Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 10:35 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

server.mappath

Cliche har netop ændret på deres servere, så nu skal jeg indsætte server.mappath.. Men jeg kan ikke få det til at virke..
Er der nogen der kan hjælpe?

Dette skal udskiftes med server.mappath: "d:\www\rooms-of-spirit.dk\db\DB.mdb"

Hvem kan hjælpe med hvordan det så skal stå?
Avatar billede medions Nybegynder
24. august 2005 - 10:40 #1
Server.MapPath("../db/DB.mdb")

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
24. august 2005 - 10:41 #2
Så fremt din fil ligger i d:\www\rooms-of-spirit.dk\public_html ligger din fil i :
d:\www\rooms-of-spirit.dk
skal der blot stå:
Server.MapPath("db/DB.mdb")

//>Rune
Avatar billede keysersoze Guru
24. august 2005 - 10:44 #3
mig bekendt kan man da stadig angive den fulde sti som du har skrevet i dit spm - eneste ændring er formentligt at det ikke hedder "rooms-of-spirit.dk" mere men derimod noget a la "rooms-of-spirit.dkfa79wq5rqklh".

Hvad den præcise sti så er kan du du få udskrevet hvis du udskriver server.mappath("/") i roden.
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 10:49 #4
Keysersoze.. den forstod jeg ikke lige.. hvordan udskriver??
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 10:52 #5
medions.. Jeg har nu ændret det til det du skriver, men min side vil stadig ikke vises...
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 10:53 #6
Jeg har ændret det til dette nu:
dim bd_medl, din_HP
Set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set rs2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
db.open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & "Server.MapPath("db/DB.mdb")"
'Server.Mappath("..\db\DB.mdb")
Avatar billede keysersoze Guru
24. august 2005 - 10:53 #7
læg en fil med følgende indhold;

<%
response.write server.mappath("/")
%>

i din public_html mappe. så kan du gennemskue hvordan din mappehenvisning så skal være
Avatar billede busschou Praktikant
24. august 2005 - 10:53 #8
response.write server.mappath("/")
så bør du få hele din nye sti som du kan bruge absolut uden brug af mappath
Jeg bruger selv den absolutte sti hos clishe uden problemer
Avatar billede medions Nybegynder
24. august 2005 - 10:55 #9
dim bd_medl, din_HP
Set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set rs2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
db.open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("db/DB.mdb")

Det er jo sådan den skal se ud...

//>Rune
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 10:56 #10
Keyser.. skal det bare være alm notesblok dokument med det script der?
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 10:57 #11
Hej Bosschou.. Men cliche har sgu lige krævet at det skal være sådan, og efter de har ændret det, så vi siden ikke vises mere :-(
Avatar billede keysersoze Guru
24. august 2005 - 11:00 #12
hvorhenne skriver de at de kræver det? jeg benytter det nu stadig uden problemer - dog var der lidt nedetid efter at de har flyttet servere eller noget så mappenavnet domænet ligger i hedder noget andet nu.

og ja - åbn notepad, indsæt koden og gem det som en asp-fil.
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 11:01 #13
ja i må undskylde.. men jeg er ikke helt med her.. det er jeg for "grøn" til.

Hvor skal jeg skrive/indsætte: response.write server.mappath("/")

Og hvor kan jeg så se den fulde sti?
Avatar billede medions Nybegynder
24. august 2005 - 11:04 #14
paparazzi> Har du prøvet og lave det jeg lige har skrevt?

//>Rune
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 11:05 #15
Keyser.. det skriver de under drift. Har snekket med dem idag, og de siger jeg skal ændre, ellers kan jeg ikke se min side.. og det kan jeg som sagt ikke.

Skal jeg kalde filen noget specielt, og hvor kan jeg se den fulde sti?
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 11:05 #16
Hej Medions.. Ja.. og siden kan stadig ikke vises...
Avatar billede busschou Praktikant
24. august 2005 - 11:08 #17
der står
23-08-2005 - Ændring af database-sti
Kunder der har benyttet sig at den absolutte sti i ASP til deres filer i fx. forbindelse med åbning af database og inkludering af filer, skal benytte sig af server.mappath, så de ikke er afhængige af ændringer på serverens struktur. Hvis du har problemer med dine sidevisninger, skal du foretage denne ændring, ellers kan du se bort fra dette.
Ideen med server.mappath er jo at man slipper for at tænke på om man ligger på d drevet eller e drevet osv, men som jeg læser ovenstående så er det netop blot den anbefaling de giver :o
Avatar billede busschou Praktikant
24. august 2005 - 11:09 #18
men når det er sagt så giver cliche jo ikke en hjælp overhovedet
Her kan du se nogle eksempler på brugen af server.mappath
http://www.w3schools.com/asp/met_mappath.asp
Avatar billede keysersoze Guru
24. august 2005 - 11:09 #19
nej - de skriver at man KAN benytte server.mappath for at undgå fejl ved eventuelle fremtidige serverændringer (hvilket jeg dog ville mene burde ske ekstremt sjældent).

Så hvis du vil benytte server.mappath vil jeg mene at du skal skrive;

db.open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("../db/DB.mdb")

såfremt din asp-fil ligger direkte i roden på public_html. ligger den i en anden mappe skal stien selvfølgelig være lidt anderledes.

