Avatar billede ioni Nybegynder
20. august 2005 - 19:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

SQL Sætning i ASP

Hej
Jeg har nogle data i access jeg skal trække ud fra en kalender og vise. Jeg skal vise de 7 kommende arrangementer.

Hvordan skal jeg skrive min SQL? Hvordan laver jeg det så de 7 kommende arrangementer beregnes udfra dagens dato?

<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath ("database/database.mdb")
strSQL = "select TOP 7 from kalender order by datovis"
set rs = Conn.execute(strSQL)
Avatar billede softspot Forsker
20. august 2005 - 19:45 #1
select TOP 7 from kalender order by format(datovis, "yyyy-mm-dd") desc
Avatar billede ioni Nybegynder
20. august 2005 - 19:49 #2
Så får jeg nedenstående:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The SELECT statement includes a reserved word or an argument name that is misspelled or missing, or the punctuation is incorrect
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2005 - 19:50 #3
umiddelbart ville jeg tro:

SELECT TOP 7 *
FROM kalender
WHERE datovis > NOW()
ORDER BY datovis
Avatar billede softspot Forsker
20. august 2005 - 19:54 #4
nu antog jeg at dotavis var navnet på det felt der indeholder datoen, men det lyder som om der er felter som ikke eksisterer (med mindre arne's asterisk løser problemet :)). Jeg vil tillade mig at tage udgangspunkt i arne's SQL og ændre den til:

SELECT TOP 7 *
FROM kalender
WHERE datovis > NOW()
ORDER BY format(datovis, "yyyymmdd") desc

så burde de nyeste arrangementer komme først...
Avatar billede ioni Nybegynder
20. august 2005 - 19:54 #5
Arne V -> det ser ud til at virke. Lav et svar så du kan få nogle points
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2005 - 19:56 #6
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2005 - 19:58 #7
*
er så vidt jeg ved nødvendig

TOP 7
WHERE datovis > NOW()
ORDER BY datovis
er nødvendig for at finde de 7 kommende - jeg mener ikke at det virker med DESC
fordi så finder man de 7 længst ude i fremtiden

ORDER BY datovis
og
ORDER BY format(datovis, "yyyymmdd")
burde give samme rækkefølge
Avatar billede softspot Forsker
20. august 2005 - 20:01 #8
Hmmm... det har du egentlig ret i...
Avatar billede ioni Nybegynder
20. august 2005 - 20:22 #9
Takker for jeres input og hjælp:-)