Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
23. august 2005 - 12:13 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Query is empty?

Jeg er igang med at skrive et nyhedssystem i php, men er løbet ind i et problem med en af mine funktioner.

Når jeg henter siden i FireFox siger den at "Query is empty" - jeg forstår ikke helt hvorfor, men det må have noget med min MySQL forespørgsel at gøre. Er der nogen der kan hjælpe mig med at løse problemet?

Udover min SQL-fejl vil jeg også gerne have hjælp til min rediger-funktion, nogen der har en pointer eller 2? :)

Du kan på nedenstående links se min kildekode:
www.dan-lund.dk/proit/news_add.phps
www.dan-lund.dk/proit/news_edit.phps
www.dan-lund.dk/proit/news_del.phps
www.dan-lund.dk/proit/functions.phps
www.dan-lund.dk/proit/index.phps

/Dan
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
23. august 2005 - 12:15 #1
har probs med mit webhotel pt. - skriver lige når det er oppe igen :)
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
23. august 2005 - 12:19 #2
Så er hotellet oppe igen, problemer med netforbindelsen.
Hjælp modtages stadig gerne :)
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
23. august 2005 - 12:22 #3
og glem lige news_del.phps forresten - den virker ikke, min fejl =/
Avatar billede cpfrande Nybegynder
23. august 2005 - 13:24 #4
Der er vidst stadig problemer med dit webhotel - jeg kan ikke komme derind.
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
23. august 2005 - 13:28 #5
jeg kan godt da :) - prøv igen.
Avatar billede jaw Nybegynder
23. august 2005 - 14:28 #6
Du må da lige fortælle hvor den skriver den fejl - hvilken fil. Til 30 point kan du da ikke forvente, at vi kigger 7 filer igennem for dig og selv gætter os til hvor fejlen ligger?
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
23. august 2005 - 14:42 #7
jaw, du har ret. min fejl =/

fejlen ligger i news_add.php.
jeg har også afsat flere point nu :)
Avatar billede jaw Nybegynder
23. august 2005 - 14:45 #8
Det var nu mere filnavnet og stedet hvor fejlen lå, end pointantallet :)

Men prøv lige:

news_add($_POST);
istedet for:
news_add();

for den registrerer vist ikke dine $_POST og derfor er fejlen at din mysql_query returnerer tom da $sql sådan set ikke eksiterer.
Avatar billede jaw Nybegynder
23. august 2005 - 14:47 #9
og så skal din news_add i functions.php lige være:

function news_add($_POST) {

Eller i news_add.php:
news_add($_POST['emne'], $_POST['tekst'], $_POST['skribent']);
og i functions.php:
function news_add($_POST['emne'], $_POST['tekst'], $_POST['skribent']) {
Avatar billede jaw Nybegynder
23. august 2005 - 14:52 #10
Eller, hvis det sker før du har udfyldt formen, men virker efter formen er udfyldt, så skal selve query'en smides ind i if-løkken, altså:

function news_add() {
if ($_POST['emne'] && $_POST['tekst'])
{$date = mktime(date("H"),date("i"),date("m"),date("d"), date("y"));
$sql = "INSERT into news(skribent, emne, tekst, dato)
values('".$_POST['skribent']."','".$_POST['emne']."','".$_POST['tekst']."','".$date."')";
mysql_query($sql)
or die('<br><br><b>Fejl: </b>Kunne ikke oprette nyhed i databasen<br><br><b>Grund:</b > ' . mysql_error().'')
}
;}
Avatar billede jaw Nybegynder
23. august 2005 - 14:53 #11
if-løkken er noget vrøvl - if-sætningen selvfølgelig :)
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
23. august 2005 - 15:29 #12
nu får jeg en anden fejl på www.dan-lund.dk/proit/

i functions.php
Avatar billede jaw Nybegynder
23. august 2005 - 15:31 #13
Og hvad er det så for en fejl? Og hvad har du ændret? Altså hvor skal jeg se?
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
23. august 2005 - 15:32 #14
i linket ovenover :)
har skrevet koden ind som du sagde jeg skulle (jeg er sikkert også kommet til at lave ulykker :S)
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
23. august 2005 - 15:33 #15
men har også rettet i news_add.php som du skrev, men måske på en forkert måde :S
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
23. august 2005 - 18:27 #16
*bump*
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
23. august 2005 - 18:47 #17
Nu funker det! - fik en kammerat til at fikse det.
nu mangler jeg bare at få min rediger-funktion til at virke - nogen der har bud på det?
I som allerede har hjulpet mig skal self. nok få point efter fortjeneste :)
Avatar billede ai_rayzor Nybegynder
24. august 2005 - 09:09 #18
jaw, smid et svar - vi lukker nu :)
Avatar billede jaw Nybegynder
24. august 2005 - 11:41 #19
hehe ok, men du må altså godt beholde lidt selv, især hvis mit svar ikke virkede...