Jeg foretrækker personligt den direkte sti og vil du benytte den så lav den asp-fil som før beskrevet
Avatar billede softspot Forsker
24. august 2005 - 11:16 #20
Kan du evt. bruge denne kode (den laver en absolut sti ud fra en virtuel sti uden  brug af parentpaths):

<%@ language="vbscript" %>
<%
function MapPathX(path)
  if left(path,1) = "/" then
    root = Server.MapPath("/")
    path = right(path,len(path)-1)
  else
    root = Server.MapPath(".")
  end if

  vfolders = split(path, "/")

  for each folder in vfolders
    if folder = ".." then
      root = left(root, instrrev(root, "\") - 1)
    else
      root = root & "\" & folder
    end if
  next
  MapPathX = root
end function
%>
<html>
  <head>
    <title>customServerMapPath</title>
    <style type="text/css">
        .label { width:300px; }
    </style>
  </head>
  <body>

    <span class="label">MapPathX("/test/dude/go/for/it") ==> </span><%=MapPathX("/test/dude/go/for/it")%><br>
    <span class="label">MapPathX("../test/dude/go/for/it") ==> </span><%=MapPathX("../test/dude/go/for/it")%><br>
    <span class="label">MapPathX("../../test/dude/go/for/it") ==> </span><%=MapPathX("../../test/dude/go/for/it")%><br>
    <span class="label">MapPathX("/go/../for/../it") ==> </span><%=MapPathX("/go/../for/../it")%><br>
    <span class="label">MapPathX("/go/../for/../it/man.txt") ==> </span><%=MapPathX("/go/../for/../it/man.txt")%><br>
    <span class="label">MapPathX("/test/dude/go/for/it/man.txt") ==> </span><%=MapPathX("/test/dude/go/for/it/man.txt")%><br>
    <span class="label">MapPathX("/../dude/go/for/it/man.txt") ==> </span><%=MapPathX("/../dude/go/for/it/man.txt")%><br>

  </body>
</html>
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 11:16 #21
Tja, men det underlige er at siden ikke kan vises efter at de har lagt det ud på nettet. Har lige snakket med dem igen, og de vil ikke rigtigt hjælpe.
De siger at der fortsat bliver dirigeret hen til D: og en public mappe.. og at det må man ikke. men ifælge disse ændringer i har foreslået skulle den ikke længere gøre det... Det er for underligt!
Avatar billede keysersoze Guru
24. august 2005 - 11:22 #22
du kan altså også hjælpe dig selv lidt hvis du får nogle ordentlige fejlmeddelelser - de kan mange gange hjælpe

funktioner -> internetindstillinger -> avanceret -> fjern kryds i "vis meddelelse om uskadelige http-fejl"
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 11:23 #23
Keyser... du blev redningen... (../) gjorde udslaget... mange tak :-)
Avatar billede busschou Praktikant
24. august 2005 - 11:24 #24
det var jo det samme som medions skrev i sit allerførste indlæg ;o)
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 11:26 #25
Det er det sgu også.. men det prøvede jeg uden held... ??!! Weird
Avatar billede medions Nybegynder
24. august 2005 - 11:55 #26
Jeg ligger et svar igen så...

//>Rune
Avatar billede keysersoze Guru
24. august 2005 - 12:05 #27
lægger også lige et svar så
Avatar billede paparazzi Nybegynder
24. august 2005 - 14:19 #28
Der kommer lige et spørgsmål mere..
Nu er jeg med på hvordan det andet kører.. Men inde under siderne har jeg bla en opslagstavle hvor man kan tilføje billeder.. Der er der fejl pga. ovenstående.. Hvad ville en server.mappath hedder her?

Ligesom jeg har en admin del der også er nede pga dette nu. Der kan jeg ikke finde noget med en sti.. det ser sådan ud:
<!--#include file="../Top_Design.asp"-->

<%
If Not CInt(Session("ruRettighed")) >= 10 Then
    %><SCRIPT LANGUAGE=javascript>window.parent.location.reload();</SCRIPT>    <%
End If
%>

<b>Administrationsoversigt</b><br>
<ul>
    <a href='Kat.asp'>    <li type=square>Kategorier & Underkategorier til DEBAT    </a>
    <a href='/Artikler/Kat.asp'><li type=square>Kategorier & Underkategorier til ARTIKLER    </a>
<%
    Response.Write("<a href='/Detspirituelle.asp'>    <li type=square>Det Spirituelle    </a>")
    Response.Write("<a href='/Tekster.asp?site=2'>            <li type=square>Tekster    </a>")

    Response.Write("<a href='../Hovedmenu.asp'>        <li type=square>Hovedmenu    </a>")
    Response.Write("<a href='../adminsites.asp'>    <li type=square>Administration af sites    </a>")
    Response.Write("<a href='../upload/Upload.asp'>    <li type=square>Upload    </a>")
    Response.Write("<a href='../Filesystem.asp'>    <li type=square>Filesystem    </a>")

    Response.Write("<a href='/HpSystem/HpSystemAdmin.asp'>    <li type=square>Hjemmeside systemet </a>")

    Response.Write("<a href='/Brugeroversigt.asp'>    <li type=square>Brugeroversigt </a>")

    If Not Session("ruBrugernavn") = "" Then
        If CInt(Session("ruRettighed")) >= 10 Then
            Response.Write("<a href='../SQL.asp'>    <li type=square>SQL    </a>")
        End If
%>
</ul>

<!--#include file="../Bund_Design.asp"-->

Nogen hjælp at hente? Stiller gerne point på højkant igen