Avatar billede foxmulder Nybegynder
20. august 2005 - 18:32 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad er en hjælpeprocessor?

Jeg sad lige og læste min kærestes IT-pensum igennem. I nogle af deres udleverede kopier står der nogle ting som jeg er ret uenig i - men vil gerne lige høre andres meninger om udsagnene.

Der står bl.a. : "Der findes en række specielle hjælpeprocessorer, som man kan købe som ekstraudstyr til sin PC. Typisk er der tale om en lydprocessor eller en grafikprocessor."

Hmmm... vil I betegne processoren på f.eks. et grafikkort som en hjælpeprocessor??? Jeg er af den opfattelse at hjælpeprocessoren er en matematisk processor - en co-processor.

Der står desuden at BIOS er en chip! og..."Når du tilslutter et nyt stykke hardware, vil oplysninger herom blive overført til BIOS og næste gang du tænder computeren vil den genkende det nye stykke hardware" ....

Er ikke helt enig i at oplysningerne bliver overført til BIOS. Ja - BIOS styrer ganske vist I/O men det er vel næppe BIOS som genkender hardwaren. Hendes klasser har fået det fortalt som om at der skrives til BIOS!

Jeg vil gerne lige høre et par kommentarer til disse udsagn.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
20. august 2005 - 18:48 #1
Ja, man kan da godt kalde grafikchippen en hjælpeprocessor. Den engelske term er GPU (graphical processing unit) hvor CPU betyder (central processing unit). Den kan overtage grafikarbejdet fra CPU'en, og det gør den vel netop til en hjælpeprocessor. Den matematiske CO-processor er et andet eksempel, men den har alle moderne CPU'er indbygget så den er lidt kedelig at snakke om i denne sammenhæng.

BIOS er ganske rigtigt en chip. Hvis du åbner computeren er den et sted at finde på bundkortet. Du kan indstille den typisk ved at trykke DEL under opstart. BIOS holder ganske rigtigt styr på hardware som RAM, harddisk osv. Dette kan naturligvis udvides med drivere i OS'et, men i første omgang er det BIOS der genkender harddisk og alt det andet så det rent faktisk er muligt at starte OS'et fra harddisken. Disse oplysninger bliver typisk gemt i et særligt område i BIOS, som hendes klasse har fået at vide, ja. Sådan undgår man at alting skal detekteres hver gang maskinen starter, selvom det også kan lade sig gøre at få den til eksempelvis at detektere hardiske og CD-drev ved hver opstart.
Hvis BIOS's hardware-oplysninger er blevet opdateret skrives der en linje ud under opstarten.
Avatar billede foxmulder Nybegynder
20. august 2005 - 18:53 #2
Hva nu hvis jeg siger at BIOS er et program som ligger på en ROM (som er en chip).
ROM som jo er Read Only kan der jo pr definition ikke skrives til. Oplysningerne som f.eks. Boot sekvens, data om HD osv ligger i CMOS'en som er en lille RAM kreds som holdes i live af det lille batteri på bundkortet.
Avatar billede ksoren Nybegynder
20. august 2005 - 19:07 #3
Det er helt korrekt, at konfigurationsdata lagres i CMOS - og ikke i BIOS chippen. Men der er programkoden i BIOS som undersøger computeren for tilgængelig hardware

Der skrives kun til BIOS (som er en flash chip), når den skal opdateres
Avatar billede huset Praktikant
20. august 2005 - 19:29 #4
En coprocessor er en slags ekstra processor der hjælper hovedprocessoren med særlig tunge opgaver, som fx grafik og matematik. Operationstiden nedsættes betragteligt ved billedbehandling og matematiske opgaver.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
20. august 2005 - 19:36 #5
CMOS-kredsen er vel også en del af BIOS. Måske ikke rent fysisk af BIOS-chippen (det véd jeg faktisk ikke), men det bruges udelukkende af BIOS så jeg vil ikke tøve med at sige at det er at regne for en del af dette system.

Det er ikke helt korrekt at kalde BIOS for et program. Det udgør grænsen mellem hardware og software og er en kombination af disse. Der er ikke tale om en ROM-chip, men en Flash-chip. På sammen måde som en ROM-chip forsvinder data på en flash-chip ikke når strømmen fjernes, men der kan godt skrives til en flash-chip (når BIOS skal opdateres som ksoren skriver).
21. august 2005 - 10:58 #6
CMOS-kredsen er vel også en del af BIOS > Nej.
BIOS - Basic Input/Output System, er KUN den program kode der håndtere kommuninaktione mellem diverse hardware.
Hvis jeg skal sammeligne BIOS med noget, så vil det blive drivere.
Ja den ligger i en ROM, idag FlashROM.

CMOS, ja der ligger den dynamiske data om hardwaren. Klokken, Dato, Boot order m.m.

Setup Programmet (Det de fleste kalder at gå ind i BIOS), Kan pga. en BIOS extension
startes under POST, ved at trykke på en tast. Er ikke en del af BIOS, men ligger på den samme ROM.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
21. august 2005 - 11:48 #7
rogerrabbit: Ja, det jeg mener er at den er en del af BIOS-systemet, og at det derfor ikke er urimeligt i en lærebog at sige at sige at BIOS gemmer information om den installerede hardware.
21. august 2005 - 17:39 #8
Nu, er det ikke bare for at være stædig, men jeg ser BIOS isoleret som "programkode".
At den så skriver nogle data i CMOS'en, og i høj grad læser fra den, det er jo ganske rigtigt.
CMOS'en er jo en af de ting der er kommet til hen ad vejen, og i starten var det KUN Ur og Dato der lå i den. I øvrigt var der slet ikke Ur i PC'en oprindeligt.

Man kunne jo overveje at læse: Inside The IBM PC, af Peter Norton. Den var nærmest PC biblen i PC stenalderen. Jeg har heller ikke læst den.
Jeg ved heller ikke hvor godt den er opdateret, men basics er basics, og der er stadig en pæn del tilbage af den oprindelige BIOS tilbage.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
21. august 2005 - 22:15 #9
rogerrabbit: Jeg er helt enig med dig og jeg er klar over at der principielt set er forskel. Min pointe er bare at jeg ikke synes at det er hellignbrøde i en bog for ikke-nørder at tage CMOS og BIOS med under samme hat. BIOS ligger også på en bestemt chip som man kan åbne maskinen og se på. Derfor kan jeg godt acceptere den nævnte formulering.
Avatar billede mrrius Nybegynder
22. august 2005 - 11:45 #10
hvis der ikke var en bios i computeren , så ville computeren slet ikke vide at den er en computer.
22. august 2005 - 17:56 #11
jeg elsker sådan nogle diskussioner :). Man kan som regel selv lære noget af det.
Måske skulle jeg lige omformulere mig, og kalde BIOS for software.

Netop i lære bøger, bør man formulere det præcist. Selvfølgelig er der abosult ikke noget forgjort i at gå let over det.
"BIOS ligger også på en bestemt chip som man kan åbne maskinen og se på" - JA.
>fra det oprindelige spørgsmål "Der står desuden at BIOS er en chip" - UHA, den er slem.

Hvis du tegner en PC, som et blok diagram, så vil du tegne CMOS'en og ROM'en hver for sig.
arhhh, så kan jeg selvfølgelig ikke lige finde et på nettet NU!!