Avatar billede vipman Nybegynder
23. august 2005 - 14:42 Der er 5 kommentarer

udgangseffekt(RMS) hvad betyder RMS

Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
23. august 2005 - 15:00 #1
hej vipman
Du har oprettet spørgsmålet i den forkerte kategori.... Du er under E-løsninger --> Idéer
Avatar billede venturer Nybegynder
23. august 2005 - 15:04 #2
...men det skal da ikke forhindre os i at give et svar :)

RMS watt er, kort fortalt, den effekt din forstærker vedvarende kan levere.

Man producenter skriver hvad en fortstærker kan peake med, men dette er jo kun en effekt der kan være i ultrakorte periode, hvorimod RMS effekten er den effekt der kontinuerligt kan leveres af dit apparat :)
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
23. august 2005 - 20:56 #3
Ja det er delvis korrekt; men der er flere varianter.
Root Mean Square or the square root of the arithmetic mean (average) of the square's set of values.
prøv at kigge her:
http://www.google.dk/search?hl=da&lr=&oi=defmore&q=define:RMS
Avatar billede venturer Nybegynder
01. september 2005 - 19:36 #4
Hvad så vipman.. Blev du klogere? :)
Avatar billede dennispoulsen Nybegynder
29. april 2006 - 19:06 #5
RMS Betyder Root Mean Square
På dansk er oversættelsen : Effektive værdi.

Eller på forståeligt dansk (forhåbentligt): RMS angiver hvilken metode man anvender når man måler f.eks effekt eller en spænding.
RMS kan i paksis forstås således hvis man har en jævnspænding med samme værdi og påtrykke den en REN ohms belastning, så skal effekt-afsættelsen være dem samme som hvis man påtrykker den fra den oprindelige kilde.

Meget ofte når man f.eks vælger at måle en spænding med et billigt voltmeter laver man en peek-dedektering (max værdi) og så antager man at signalet er sinus formet herefter dividerer men med kvadratrod 2 og så har man i princippet RMS værdien, men hvis signalet f.eks er firkantet vil det forholde sig anderledes her skal man dividerer med 2, og så er den effektive værdi en faktor ca. 0.7 forkert.

RMS kan i praksis måles ved at man måler en antal gange over en periode herefter tager man alle værdierne og sætter dem i anden og lægger dem sammen, herefter dividere man med antal målinger og tager kvadratroden.

Hvis vi taler HI-FI Så betyder RMS kort den reelle værdi, og ikke alt muligt andet som skumle fabrikanter opgiver, som i praksis er helt hen i vejret.
F.eks ser man nogen gange aktive højtalere som sælges til pc-er er forsynet med 12 V og 4 ohms enheder, de sælges som 150 W udgangseffekt, det er ikke muligt i praksis, med mindre der findes negative modstande.Hvis de imod forventnings skulle findes vil jeg gerne købe et par stykker :-)