Avatar billede spatrick Nybegynder
21. august 2005 - 13:34 Der er 10 kommentarer

BIOS opate og en død PC tilbage!! Need help.

Skulle opdater BIOS'en via dens medfølgende program som selv søger og finder opdateringen. Selvom det mislykedes at opdater den men når genstartede jeg, kommer følgende besked i steden for at boote:
BIOS Rom checksum error. Enter system disk & press enter.
Denoprindelig BIOS var gemt på en flopy og når jeg nu boote og kører aflash nøjagtig som der står i bundkortet manuel viser der følgende og sker der aldrig mere:
ASUS ACPI BIOS
(( FlASH MEMORY WRITER
Copyright 1994-2002 ASUSTeK COMPUTER INC
Flash Memory: ))
Og så har jeg intet mulighed for at taste 1eller2 for genskabelsen. Jeg har også prøvet at boote via en 98 boot disk..og så kørt jeg aflash fra den flopy jeg havde gemt BIOS'en i men intet..

Er der nogle der ved, hvordan kan jeg gør det godt igen og få pc'en til at boote?
Tråden er også oprettet i itssvar.dk men folk har meget travlt der og jeg fik ikke den hjælp jeg forventer...

ASUS P4B533, ATX845EPIV478 533Mhz/ATA100 bundkort. Xp pro UK.
Jeg takke det på fohånd!
Avatar billede spatrick Nybegynder
21. august 2005 - 13:37 #1
Title evne:
BIOS opdate og..
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. august 2005 - 14:26 #2
Fjern 220 volt fra maskinen, og reset din BIOS. Der er en lille jumper et eller andet sted på bundkortet i nærheden af batteriet, som du skal flyttefra pin 1-2 til pin 2-3, og så tilbage igen. Strøm på igen, og start.

Tag en kik i din manual, for den vil helt sikkert beskrive det i detaljer.
Avatar billede ksoren Nybegynder
21. august 2005 - 14:46 #3
Dvs du kan boote på en win98 bootdisk, selv om den brokker sig over din BIOS? kan du også gå ind i BIOS-setup?

dragon, normalt kan man ikke fixe en defekt BIOS ved at nulstille CMOS
Avatar billede spatrick Nybegynder
21. august 2005 - 19:18 #4
Da forsøge på at boote fra diskette lykkedes ikke, fjernet jeg batterien ad bundkortet i ca.5min. Nu bippe den lang beep og konstant når man trykke på opstart knap. Overhoved ikke noget boot, heller ikke fra A:/.
Der høres bare lang beep på ca.5sekunder mellemrum i det sort skærm...
Jeg er skuffet da nu har man overhoved ikke en mulighed at boote på...
Hvad siger i eksperter..?Tak
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. august 2005 - 19:57 #5
Jeg mener at kunne huske, at når ASUS bundkort siger "BIOS Rom checksum error. Enter system disk & press enter.", så skal man give den CD'en der følger med bundkortet, for derpå ligger den BIOS version, som du fik bundkortet med. Den vil så selv loade den BIOS der ligger på CD'en.
Avatar billede spatrick Nybegynder
21. august 2005 - 20:44 #6
Nej der stod A:\ dvs den ville have diskettet. Men nu spørger den heller ikke om system disken og alt erbare bipe ogsortskærm.. Hvad nu??
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. august 2005 - 21:06 #7
Har du haft manualen fremme ? ?
Avatar billede spatrick Nybegynder
22. august 2005 - 07:09 #8
Ja jeg har manualen og der kan du ikke få hjælp i sådan en situation som jeg står lige nu.Der står at man skal have BIOS gemt på en diskette og i tilfald af fejl bør man genskaben den derfra. Men som du kan læse oven på,jeg kom aldrig til t får den mulighed praktisk.
Nu står man over for beeperne og sort skærm.Synes I skal jeg overvejer anden bundkort eller finders der en løsning?
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. august 2005 - 23:14 #9
Jeg mente nu en reset af BIOS, for det indebærer normalt, at man tager 220 VOlt fra, fjerner batteriet, og derefter flytter en jumper, og flytter den tilbage.

I din manual, vil der stå, hvor og hvilken jmper der er tale om.

Med andre ord, så tror jeg ikke du har resat din BIOS korrekt endnu, og det syntes jeg du skulle prøve !

Når den i boot kommer til "BIOS Rom checksum error", så er BIOS ikke så meget i uorden, at den ikke kan komme i gang igen, som ksoren eller indikerer.
Avatar billede spatrick Nybegynder
23. august 2005 - 09:49 #10
Så har man sat den til reset via jumper hos en ekspert værksted og det hælp ikke noget. Samme beep og sort skærm.Tog jeg problemet til ZITECH og de anbefalet at jeg finder en anden bundkort i samme type og mens den kører tage man BIOS chepen og sætte den i min maskin for at starte den op og så tilbage .......
Det har jeg ikke mulighed for.
Endelig tog jeg pungen ud med små 949 kr og købt en P4P800-E Deluxe. Den har jeg sat i kabinettet med alltmulig andet som jeg havde i forvejen og skal starte den op idag når jeg kommer hjem fra skolen. Er der nogle der har en "ASUS P4B533, ATX845EPIV478 533Mhz/ATA100" bundkort så kan vi måske finde en reperation løsning selfølgelig mod betaling.