Avatar billede sazon Nybegynder
22. august 2005 - 09:27 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

keyboard spørgsmål - hvordan virker det?

Hey, jeg skal igang med at læse lidt om hvordan keyboards virker.. altså hvad der præcis sker når man trykker på en tast..
Der skulle vel ikke være nogen herinde der har et par websites jeg kan tjekke ud? meget gerne på dansk, ellers er engelsk også fint
Avatar billede venturer Nybegynder
22. august 2005 - 09:39 #1
Tag et kig på denne side:

http://computer.howstuffworks.com/keyboard.htm

De forklarer de grundlæggende principper :)
Avatar billede venturer Nybegynder
22. august 2005 - 09:46 #2
Grundlæggende set består et keyboard af en mikrochip og en plasticfilm fyldt med meget tynde elektriske ledere.
Når du trykker en tast ned bliver to elektriske ledere kortsluttede, og dette får chip'en til at sende en HEX kode (én byte) til computeren. Denne ene byte tolker computeren så som den vil, og det er dermed op til f.eks. Windows hvordan den vil behandle din indtastning. På den måde at det let at skfite keyboard layout. Elektronikken er den samme.. Men computeren tolker det forskelligt.
Avatar billede sazon Nybegynder
22. august 2005 - 09:54 #3
perfekt, jeg lader den lige stå lidt, såfremt der skulle komme noget på dansk, eller noget andet på engelsk :-)
Avatar billede sdn Nybegynder
22. august 2005 - 11:54 #4
Lidt her på dansk: http://hrvatska.dk/ITLeksikon/leksikon/t/tas-0020.htm

Rent elektrisk er det sådan er man har et matrix af ledere (bits). Lille eksempel på 16 tasteres keyboard:
4 ledere vertikalt (1,2,3,4) og 4 horisontalt (A,B,C,D). Dermed får man 16 punkter. En microprocessor scanner så disse 8 leder (bits) f.eks hvert 80ms (mili sekund).
Når brugeren så trykker på tast 1B opstår den binær kode (10000100) og microprocessoren ved præcist hvilken tast der er trykket. Inden informationen kan sendes videre til skal den verificeret, og derfor scanner microprocessoren igen matrixet efter 20ms og hvis 10000100 stadig er aktiv regnes der med at tasten 1B er aktiveret. Årsagen til at man venter 20ms er pga. kontraktpræl. Kan f.eks. ses med et oscilliscop hvis man trykker på en mekanisk tast.

Dette kan så udvides med til det nærmest uendelige...eller som standard 104 taster på et PC tastatur.
Avatar billede sazon Nybegynder
22. august 2005 - 12:39 #5
tak drenge.. i får en deler :-)