:06 #6
Du kan enten lave en directoryblok længere oppe, eller i din vhost

<VirtualHost *>
DocumentRoot /Library/WebServer/Documents/Ritten
ServerName www.ritten.dk
ServerAlias *.ritten.dk

<Directory "/Library/WebServer/Documents/Ritten">
    Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
    AllowOverride None
    Order allow,deny
    Allow from all
</Directory>

</VirtualHost>

At du kan se manualen, er fordi der er lavet et Alias til dir'et (som apache altid gør pr. default)

Noget a'la' dette, blot med korrekt stiangivelse for din maskine

    Alias /manual/ "C:/Apache/htdocs/manual/"

    <Directory "C:/Apache/htdocs/manual">
        Options Indexes FollowSymlinks MultiViews
        AllowOverride None
        Order allow,deny
        Allow from all
    </Directory>

Hvis du ændrer Alias /manual/ til Alias /apachemanual/ kan man gå på dit domain/apachemanual/

Alias kan også sættes i vhost