Avatar billede foxhound Nybegynder
23. august 2005 - 09:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sammenligning af 2 tabeller

Hejsa!

Sikkert et newbie spørgsmål - men man prøver jo at lære, ik? :)

Jeg har 2 tabeller - den første tabel (loglog) indeholder en log, hvori jeg har en kolonne som hedder SENDFROM som indeholder en masse email-adresser.

Den anden tabel (users) jeg har, indeholder ikke andet en email-adresser.

Det jeg gerne vil frem til, er at finde forekomster i tabel 1 (loglog) hvor SENDFROM kolonnen indeholder email-adresser som eksisterer i tabel 2 (users)

Jeg forestillede mig noget a la:

SELECT * from loglog WHERE SENDFROM = (og så den anden tabel)

Men er sikkert galt på den...

På forhånd tak!!
Avatar billede fennec Nybegynder
23. august 2005 - 09:42 #1
Denne burde gøre det:
select loglog.* from loglog inner join SENDFROM on SENDFROM.email=loglog.email
Avatar billede bromer Nybegynder
23. august 2005 - 09:43 #2
SELECT ll.* FROM loglog as ll INNER JOIN users as u ON (ll.sendfrom = u.email)
Avatar billede fennec Nybegynder
23. august 2005 - 09:44 #3
glem min. Jeg har total misforstået din opbygning :o)
Avatar billede foxhound Nybegynder
23. august 2005 - 09:46 #4
Ok fennec :) - Jeg prøver lige din, bromer :)
Avatar billede bromer Nybegynder
23. august 2005 - 09:47 #5
fennec: Det havde jeg også.. jeg var ude i at joinen loglog med log på et tidspunkt.. det var mærkeligt :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. august 2005 - 10:23 #6
JOIN'en bør virke

men hvis det er MySQL 4.1 så er følgende måske mere "let læseligt":

SELECT * FROM loglog WHERE sendfrom IN (SELECT email FROM users)
Avatar billede foxhound Nybegynder
23. august 2005 - 10:46 #7
Tak for hjælpen alle! Jeg forsøgte med JOIN funktionen - men desværre uden held.. (Blot mine manglende evner... )

Men med arne v's SELECT fungede det.

Mange tak!
Avatar billede foxhound Nybegynder
23. august 2005 - 10:47 #8
fuck... Fik jeg nu accepteret mit eget svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. august 2005 - 18:27 #9
ja .....