Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. august 2005 - 11:48 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

kan ikke kompilere mod_jk

jeg kører fedora core 1, har installeret apache 2 med kommandoen yum install httpd (og httpd-devel). tomcat er installeret fra deres hjemmeside, version 5.0.28
nu vil jeg til at droppe 8080 i adresselinjen, og have apache til at styre det  hele. hvis jeg kører en httpd -1 kan jeg se at mod_so.c står under compiled in modules.
og jeg kan selvfølgelig se at serverne kører derved at de hver især kan vise deres sider.
_men_ når jeg prøver at kompilere mod_jk (har også prøvet med mod_jk2) with apxs får jeg at vide at ingen webserver findes. min apxs ligger i /usr/sbin/
hvor går det galt for mig?
jeg synes ligesom jeg leder lidt forgæves efter en rigtig apache_home mappe.  Håber at der er nogen der kan gennemskue hvad det er jeg ikke forstår.
/thomas
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2005 - 12:43 #1
hvis det *kun* er for at bruge port 80 så er det nemmere at ændre Tomcat
til at køre på port 80

(nyeste Tomcat er iøvrigt 5.5)

jeg har aldrig buildet mod_jk/mod_jk2 selv - men jeg gætter på at du skal
have en switch på der fortæller hvor Apache ligger
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. august 2005 - 12:52 #2
jeg vil have både tomcat og apache på den samme maskine, og den skal selv kunne finde ud af hvad der er hvad. det er en maskine der har kørt tomcat et stykke tid (derfor den gamle version), og nu skal lave noget php også.
det er sådan noget jeg prøver at lave http://jakarta.apache.org/tomcat/tomcat-3.2-doc/tomcat-apache-howto.html
er der bedre måder at lave det på? det er vel ikke i sig selv nok at ændre tomcat til port 80 også (så begge lytter på port 80). jeg vil gerne lave en rigtig løsning.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. august 2005 - 12:57 #3
bruger du mod_proxy
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2005 - 12:59 #4
hvis du også skal bruge PHP så er Apache foran den rigtige måde

du kan kun have en server som lytter på 80

har du læst http://www.eksperten.dk/artikler/675 ?

[den kommer dog ikke ind på build af mod_jk]
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. august 2005 - 13:33 #5
jeg har tjekket den nu
men her står jeg af:
Ovenstående antager at:
- mod_jk.so er i modules
mit problem er jo netop at det er den ikke
jeg har også prøvet at kompilere apache fra source, men får samme fejl når jeg kompielrer mod_jk: ingen apxs, ingen webserver
men er det ikke rigtig forstået, at med apache foran skal jeg have gang i enden mod_proxy eller en anden connector
når vi først får det lært kunne vi godt tænke os at have flere tomcat servere, og så skal vi bruge nogle sticky sessions (findes kun i mod_jk, ikke i mod_proxy efter hvad jeg har forstået). men i første omgang er det bare vigtigt at få en connection
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. august 2005 - 13:40 #6
hvis ikke jeg kan finde ud af at få kompileret mod_jk, må jeg vel nøjes med mod_proxy, det er jo lige til at gå til. bare lidt ærgerligt.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2005 - 13:44 #7
du skal bruge mod_jk - mod_proxy er ikke beregnet til det her

du kan ikke finde en binary ?

men ellers må det vel være til at få fixet den build
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2005 - 13:45 #8
den præcise fejl besked er ?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. august 2005 - 16:21 #9
ingen binary så vidt jeg kan se.
altså den tjekker alt muligt når jeg skriver ./configure --with-apxs=/usr/local/apache2/bin/apxs
og henimod slutningen tjekker den for apxs - resultat no apxs og derefter tjekker dne om der er noget apache - resultat No webserver
og så dropper den ud til kommandolinjen igen
og dette uanset om jeg bruger dn httpd der følger med fedora core 1 (yum install httpd) eller compiler den fra source (og smider den ind i /usr/local/apache2)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. august 2005 - 16:24 #10
her er det en binary til fc2, den skal jeg måske prøve med
http://tomcat.edu.brock.dk/apache/jakarta/tomcat-connectors/jk/binaries/linux/jk-1.2.6/
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2005 - 17:07 #11
prøv den !
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. august 2005 - 20:03 #12
skal jeg installere den noget i den stil her:
For Linux:

    apxs -o mod_jk.so -I../jk -I/usr/local/jdk/include -I/usr/local/jdk/include/linux -c *.c ../jk/*.c

Your build may fail because the object files from the ../jk directory have been compiled to the current directory, rather than their source directory. Running gcc -shared -o mod_jk.so *.o should finish the build.
taget fra http://jakarta.apache.org/tomcat/tomcat-3.3-doc/mod_jk-howto.html#s2
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2005 - 20:07 #13
smider ikke bare mod_jk.so i modules og så retter i conf ??
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
26. august 2005 - 12:10 #14
hmm - kigger på det, men lige idag er der ikke ro til det, så jeg prøver lidt i weekende n og ser hvad der sker.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
27. august 2005 - 23:28 #15
jæs mand - det lykkedes mig at kompilere og make og make install jakarta-tomcat-connectors-jk-1.2.6-src (1.2.14 ville ikke - jeg prøvede den nyeste først jo).
så er det vist bare derudaf.
så lukker jeg vel bare her ik?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. august 2005 - 18:24 #16
ok, lukker. hvis jeg ikke får det til at virke, laver jeg et nyt spm om konfigurationen.
arne_v>> den connector du linker til i artiklen, ved du om det er hele koden, eller er det kun apache-delen af connectoren. nogle steder står der at tomcat-delen ligger i et bibliotek under tomcat_home ...
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
28. august 2005 - 18:26 #17
"smider ikke bare mod_jk.so i modules og så retter i conf"
2 spm til ½-delen af pts:
hvad skal der stå i conf
hvordan ser man om mod_jk.so er tilgængelig for apache
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2005 - 18:32 #18
Tomcat kommer med alt du behøver - det er kun Apache som skal have noget tilføjet
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2005 - 18:32 #19
jeg giver eksempler på hvad der skal stå i conf i artiklen
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2005 - 18:33 #20
der må gælde de helt normale regler så hvus du giver alle rx men ikke w så
skulle det virke
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
01. september 2005 - 03:11 #21
hej, jeg har lavet et nyt spm vedr opsætning ifølge artiklen
http://www.eksperten.dk/spm/644604