Avatar billede imnewb Nybegynder
22. august 2005 - 17:36 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

En der gider lavet et design opstilling (SIMPELT)

Hejsa, en der kan lave en opstilling ligesom www.s2a.dk altså hvor der er en menu helt til venstre og helt til højre, og en top??

På forhånd tak. (gerne i CSS)
Avatar billede webrex Nybegynder
22. august 2005 - 17:41 #1
<Eks. taget fra html.dk' site>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="da">

<head>
<title>Eksempel 1: CSS-layout</title>

<style type="text/css">

body {
    margin:0px;
}

#title {
    position:absolute;
    left:0px;
    top:0px;
    width:100%;
    background-color:orange;
    height: 75px;
}

#leftmenu {
    position:absolute;
    left:0px;
    top:75px;
    width:150px;
    background-color:silver;
}

#rightmenu {
    position:absolute;
    right:0px;
    top:75px;
    width:150px;
    background-color:silver;
}

#content {
    background-color:white;
    padding-top: 70px;
    margin-left:160px;
    margin-right:160px;
}

</style>

</head>

<body>

<div id="title">
<h1>Websidens titel</h1>
</div>

<div id="content">
<h1>Dette bør være en sigende overskrift for indholdet</h1>
<p>Iste quidem veteres inter ponetur honeste, qui vel mense brevi vel toto est iunior anno. Utor permisso, caudaeque pilos ut equinae paulatim vello unum, demo etiam unum, dum cadat elusus ratione ruentis acervi, qui redit in fastos et annis miraturque.</p>
<p>Ennius et sapines et fortis et alter Homerus, ut critici dicunt, leviter curare videtur, quo promissa cadant et somnia Pythagorea.Naevius in manibus non est et mentibus haeret paene recens? Adeo sanctum est vetus omne poema. Ambigitur quotiens, sit prior, Pacuvius docti.</p>
<p>Hos ediscit et hos arto stipata theatro spectat Roma potens; habet hos numeratque poetas ad nostrum tempus Livi scriptoris ab aevo, si nimis antique, si dure.</p>
<p>Interdum volgus rectum videt, est ubi peccat. Si veteres ita miratur laudatque poetas, ut nihil anteferat, nihil illis comparet, errat. Si quaedam nimis antique, si peraque dure dicere credit eos, ignave multa fatetur, et sapit et mecum facit et Iova iudicat aequo.Non equidem insector delendave carmina Livi esse reor, memini quae plagosum mihi parvo Orbilium dictare; sed emendata videri pulchraque et exactis minimum distantia miror.</p>
</div>

<div id="leftmenu">
<p>Sidens venstre-menu indeholder....</p>
<ul>
    <li>Punkt 1</li>
    <li>Punkt 2</li>
    <li>Punkt 3</li>
    <li>Punkt 4</li>
    <li>Punkt 5</li>
    <li>Punkt 6</li>
    <li>Punkt 7</li>
</ul>
</div>

<div id="rightmenu">
<p>Fra sidens højre-menu kan man læse mere om....</p>
<ul>
    <li>Ditten</li>
    <li>Datten</li>
</ul>
</div>

<hr />

    <p><a href="eksempel2.asp?css=off">Se eksempel uden CSS</a></p>

<p><a href="default.asp">Tilbage til artiklen: Drop tabeller til layout</a></p>

</body>

</html>
Avatar billede imnewb Nybegynder
22. august 2005 - 17:42 #2
hmnm, tæt på.. siderne skal flugte med hinanden..
også gerne lave en "tabel" i siderne som på s2a. fx. "indhold" i siden.. så kan du smide svar..
Avatar billede roenving Novice
22. august 2005 - 17:43 #3
-- men jeg vil ikke anbefale at basere et layout på absolut placerede elementer (selvom de kan være nyttige til meget, så ikke grundlayoutet !-)

-- og heller ikke at bruge xhtml ...
Avatar billede imnewb Nybegynder
22. august 2005 - 17:44 #4
vil du ikke lave et eksempel roenving.. du er så god til sådan noget!
Avatar billede roenving Novice
22. august 2005 - 17:46 #5
Jeg skal desværre ud af døren om et øjeblik, så det bliver ikke lige nu !-)
Avatar billede imnewb Nybegynder
22. august 2005 - 17:47 #6
øv :( må vente så
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2005 - 18:07 #7
<ole>

Det er helt lige ud ad landevejen ... en tabel med tre kolonner. En top-række med colspan="3" - og det samme i bunden. Deri kan du så hælde alle dine andre elementer  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede imnewb Nybegynder
22. august 2005 - 18:10 #8
Ja, har prøvet.. men er ikke god til det med opstilling.. Kan du give mig et eksempel? :)
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2005 - 18:19 #9
Hvad er det, der volder problemer?
Avatar billede imnewb Nybegynder
22. august 2005 - 19:12 #10
Har ingen html programmer nok derfor..
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2005 - 19:22 #11
Jamen, er det så ikke en færdigkodet side, du bare kan hælde indhold i, du efterlyser?
Avatar billede imnewb Nybegynder
22. august 2005 - 21:01 #12
det da brud på copyright
Avatar billede olebole Juniormester
22. august 2005 - 21:23 #13
?
Avatar billede imnewb Nybegynder
22. august 2005 - 21:38 #14
ja, der er da copyright ved at nakke deres html fra deres side?
Avatar billede imnewb Nybegynder
22. august 2005 - 21:56 #15
Det jo bare:

<table cellpadding="0" cellspacing="0" colspan="3" width="100%">
    <tr>
        <td width="150" height="298">
          sdfsfsf
        </td>
        <td width="100%" height="298">
        sdfsdf
        </td>
        <td width="150" height="298">
          sdfsdf
        </td>
    </tr>
</table>

Er det ikke?
Avatar billede imnewb Nybegynder
22. august 2005 - 21:57 #16
Nej, så skubber "main" framen de andre 2 :(
Avatar billede roenving Novice
22. august 2005 - 23:50 #17
Det kommer også an på, hvad din ambition er ...

Hvis du godt vil lave et grundlayout, hvor du i virkeligheden kan sætte noget pænt indeni, skal du holde dig til nogle faste bredder, og ikke lade designet fuldstændig bevidstløst tilpasse sig brugerens browser ...

Til det er tabellen absolut et brugbart element, men pga. den kun sporadiske understøttelse af css-properties som f.eks. min- og max-height/width kan det være problematisk, hvis du har meget stor forskel på indholdet i den centrale celle ...

-- hvis du f.eks. vil have fuld browser-højde på er det nødvendigt at kaste sig over en opbygning med div'er med skygge-elementer til at fjerne sig væk fra de elementer, som fylder i højden foroven og forneden ...
Avatar billede imnewb Nybegynder
23. august 2005 - 00:06 #18
har fixet ellers tak for budene