Avatar billede mickiii Nybegynder
22. august 2005 - 23:21 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Et IE/FF DOM problem

Har lavet denne funktion:

<script language="javascript">
function instant_edit_list(elm, something) {
var elm_array = elm.parentNode.getElementsByTagName('td');//Array of elements tagged td inside parentNode

    for (i = 0; i < elm_array.length; i++) {
      var current_value = elm_array.item(i).innerHTML;
      elm_array.item(i).innerHTML = '';
      var input = document.createElement('input');
            input.setAttribute('type','text');
          input.setAttribute('value',current_value);
          input.setAttribute('class','input');/*Mozilla gets this*/
          input.setAttribute('className','input');/*IE gets this*/
      elm_array.item(i).appendChild(input);
      input.focus();
    }
</script>

Til en tabel der ligner noget i retning af:

        <table class="infoset" id="address">
            <h2>Adresse:</h2>
                <tr><th>Navn:</th><td><? echo $settings['company_info']['company_name'][0];?></td></tr>
                <tr><th>Vej og nr:</th><td><? echo $settings['company_info']['company_address'][0];?></td></tr>
                <tr></tr><th>Postnummer:</th><td><? echo $settings['company_info']['company_zip'][0];?></td>
                <tr></tr><th>By:</th><td><? echo $settings['company_info']['company_city'][0];?></td></tr>
            <a href="#" onClick="instant_edit_list(this, 'address');">&laquo;&nbsp;Rediger</a>
        </table>

Kan nogen fortælle mig hvorfor det overhovedet ikke virker i IE, mens det i FF virker, bortset fra at hvis der er flere 'table' elementer, bliver alle 'td' til inputs.

På forhånd tak.
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2005 - 23:34 #1
Nogle eksperter her på sitet er blevet hørt sige ting som at man lægger op til øretæver hvis man placerer tags i en table men undenfor td-elementerne. Jeg vil umiddelbart tro at det kan have noget med det at gøre.

Du kan evt. lægge en div omkring tabellen og så rykke din <h2> og <a>-tags udenfor tabellen men stadig inde i div-tag'et. Mon så ikke din funktion så stadig ville fungere...
Avatar billede roenving Novice
22. august 2005 - 23:37 #2
Sikkert fordi de eneste slags elementer, der kan være children til en table er tbody, thead og tfoot-elementer, som så kun kan indeholde tr-elementer, som kun kan indeholde th og td-elementer ...

-- så dine hx-tags og a-tags er simpelthen ulovligt nestet ...
Avatar billede roenving Novice
22. august 2005 - 23:38 #3
Du kan prøve denne, den virker umiddelbart i alle mine browsere:

<script language="javascript">
function instant_edit_list(elm, something) {
var par = elm;
while(par.tagName.toLowerCase() != "table")
  par = par.parentNode;
var elm_array = par.getElementsByTagName('td');//Array of elements tagged td inside parentNode

    for (i = 0; elm_array.length > i; i++) {
      var current_value = elm_array[i].innerHTML;
      elm_array[i].innerHTML = '';
      var newInp = document.createElement('input');
            newInp.setAttribute('type','text');
          newInp.setAttribute('value',current_value);
          newInp.setAttribute('class','input');/*Mozilla gets this*/
          newInp.setAttribute('className','input');/*IE gets this*/
      elm_array[i].appendChild(newInp);
      newInp.focus();
    }
</script>

Til en tabel der ligner noget i retning af:

        <table class="infoset" id="address">
            <tr><th colspan="2"><h2>Adresse:</h2></th></tr>
                <tr><th>Navn:</th><td>company_name</td></tr>
                <tr><th>Vej og nr:</th><td>company_address</td></tr>
                <tr></tr><th>Postnummer:</th><td>company_zip</td></tr>
                <tr></tr><th>By:</th><td>company_city</td></tr>
            <tr><th colspan="2"><a href="#" onClick="instant_edit_list(this, 'address');">&laquo;&nbsp;Rediger</a></th></tr>
        </table>
Avatar billede softspot Forsker
22. august 2005 - 23:40 #4
Jeg skulle lige til at sige at flg. fungerer i både IE 6.0 og FF:

<html>
<head>
<title></title>
<script language="javascript">
function instant_edit_list(elm, something) {
    var elm_array = elm.parentNode.getElementsByTagName('td');//Array of elements tagged td inside parentNode

    for (i = 0; i < elm_array.length; i++) {
      var current_value = elm_array.item(i).innerHTML;
      elm_array.item(i).innerHTML = '';
      var input = document.createElement('input');
      input.setAttribute('type','text');
      input.setAttribute('value',current_value);
      input.setAttribute('class','input');/*Mozilla gets this*/
      input.setAttribute('className','input');/*IE gets this*/
      elm_array.item(i).appendChild(input);
      input.focus();
    }
</script>

</head>
<body>
    <div>
        <h2>Adresse:</h2>
        <table class="infoset" id="address">
            <tr><th>Navn:</th><td>company</td></tr>
            <tr><th>Vej og nr:</th><td>address</td></tr>
            <tr></tr><th>Postnummer:</th><td>zipcode</td>
            <tr></tr><th>By:</th><td>city</td></tr>
        </table>
        <a href="#" onClick="instant_edit_list(this, 'address');">&laquo;&nbsp;Rediger</a>
    </div>
</body>
</html>

men så havde roenving været der... :)
Avatar billede roenving Novice
23. august 2005 - 02:53 #5
Forøvrigt kan man undgå setattribute-problemet med:

<style type="text/css">
.input{border:1px solid red;text-align:right;width:200px;}
</style>

<script type="text/javascript">
function instant_edit_list(elm, something) {
  var par = elm;
  while(par.tagName.toLowerCase() != "table")
    par = par.parentNode;
  var elm_array = par.getElementsByTagName('td');//Array of elements tagged td inside parentNode

  for (i = 0; elm_array.length > i; i++) {
    var current_value = elm_array[i].innerHTML;
    elm_array[i].innerHTML = '';
    var newInp = document.createElement('input');
    newInp.type = 'text';
    newInp.value = current_value;
    newInp.className = 'input';
    elm_array[i].appendChild(newInp);
    newInp.focus();
  }
</script>

<table class="infoset" id="address">
  <tr><th colspan="2"><h2>Adresse:</h2></th></tr>
  <tr><th>Navn:</th><td>company_name</td></tr>
  <tr><th>Vej og nr:</th><td>company_address</td></tr>
  <tr></tr><th>Postnummer:</th><td>company_zip</td></tr>
  <tr></tr><th>By:</th><td>company_city</td></tr>
  <tr><th colspan="2"><a href="#" onClick="instant_edit_list(this, 'address');">&laquo;&nbsp;Rediger</a></th></tr>
</table>

-- men det kommer selvfølgelig an på sammenhængen, som her er i html-dokumenter !-)
Avatar billede mickiii Nybegynder
23. august 2005 - 09:33 #6
Arhh, smukt - Jamen jeg må lige give mig selv en over næsen for det med ulovligt nestede elementer. Det burde jeg vel efterhånden kunne have sagt mig selv.

Jeg syntes at i begge bidrager til svaret, hvorfor det nok er mest rimeligt at i deler point - Smid begge et svar!
Avatar billede softspot Forsker
23. august 2005 - 10:20 #7
Svar fra mig...
Avatar billede roenving Novice
23. august 2005 - 11:30 #8
Velbekomme '-)
Avatar billede softspot Forsker
23. august 2005 - 18:19 #9
Tak for point :)
Avatar billede roenving Novice
23. august 2005 - 23:01 #10
-- også jeg takker for point ;~}